Robert Sköld skrev:För det första är det du som går på defensiven direkt, för det andra litet ödmjukhet skadar väl inte
Nej det gör det inte, men jag kände mig provocerad av Loops tidigare kritik av mig (annan tråd) där han avfärdade mina sakkunskaper.
Går jag på defensiven? Hmm, det förstod jag inte. Jag har hela tiden hävdat anklagelsen att de anarkistiska kollektiven inte fungerade och krävt belägg för motsatsen. De källor som hävdat motsatsen har varit lätta att avfärda.
Robert Sköld skrev:fåtalet gillar dock att man presenterar "absoluta sanningar"
Nej, vem gör det? Beklagar om jag givit det intrycket.
Jag gillar det inte, men OK, för andra gången på skalman skall jag gå förbi min bok och ge originalkälla. Två av orsakerna till att jag varit ovillig är dels att det inte har ett dugg med ämnet att göra, och dels att uppgiften kommer ur en källa som man i vilket fall som helst måste åka till ett bibliotek för att finna (om man inte har hela årgångar av SAC:s medlemtidning i källaren förstås).
Min bok om modern syndikalism i Sverige baseras på direkta primärkällor. Uppgiften om Sam Dolgoff (not 141 i
Den styckade...) kommer ur
SAC-Kontakt, årgång 1988, nummer 1, sida 24-25 (brasklapp: kan vara 1988, nr 12, 22; oklart i noten). Så här står det på sid 61:
Den styckade stjärnans union (:s författare) skrev:Syndikaliströrelsen IWW i USA har omkring 500 medlemmar och lider av inre splittring. En av den amerikanska rörelsens mest kända medlemmar är Sam Dolgoff, som blir intervjuad i SAC-Kontakt. IWW har tidigare organiserat 400 fångar, men nu har Dolgoff beslutat sig för att utträda p.g.a. att IWW även tillåter grovt kriminella att bli medlemmar.
IWW har låg medlemsaktivitet och minskar. IWW går med i IAA, har positiv framtidstro men drabbas av nya interna bråk. Styrelsen anklagas för att ha infört censur och inte följa omröstningsbeslut. Tre styrelseledamöter avsätts, men dessa protesterar och hävdar att omröstningen inte genomförts korrekt.
(ur SAC-Kontakt, 1988, nr 1, sid 24f; 1988, nr 12, sid 22. Kongress: 1990, nr 1, sid 32; IWW: 1991, nr 1-2, sid 30
Loop: kom nu inte stickande med teknikaliteter som att det inte är "samma sak" att lämna vänster som att går ur en organisation. Det är det inte i ett traditionellt samhällsperspektiv, men vi talar om avskärmade sekter, och som jag visat i mina böcker är de två olika sätten att beskriva ett fenomen förvissa samma sak
inom de rörelser vi talar om (liksom f.ö. för organisationer som Jehovas Vittnen eller Scientologrörelsen) (källa: SAC-Kontakt, 1989 nr 3, sid 8; 1990, nr 6, sid 3 och 26
plus 1989, nr 9, sid 9. Och 1981, nr 2, sid 12-13)
Loop:
Loop skrev:Varför ska man tvinga folk?
Därför att de inte gör som man vill..... Det är liksom implicit i läran att man gör det om man delar en världsåskådning som vill ändra på saker och ting.....
Själv så har jag ju aldrig förstått varför de som ville bygga anarkistiska kollektiv i Spanien (och för all del dagens dito), inte lade/lägger ner sin kostsamma och olönsamma tidningsutgivning och bokproduktion, sparade pengarna, köpte en jordlott i Sydamerika och åkte dit. Som Harrison Ford i
Moskitkusten (1986) (Eller Elizabeth Neitzsche (reservation för stavningen))
Loop skrev:Lasse Johansson är död, visste du det experten?
Nej, det visste jag faktiskt inte.
Det var tråkigt att höra.
Jag skulle kunna bete mig som er vänsterextremister och börja tillskriva dig avsikter och motiv till att delge mig detta, men det vore ovärdigt.
Jag nöjer med mig att konstatera att du inte svarat på frågan
(vill du ha 21 andra namn med samma fråga, så går det att fixa)