Churchill citat

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Churchill citat

Inlägg av Schwalbe » 14 mars 2006, 17:21

"Denna fruktansvärda katastrof - alltså bolsjevikrevolutionen i Ryssland - framkallades av en relativt liten klick yrkesrevolutionärer, av vilka flertalet var judar, som har plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod."
- Winston Churchill i ett tal i Dundee 24/9, 1921, återgett i London Illustrated News

Ganska kontroversiellt tycker jag.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 14 mars 2006, 17:28

Han sade många hemska saker, Churchill. Tyvärr så är det ytterst få som känner till hans ofta rasistiska uttalanden. Jag läste bla i ''A history of world societies'' av McKay att han vid ett slag där afrikanska krigare utrotades av brittiska kulsprutor ska ha sagt att något i stil med att ''de underlägsna barbarerna föll inför vår övermakt'', medan en brittisk läkare, som även han var vittne till slaget, beskrev det som en ''fruktansvärd massaker''. Jag kan kolla upp i boken exakt vad det var de båda herrarna sade.
Mvh Andreas

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 14 mars 2006, 18:03

Nu måste man ju komma i håg att Churchill som kom från en av de främsta adelsätterna i UK och växte upp när det brittiska imperiet stod på sin absoluta höjdpunkt så han färgades starkt av sin omgivning och att UK var "guds utvalda land" för att skapa "civilisation" i världen. Som imperalist så var han inte värre än män som Curzon, Kipling, eller Kitchener.

KP-31
Medlem

Re: Churchill citat

Inlägg av KP-31 » 14 mars 2006, 21:06

Per-Erik Larsson skrev:
"Denna fruktansvärda katastrof - alltså bolsjevikrevolutionen i Ryssland - framkallades av en relativt liten klick yrkesrevolutionärer, av vilka flertalet var judar, som har plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod."
- Winston Churchill i ett tal i Dundee 24/9, 1921, återgett i London Illustrated News

på vilket sätt?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 mars 2006, 14:44

Vad insinuerar du KP-31? Förstår du verkligen inte problemet med dylika uttalanden?

Jag förstår själv att kontexten saker och ting sägs kan påverka innehållet, men min högst personliga åsikt är att det är fel att skylla på det. Det finns ingenting som ursäktar Churchills uttalande.

/Robert Sköld

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2006, 15:08

Blod, svett och tårar, nånting, är det inte ett välkänd Churchill-citat?

Stefan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 mars 2006, 15:53

Stefan Lundgren skrev:Blod, svett och tårar, nånting, är det inte ett välkänd Churchill-citat?

Stefan
Jo, men om du läser en gång till så ser du att tråden handlar om ett specifikt citat och inte citat av Churchill i allmänhet.

Mvh Petter

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 15 mars 2006, 20:32

Robert Sköld skrev:Vad insinuerar du KP-31? Förstår du verkligen inte problemet med dylika uttalanden?

Jag förstår själv att kontexten saker och ting sägs kan påverka innehållet, men min högst personliga åsikt är att det är fel att skylla på det. Det finns ingenting som ursäktar Churchills uttalande.

/Robert Sköld
Jag insinuerar inte någonting utan ville bara fråga på vilket sätt citeringen är kontroversiell: Debatteras det om Churchill överhuvudtaget har sagt så eller det vad han egentligen menade med den? Debatteras det vad han ville åstadkomma med talet osv.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 15 mars 2006, 20:57

Vilka menade han hade "plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod"?
Yrkesrevolutionärerna, judarna eller de yrkesrevolutionärer som var judar?

Hur ser citatet ut i original (på engelska)?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 15 mars 2006, 21:17

Andreas K skrev:Han sade många hemska saker, Churchill. Tyvärr så är det ytterst få som känner till hans ofta rasistiska uttalanden. Jag läste bla i ''A history of world societies'' av McKay att han vid ett slag där afrikanska krigare utrotades av brittiska kulsprutor ska ha sagt att något i stil med att ''de underlägsna barbarerna föll inför vår övermakt'', medan en brittisk läkare, som även han var vittne till slaget, beskrev det som en ''fruktansvärd massaker''. Jag kan kolla upp i boken exakt vad det var de båda herrarna sade.
Mvh Andreas
Antar att det är slaget vid Omdurman i Sudan 1898 som åsyftas, där Churchill deltog som kavallerist, och senare skrev om sina upplevelser av slaget och kampanjen i sina memoarer samt i boken "The River war". Jag har inte lusläst böckerna, men jag kan inte minnas att han skulle ha använt uttrycket "de underlägsna barbarerna". Tvärtom blev han senare kritiserad av överhuset och den brittiska militären då de ansåg att han var alltför kritisk mot general Kitcheners behandling av de sårade fienderna, som lämnades att dö på slagfältet utan vård.

