Jag har lite svårt att förstå på vilket sätt jag har dömt gårdagens människor efter dagens måttstock, men det är mycket möjligt att jag gjort, ehuru omedvetet.
Min inställning till historien liknar Barbara W Tuchmann, som i
Dårskapens vägar hävdar att man kan kalla historiska gestalter för dåraktiga om vissa villkor är uppfyllda. Ett av dem varande att det fanns tillgängliga alternativ.
Jag vet inte om jag har dömt gårdagen efter dagens mått, men det är möjligt. Jag skulle vilja veta lite mer exakt vad det är jag har gjort som är fel. Inte bara att någon sade till mig att jag gjort något fel, utan berätta klart vad det är jag gjort fel.
Helt klart är att många människor försöker försvara något dåligt med att hänvisa till att ”det var så på den tiden”, osv. Samt gärna tala om dåtida omständigheter.
Mitt svar på detta är samma som Kerenskij när han angrep Lenin: Vi kom från samma stäpp, växte upp vid samma flodstrand, andades samma luft och skådade mot samma ändlösa horisont.
Ändå resulterade Lenins verk i att mängder med människor skadades och dödades, och det slutade i en kamp mot demokrati och frihet, till skillnad från Kerenskijs.
Idag försöker många människor försvara Lenin och vänner med hänvisning till ”omständigheter” och ”situationen just då”, men som Kerenskij mycket riktigt påpekade håller inte resonemanget.
På samma sätt ser jag diskussioner om kollektiven i Spanien. Och andra historiska händelser
Och så var det retoriken:
”att man diskuterade hur man skulle få en bättre mänsklighet var ju inget udda på 30-talet”
Där kom den. Även om du inte går med på att jag kan något om syndikalism, Loop är en sak klar: när det gäller retorik och demagogi kan ingen slå mig på fingrarna. Här har vi en underbar bortförklaring.
Det finns ett utmärkt exempel på hur kommunister försvarar sina gärningar med hänvisning till en komplicerad situation och hur ingen inom vänstern, allra minst syndikalister och anarkister, accepterar resonemanget och det är Kronstadt 1921.
Standardförsvaret för bolsjevikernas attack är att situationen var så komplicerad, att man inte kan rycka en isolerad händelse ur sitt ”mångfacetterade historiska sammanhang”, att de som inte håller med har en naiv syn på hur saker och ting fungerar samt att man måste ta hänsyn till omständigheterna just då.
Jag frågar er som talar för de anarkistiska kollektiven: varför har trotskister och leninister inte rätt att försvara sig och ursäkta sig med dessa argument, medan ni har rätten att göra det för händelser ni sympatiserar med?
Ett ännu vansinnigare exempel är massakern på himmelska fridens torg 1989. En man vid namn Jan Myrdal sade i TV-rutan samma år att situationen just då krävde det och att omständigheterna gjorde det nödvändigt. Varför har han inte rätten att säga detta om man kan försvara all annan historia med att hänvisa till det nödvändiga?
Slutligen: det fanns en gång en man som hette Mussolini. Han hatas av en total och samstämmig vänster. Varför? Jo, det enda han egentligen har gjort var att ställa sig upp och säga att även en socialistisk regering skulle gå ut i krig ”om den historiska nödvändigheten tvingar den”. Detta är allt. Vem på denna tråd är nu beredd att säga ”Nämen oj. Han hade ju rätt hela tiden. Det är dags att ta upp det positiva Mussolini gjorde för vänstern!”
Nu skall jag berätta varför socialdemokratin inte är en sekt:
Om jag frågar en socialdemokrat huruvida de stödde Hermann Lundborgs rasbiologiska instituts upprättande 1922, så svarar de ”ja”. Visst skulle de med fem minuter på sig slingra sig med standardretorik om omständigheterna just då, att den sortens idéer florerade på den tiden, att andra partier stödde idén desto mer, etc. Men de börjar med att svara. Och de kan svara. Först kommer svaret sedan ursäkterna. Därav att socialdemokratin inte slutade som en sekt. Samma sak gäller för centerpartiet om man frågar om deras syn på raser på trettiotalet.
Eller för den delen katolska kyrkan om man frågar om deras häxbränning på 1600-talet. Det finns få katoliker som hänvisar till omständigheterna just då, den komplicerade situationen osv. Istället kan vem som helst av dem ställa sig upp och säga ”ja, vi brände häxor förr. Vi är hemskt ledsna för det, vi ångrar oss och kommer inte göra om det”. Varför är det så svårt för en genomsnittlig anarkist/syndikalist att säga samma sak om massmord på homosexuella under spanska inbördeskriget? Eller för att återknyta till ämnet, tvångskollektivisering som Durrutis vänner genomförde där de drog fram i Aragonien (se Beevors bok).
Lite om det militära värdet i anarkismen, Piers Brendon,
Den mörka dalen kapitel 15, sid 406:
-Milisen var utan disciplin,
-skulle kunna stormas av 20 flickscouter med klappträn och
-deras resultat under de tre första månaderna av inbördeskrig bekräftade förvisso den tyske ambassadörens omdöme att deras militära värde var noll.
Efter att ha återknutit bekantskapen med Woodcocks
Anarkismen märkte jag att jag glömt hans defaitism. Slutord s 385ff:
Woodcock skrev:Hand i hand med anarkisternas misslyckande inom den revolutionära aktionen gick svagheten i deras praktiska förslag till det samhälle som skulle följa på deras hypotetiska revolution.
Ett annat oroande drag hos den anarkistiska framtiden var att dess uppnående uppsköts… till den eskatologiska räkenskapens dag. Den var en slags revolutionär ’pudding i skym’ och man förväntades fasta till det blev måltidsdags
Hur orätt anarkisterna hade …. Har framgått av den moderna kapitalismens radikalt förändrade karaktär
Marxisternas organisation var mer enhetlig, effektiv och tillförlitlig.
Anarkiströrelsen (visade) sig oförmögen att bekämpa (fascismen och nazismen)…
Trots sin väldiga anhängarskara bröt den t.o.m. (i Spanien) samman med dramatisk plötslighet…
Detta var den historiska anarkiströrelsens sista och största nederlag. Den dagen upphörde den.. att existera som en levande rörelse. Endast (idén) återstod.
En förlorad sak.. sedan den väl gått förlorad kan den aldrig återerövras
Emedan den är ett ideal, kommer den sannolikt aldrig att realiseras
Finns det ärligt talat något mer att tillägga…………
Kan någon människa..................
Vad är meningen ...........?
PS
ordet ”fungera” betyder ”arbeta tillfredsställande för sitt ändamål eller sin uppgift”