Var Ingermanland en stat under mellankrigstiden?????

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Mr.War
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 juni 2004, 20:45
Ort: Västerås

Var Ingermanland en stat under mellankrigstiden?????

Inlägg av Mr.War » 18 februari 2005, 19:00

Jag och min kompis hade en disskosun om att ingermanland var en stat eller inte. JAg sa att den tillhörde Sovjet men han påstod att hans farfar hade sagt tillhonom att Ingermanland var en egen nation. Snälla hjälp mig!!!


P.S Hans farfar är Ingermanlänning D.S

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28820
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Var Ingermanland en stat under mellankrigs tiden?????

Inlägg av Hans » 18 februari 2005, 19:36

Mr.War skrev:Jag och min kompis hade en disskosun om att ingermanland var en stat eller inte. JAg sa att den tillhörde Sovjet men han påstod att hans farfar hade sagt tillhonom att Ingermanland var en egen nation. Snälla hjälp mig!!!


P.S Hans farfar är Ingermanlänning D.S
Svaret finns nog här http://susning.nu/Ingermanland

Kanske frågan skulle ligga i en annan tråd?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Var Ingermanland en stat under mellankrigs tiden?????

Inlägg av Lindir » 18 februari 2005, 22:38

Mr.War skrev:[...] ingermanland var en stat eller inte.
[...] att Ingermanland var en egen nation.
Blanda inte ihop begreppen stat och nation. Ingermanland har aldrig varit en stat, men däremot är det fullt relevant att räkna ingrerna (ett litet finsk-ugriskt folk som gett Ingermanland dess namn) som en nation (dvs ett folk), liksom eventuellt också ingermanländarna (de så kallade ingermanländska finnarna - se nedan).

I samband med ryska revolutionen 1917 gavs ingrerna löfte om en viss kulturell autonomi (bl a undervisning på sitt eget språk och stöd till utgivning av böcker på ingriska), men löftet bröts ganska snart av den sovjetiska regimen. Det fanns vid den tiden ca 20.000 ingrer i Ingermanland, men efter trångsdeportationer och andra repressiva åtgärder är den senaste siffran jag sett på återstående ingrer (åtminstone vad gäller dem som fortfarande talar ingriska) nere på 200.

Medan de egentliga ingrerna (själva kallar de sig inkeroine, izjora, izjoralaine eller maaväki, stundom också karjalain), är en ortodox befolkningsgrupp som bott i området under åtminstone det senaste årtusendet (eller sedan 1100-talet enligt många bedömare), är de ingermanländska finnarna (som kallar sig inkeriläinen eller inkerin suomalainen) en luthersk grupp som flyttade in under 1600-talet från Finland. En stor grupp av de ingermanländska finnarna flyttade "tillbaka" till Finland när sovjetregimens grepp hårdnade under 30-talet. De två grupperna blandas lätt ihop, speciellt eftersom båda ofta kallas Ingrians på engelska.

Det område som historiskt sett kallas Ingermanland (och som tidvis hörde till Sverige) är det område som ligger längst in i Finska viken och södra kusten bort ungefär till Narva. Efter första världskriget, eller rättare sagt 1920, tillföll ett litet område längst i väster Estland (med staden Narva), medan större delen låg kvar i den Ryska sovjetrepubliken, närmare bestämt Petrograd-/Leningradområdet (vars huvudstad - nuvarande S:t Petersburg - också ligger i Ingermanland).

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 19 februari 2005, 12:24

jag trodde att frågan var "är ingenmansland en stat" ? Haha. Jag trodde att någon hade blivit knäpp :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 19 februari 2005, 14:33

Nån som vet om det fortfarande lever nån som talar votiska, ett annat finskt språk i Ingermanland? De flesta källor under efterkrigstiden anger 20 personer, min gissning är att språkte numera är helt utdött.

OT, men jag är lika intresserad av om det finns talare av liviska (också ett finskt minispråk, på Kurländska näset invid Irbensundet) i livet. Nån som vet?

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2005, 15:14

Jag tror inte att Ingermanland var en stat under kriget, men det var vissa laguppställningar inom olika idrotter som representerade Ingermanland under perioden, liksom för Saar-landet mellan Frankrike och Tyskland.

Stefan

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 19 februari 2005, 15:22

Stefan Lundgren skrev:Jag tror inte att Ingermanland var en stat under kriget, men det var vissa laguppställningar inom olika idrotter som representerade Ingermanland under perioden, liksom för Saar-landet mellan Frankrike och Tyskland.

Stefan
Vi har väl Karelsk-Finska Sovjet Republiken däremot som var nån typ av självständig stat. Kan man ha kallat den för Ingermanland på något sätt kanske...