Om du frågar mig var slaget vid Omdurman och därmed krossandet av den brutala mahdistregimen i Sudan lika nödvändigt och viktigt som krossandet av Talibanregimen i Afghanistan, men då det gränsar till politik är det inget jag är beredd att diskutera vidare.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 15 mars 2006, 22:06

Antar att det är slaget vid Omdurman i Sudan 1898 som åsyftas
Precis. Tack, Djingis. :)
Jag har inte lusläst böckerna, men jag kan inte minnas att han skulle ha använt uttrycket "de underlägsna barbarerna".
Det var inte ordagrant utan det var bara en liten sammanfattning av kontentan av hans uttalande, jag ska försöka återkomma med det exakta citatet, men det är bara det att jag har väldigt mycket att göra just nu, men jag ska ändå försöka. Kanske var det inte så hemskt egentligen utan jag som läste fel, men det får vi se när jag läst i boken igen.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 15 mars 2006, 23:01

Figaro skrev:Vilka menade han hade "plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod"?
Yrkesrevolutionärerna, judarna eller de yrkesrevolutionärer som var judar?
Just det, där har vi en av kärnfrågorna. Läser man det svenska citatet är det ju uppenbart att bisatsen "som har plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod" syftar på den lilla klicken yrkesrevolutionärer och definitivt inte på judarna som folkgrupp (påståendet att "flertalet [av dem] var judar" säger förstås ingenting om att "flertalet av judarna skulle vara yrkesrevolutionärer" och/eller orsak till bolsjevikrevolutionen och plågandet av det ryska folket).

Sedan kan man givetvis spekulera om dels huruvida det är sant att "flertalet vad judar" (påståendet har hängt med alltsedan dess, framför allt i den antisemitiska propagandan, och brukar ofta underbyggas med en eller annan till synes slumpmässigt vald lista på bolsjeviker med judisk eller påstått judisk bakgrund - att ett antal ledande bolsjeviker var judar finns det väl dock ingen som förnekar), varför han i så fall anser sig ha skäl att i sammanhanget omnämna just detaljen att många av dem var judar, samt varför han annars skulle välja att föra fram påståendet över huvud taget. Det är för övrigt inte självklart att den inskjutna satsen är avsedd att ha någon väsentlig betydelse alls.

Ingen av dessa frågor går givetvis att besvara bara genom att analysera detta lösryckta citat (dessutom, som Figaro påpekar, i svensk översättning/tolkning).

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 mars 2006, 08:20

Lindir skrev: Sedan kan man givetvis spekulera om dels huruvida det är sant att "flertalet vad judar" (påståendet har hängt med alltsedan dess, framför allt i den antisemitiska propagandan, och brukar ofta underbyggas med en eller annan till synes slumpmässigt vald lista på bolsjeviker med judisk eller påstått judisk bakgrund - att ett antal ledande bolsjeviker var judar finns det väl dock ingen som förnekar), varför han i så fall anser sig ha skäl att i sammanhanget omnämna just detaljen att många av dem var judar, samt varför han annars skulle välja att föra fram påståendet över huvud taget. Det är för övrigt inte självklart att den inskjutna satsen är avsedd att ha någon väsentlig betydelse alls.
Vilket redan har dryftats här.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Re: Churchill citat

Inlägg av varjag » 16 mars 2006, 12:24

Per-Erik Larsson skrev:

All politik lever ju under skiftande konjunkturer. Vad Churchill sa 1921 - är inte nödvändigtvis kongruent
med hans egna uppfattningar eller något mera än politikerns vanliga taktik att fästa uppmärksamhet vid
sin person, genom att 'spela för publiken'. I länken som Martin serverade, tyder ju Laitmans post (22/11/2004)
på att Churchill hade information om en judisk övervikt bland revolutionärerna i Ryssland - som kanske inte
var bara överdrift. Faktiskt lite lustigt - att Hitler vid ungefär samma tid, drog samma slutsats - ett av de få
tillfällen då dessa två herrar varit överens om nåt. KP-31 undrar indignerat varför citatet var kontroversiellt.
Idag - är det ytterst kontroversiellt. Men 1921 - var det, det inte. Det är vad jag menar politiska konjunkturer.
De växla, som bekant - men vi bör därför inte blunda för en verklighet som föregick vår egen. Varjag

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 12:39

Man kan alltså dra en modern parallel och säga att det många politiker säger idag inte nödvändigtvis reflekterar deras egna åsikter, utan är mer tänkt att sammanfatta folkets funderingar. Har jag förstått Varjag rätt? :)
Mvh Andreas

Skriv svar