Skalman.nu Forum

Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia.
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Regler i forumet & Information

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden.
Värd: Wooster
Se även Axis History Forum

Re: Regler i forumet & Information

Inläggav B Hellqvist 14 dec 2011 10:22

Att skilja på sak och person gäller främst i diskussionerna med andra medlemmar, även om det är önskvärt att hålla sig till en persons åsikter och inte dennas personlighet när man diskuterar folk som t.ex. Jan G.

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktionen
Sweden

Inläggav Der Löwe 08 feb 2012 19:55

Jag har en fråga och kanske ett förslag. Är det möjligt att spärra en medlem från att delta i en tråd? Om det är möjligt är mitt förslag att "banna" forummedlemar från en tråd om de inte följer moderatorns anvisningar för att hålla tråden fri från politik mm. Det är tråkigt när intresanta trådar måste låsas då den drivs i en viss riktning av enskilda forumsmedlemar. Idag är det för lätt för någon att scanna nätet, hitta en tråd i skalman som inte följer den egna politiska åskådningen, regga sig och förstöra tråden genom att bli politisk eller bryta mot andra regler.

Bookmark and Share

Der Löwe
Medlem
Sweden

Inläggav Marcus Wendel 09 feb 2012 08:21

Det är i nuläget inte möjligt, vi kan dock stänga av medlemmar från specifika avdelningar.

/Marcus

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Lättklädda eller nakna personer

Inläggav Hans 20 feb 2012 12:27

Jag skulle vilja ha ett förtydligande av reglerna vad avser vad som är acceptabelt och inte när det gäller lättklädda och nakna personer på bilder.

Som jag ser det finns det inga regler men det är inte OK att visa en sångerska i sina scenkläder eller en fotomodell i sina arbetskläder. viewtopic.php?f=40&t=40560

Jag personligen tycker det är aningen överdrivet då jag tycker att det är på sin plats då man just skall illustrera en sångerska att ha en bild där hon jobbar - och sedan tror jag inte att någon blivande medlems skulle avskräckas p.g.a en lättklädd bild på en kvinna eller man.

Hursomhelst så kanske det vore på sin plats att precisera gränserna.

MVH

Hans

Edit:
1) Sångerska, inte magdansös
2) Följande länkar kan verka stötande för känsliga personer: Libanesisk sångerska och belgisk fotomodell - jag tror det var bilderna men är inte 100%

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav Marcus Wendel 20 feb 2012 18:53

Kort sammanfattning: det finns ingen anledning att lägga ut lättklädda foton utom i synnerliga fall (foton relevanta för historiska diskussioner som t.ex. tidiga foton från någon stam i Latinamerika som inte använder kläder). Det finns ingen anledning att t.ex. välja att lägga in en lättklädd bild på en specifik sångerska när det lätt hittas bilder där hon inte är lättklädd och sådana bilder tillför inte heller något av större värde till ett forum om historia.

Eftersom bilderna inte var ok när du lade in dem första gången är de givetvis inte heller ok andra gången och därför bortplockade.

/Marcus

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Inläggav Hans 20 feb 2012 19:17

Marcus Wendel skrev:Kort sammanfattning: det finns ingen anledning att lägga ut lättklädda foton utom i synnerliga fall (foton relevanta för historiska diskussioner som t.ex. tidiga foton från någon stam i Latinamerika som inte använder kläder). Det finns ingen anledning att t.ex. välja att lägga in en lättklädd bild på en specifik sångerska när det lätt hittas bilder där hon inte är lättklädd och sådana bilder tillför inte heller något av större värde till ett forum om historia.

Jag har ett kompromissförslag, OK att du tog bort min första bild på Jade Foret men för att följa vad du säger ovan så har ju unmo300 faktiskt en god anledning att visa en barmagad arabisk sångerska.

unmo300 skrev:
vi behöver inte visa den typen av lättklädda bilder i forumet /Marcus]

Jag haaller med, men kvinnan paa bilden aer en beroemd libanesisk saangerska, shiamuslimska Haifa. Pga av den stereotypiska bild man oftast har i Sverige, kan det kanske vara utbildande att visa, att inte alla kvinnor i arabvaerlden gaar i sloeja.

Sedan, bara för ordningens skull.

Marcus Wendel skrev:Eftersom bilderna inte var ok när du lade in dem första gången är de givetvis inte heller ok andra gången och därför bortplockade.

Jag lade faktiskt bara in en av bilderna - och hade dessutom en tydlig varning då jag för att illustera denna diskussion länkade till dem - så det så :wink: Ingen av bilderna gav några utslag i något filter f.ö..

MVH

Hans
Senast redigerad av Hans 20 feb 2012 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav Marcus Wendel 20 feb 2012 19:20

Om han skrivit så från början och länkat till bilden så hade jag låtit hans länk vara kvar i just det specifika fallet.

/Marcus

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Inläggav Hans 20 feb 2012 19:29

Marcus Wendel skrev:Om han skrivit så från början och länkat till bilden så hade jag låtit hans länk vara kvar i just det specifika fallet.

Jag kan fixa fram den igen om du vill :wink:

Så, då är vi ju överens och jag kan engagera mig i obskyra krigsmaskiner igen. Är det f.ö. inte en större avskräckare än lättklädda?

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav Marcus Wendel 20 feb 2012 19:36

Det handlar inte om vad som är mer avskräckande, militär hårdvara har en självklar plats här eftersom militärhistoria har en självklar plats här, lättklädda bilder har ingen sådan plats här.

/Marcus

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Inläggav Hans 20 feb 2012 19:42

OK.

Teknisk liten struntdetalj, när man är i Forumindex så i alla forumavdelningar ser man de sista inlägget i varje avdelning, men i Kommentarer ser man inte det det sista inlägget i Regler i forumet & Information.

MVH

Hans

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Luxembourg

Inläggav Marcus Wendel 20 feb 2012 19:44

Hans skrev:Teknisk liten struntdetalj, när man är i Forumindex så i alla forumavdelningar ser man de sista inlägget i varje avdelning, men i Kommentarer ser man inte det det sista inlägget i Regler i forumet & Information.

Det beror på att den tråden liksom stöd-tråden inte ligger i kommentarer-avdelningen utan visas i alla. Kommentareravdelningen får markeringen oläst eftersom tråden en gång fanns i den avdelningen

/Marcus

Bookmark and Share

Användarvisningsbild
Marcus Wendel
Redaktionen
Sweden

Föregående

Återgå till Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)