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 19 februari 2005, 18:20

F.d Kareliska SSR låg på Norra delen av Finska viken, Ingermanland ligger på Södra delen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 19 februari 2005, 23:00

Stefan Lundgren skrev:Jag tror inte att Ingermanland var en stat [...]
Ingermanland har som sagt aldrig varit en stat - således inte heller då.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 19 februari 2005, 23:20

Probstner skrev:Nån som vet om det fortfarande lever nån som talar votiska, ett annat finskt språk i Ingermanland? De flesta källor under efterkrigstiden anger 20 personer, min gissning är att språkte numera är helt utdött.
I Alf Lombards översiktliga bok Språken på vår jord (3:e uppl, 1994) står det kort och gott om votiskan:

"[...] i byar NÖ om Narva, dvs. i ingriskans trakter. Talades o. 1850 av 5.000, o. 1965 av mindre än 100; är nu kanske utdöd. [...]"

UNESCO uppger (1993) att det finns max runt 50 voter (varav knappast någon under 50 år), och att de alla i första hand talar ryska.
Probstner skrev:OT, men jag är lika intresserad av om det finns talare av liviska (också ett finskt minispråk, på Kurländska näset invid Irbensundet) i livet. Nån som vet?
I samma bok står det bl a följande om liviskan:

"[...] På 1960-t. talades den ännu av några hundra personer, mest äldre, i tolv byar på denna udde [dvs Domesnäs, Kurlands nordligaste udde] samt något litet i Ventspils [...] och i Riga. Den sista boken på liviska kom ut 1939; sedan upphörde språket att skrivas. Lat. alf. Språket är nu måhända utdött."

I den sovjetiska folkräkningen 1989 uppgav sig 99 personer tala liviska, men UNESCO uppger (1993) att rapporter tyder på att det finns "antingen 15 till 20 eller ungefär 35" aktiva livisktalande (knappast någon under 50 år), varav samtliga säkerligen i första hand talar lettiska.

Som jämförelse kan man nämna att 302 personer i den sovjetiska folkräkningen 1989 uppgav sig tala ingriska.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Var Ingermanland en stat under mellankrigstiden?????

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2005, 00:04

Ingermanland eller Izjorskaja zemlja har aldrig varit en stat. Således var den det inte heller under mellankrigstiden. Området var vid den här tiden en provins i det stora och mäktiga Sovjetunionen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Var Ingermanland en stat under mellankrigstiden?????

Inlägg av varjag » 20 februari 2005, 12:12

Ralf Palmgren skrev:Ingermanland eller Izjorskaja zemlja har aldrig varit en stat. Således var den det inte heller under mellankrigstiden. Området var vid den här tiden en provins i det stora och mäktiga Sovjetunionen.
Jag är inte insatt i detaljerna här men omkring 1920 fanns det någon myndighet/stat? som tryckte egna frimärken på vilka det stod Pohjouis Inkeri.
För ett par evigheter sedan hade jag tre sådana frimärken i mitt album - naturligtvis sedan årtionden försvunnet - men tydligen värda storkovan idag. Vem tryckte dom?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Var Ingermanland en stat under mellankrigstiden?????

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2005, 12:57

Efter oktoberrevolutionen 1917 försökte ingermanländarna bli självständiga med hjälp av både ester och finländare. Försöket misslyckades dock redan i och med freden i Dorpat år 1920. Ingermanländarna blev således aldrig självständiga. De fick inte ens statlig autonomi. Trots detta erbjöd ryssarna under 1920-talet stort lokalt och språkligt självstyre i Ingermanland. Detta förändrades dock under den så kallade förryskningsperioden under 1930-talet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 20 februari 2005, 18:40

Tack Lindir, Lombard är i alla fall yngre än mina nyaste källor.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1612
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 februari 2005, 21:43

Här nedan är ett utdrag ur en väldigt detaljerad kronologi över Ingermanlands historia.
1918 De ingermanländska bönderna gör uppror mot bolsjevikerna på olika håll i Ingermanland. Några tusen ingermanländare flydde till Finland.

1919 En temporär förvaltningsnämnd för Ingermanland grundas i Finland. De ingermanländska trupperna deltar i kriget vid sidan om de ryska ”vita" i västra Ingermanland.

1919-20 Det s.k. nord-ingermanländska regementet under ledning av Yrjö Elfvengren har kontrollen över det lilla området Kirjasalo i den nordligaste delen av Ingermanland.

1920 I Tartu gör man upp ett fredsfördrag mellan Finland och Ryssland. Den ryska federationens delegation undertecknar en särskild resolution där delegationen garanterar ingermanfinländarnas rättigheter i St. Petersburgs län.

1926 Det administrativa reformarbetet börjar i Ingermanland, och man grundar bl.a. finländska ”nationalby-råd” samt nationaldistriktet Kuivaisi (senare Toksovo).
http://www.inkeri.fi/Sw/S_Historia.htm

Skriv svar