Stilla natt 1914

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Stilla natt 1914

Inlägg av Andreas K » 20 december 2005, 10:16

Nu när det lackar mot jul så kan jag inte låta bli att fråga...
Vapenstilleståndet på julafton/dagen 1914, hade något liknande hänt innan eller hände något liknande efteråt i historien?
God jul och gott nytt år vill jag passa på att önska alla skalmaniter :wink:
Mvh Andreas

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 december 2005, 11:19

Det påstås att ngt liknande inträffade i Stalingrad - men om det var kring julen 1942 eller inte - känner jag inte till.
Händelsen skall ha varit centrerad runt musik, om ryskt klaver eller tysk vid piano bland ruinerna tvista de lärda om.
Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 december 2005, 13:53

Om det hände i Stalingrad bör det ju varit runt julen -42, ja... ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 december 2007, 19:25

Dagens s.k. understreckare i SvD om julen 1914:
Daniel Hjorth skrev:I de officiella krigsdagböckerna stod inget att läsa om vad som verkligen hände. "Allt lugnt" var den vanligaste notisen. Inte heller krigskorrespondenterna rapporterade något ovanligt. De hemmavarande orienterades om julglädjen i brev och med foton. Sådana lämnades till tidningar som publicerade dem utan censurens ingripande. Eftersom inga officiella källor berättade om julfreden kom den inte in i historien. Det fanns myter om att fienderna önskat varandra god jul i skyttegravarna men bestyrkta vittnesbörd saknades fram till 80-talet.
Detta måtte väl vara uppåt väggarna.

Edit: Såg att understreckaren var från 2006...
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 17 gånger.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 16 december 2007, 21:28

Att döma av vad som står här blev det offentligt nästan omedelbart:

http://www.firstworldwar.com/features/c ... struce.htm

T.ex.
On January 1, 1915, the London Times published a letter from a major in the Medical Corps reporting that in his sector the British played a game against the Germans opposite and were beaten 3-2.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 17 december 2007, 01:26

Men visst var det någon form av inofficiell vapenvila i Leningrad när Sjostakovitj hade uruppförande av "Leningradsymfonien". Man hade skramlat ihop en ordentlig symfoniorkester genom att samla ihop det man hade av musiker ifrån fronten.Och så gjorde man ett uruppförande av symfonien med direktsändning i radio. Varvid det påstås att även den Tyska sidan avstod från att skjuta mot området runt konserthuset. Samt lyssnade på radiosändningen......

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 17 december 2007, 10:32

Händelserna i december 1914 väcker förundran även för våra ungdomar...

http://www.sormlandsmuseum.se/Startsida ... tystnade-/

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 december 2007, 10:41

Fann ett intressant belägg för att händelsen varken var oförutsedd eller ovanlig, åtminstone vid den tiden.
Bild
Det skulle kanske vara omfattningen då, även om man tröttnar att skjuta på varandra så är det ju en bit till att ordna fotbollsmatcher.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 december 2007, 10:46

Lite ot i anslutning till Hexmasters inlägg ovan - min morfar har berättat att när hans förband längs Isonzo 1917 hade ont om mat lade italienarna ned vapnen en tid. De skall också ha kastat över potatisar, men jag kan inte bedöma hur trovärdigt det är. Detta apropå varken oförutsedd eller ovanlig.

/ Probstner

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 december 2007, 12:37

Till vad jag skrev ...
Skrivet: Tis Dec 20, 2005 11:19 am Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Det påstås att ngt liknande inträffade i Stalingrad - men om det var kring julen 1942 eller inte - känner jag inte till.
Händelsen skall ha varit centrerad runt musik, om ryskt klaver eller tysk vid piano bland ruinerna tvista de lärda om.
Varjag
- hittade jag denna länk...
Posted: Jan 11 2004, 03:40 AM


TT oldschooler


Group: Forum Moderators
Posts: 1,591
Member No.: 82
Joined: 28-February 03



an interesting tale of christmas comes from ww2. in stalingrad when christmas was rolling around and operation husky had already incircled the sixth army fighting accured in stalingrad like usual. the fighting there litterally never ended. however in one part of the city a russian musiction started playing songs he new over the speakers in the area on his violin. the songs he knew were aparently very old but very popular german songs. somthing astonished the man. the fighting stoped. he no longer heard gunfire. he was so astonished that he stoped playing. quickly a german speaker opend up and someone saying in poor russian said "please play some more, we wont fight". its a rather interesting tale, expecially cus the russians let them rest for 5 minutes instead of charging forward and attacking them while they listened to the music. at that point the germans were almost as bad off as the russians defending stalingrad(not the ones that incircled their army). heck when the russian army incircled them it actually cut off most of thier living quarters. the germans ended up sleaping in dug outs, pillboxes, factories or just holes in the ground.
Jag har också sett en film (fråga mig inte vilken....) där liknande scener utspelades. Jag är säker på att n å g o t i den stilen verkligen inträffade i Stalingrad. Men - 'fraternisering' var som bekant en dödssynd i både de ryska och tyska arméerna. Vore faktiskt kul lära mer om ev. verklighetsbakgrund???

(Filmen k a n ha varit en tysk, som börjar med ett pionjärkompani badande i Medelhavet - och slutar med den sista av dom, ihjälfrusen under en snödriva på stäppen...)

Varjag

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 17 december 2007, 12:55

Filmen som den gode Varjag omtalar är då Stalingrad, ifall någon undrar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 december 2007, 13:15

MoparMadness skrev:Filmen som den gode Varjag omtalar är då Stalingrad, ifall någon undrar.
Tack MoparMadness - 'Stalingrad' måste det ha varit från 1993. Troligen inte en vitt distribuerad film - men mycket bra i skildringen av 6:e arméns undergång.
Jag har sett flera filmer på samma tema och det är svårt komma ihåg dem alla, Varjag

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Inlägg av Leo V » 17 december 2007, 16:13

Stanley Weintraub har skrivit en kortfattad bok om händelserna julen 1914 vid västfronten. I inledningen säger han att tre saker har cirkulerat om striderna på västfronten: 1/ kosacker med snö fortfarande på stövlarna anlände till västfronten för att hjälpa ententen 2/ att ententens tillbakadragande skall ha skyddats av våldnader från 100-åriga kriget 3/ just det som sagts ovan.
Soldaterna som ägnade sig åt fraternisering var främst inkallade. Artilleriet som fanns närmare staben och de högre officerarna fortsatte att beskjuta fientliga ställningar trots frontkämparnas lokalt initierade vapenvilor. Silent Night lär ha anammats av britterna under intryck av dessa händelser (detta kan iof vara en myt). Detta skall ha upprepats 1915 också.
Krigsentusiasmen släppte relativt tidigt bland frontsoldaterna och man jämför med hemmafronten. Militären ville heller inte att hemmafronten skulle få höra talas om detta. Philip Knightley och Harold Lasswell har skrivit om censur och propaganda under FVK (det nya var att hela samhällen skulle engageras i krigsansträngningen).

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Julfreden 1914

Inlägg av LasseMaja » 24 december 2014, 10:23

Ett brev från första världskriget som beskriver en ”speciell situation” har offentliggjort 100 år efter händelsen ägde rum. Det rör sig om den så kallade ”julfreden” mellan tyska och brittiska soldater.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4212915.svd

Signalvargen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 november 2013, 23:06
Ort: Mölnlycke / Västra Götaland

Re: Stilla natt 1914

Inlägg av Signalvargen » 18 april 2015, 22:33

Weintraubs bok är läsvärd. Det var inte bara tyskar och engelsmän som fraterniserade utan även fransmän och tyskar. De lokala vapenvilorna 2014 gillades inte av högre befäl som såg till att artilleriet sköt regelbundet nästkommande jular. Den mytomspunna fotbollsmatchen har också återgivits i Paul McCartneys sång och musikvideo "Pipes of Peace" från tidigt 80tal

Skriv svar