Svenska befäl i Iran 1911-1920-talet

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Svenska befäl i Iran 1911-1920-talet

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 januari 2005, 15:06

Hej!

Iran står alltmer i fokus på USA:s agenda. Kanske kommer nästa avsnitt av "kriget mot terrorismen" att utspela sig där?

Med tanke på detta och att många exiliranier bor i Sverige trodde jag att vårt kapitel "Shahens svenska gendarmer" i Svenskar i krig 1914-1945 om de svenska befälen som drog till Iran (då ännu kallat Persien) skulle väcka större intresse. Men tydligen har denna historia drunknat i mediebruset. Men här på Skalman finns ju personer som rört sig i regionen och jag tror t o m en person som talar el åtminstone förstår persiska.

Vore MYCKET intressant för mig som huvudförfattare till ovan nämnda kapitel att få höra reaktioner på det av Skalman:are med anknytning till Iran, Turkiet m fl länder i regionen. Hur tycker NI att jag skildrar Persien? För mycket färgat av svenskarnas glasögon kanske? Jag har dock iaf försökt finna andra synvinklar också, främst genom schweizaren Markus Ineichen, som ju baserat sin avhandling om de svenska befälen i Persien delvis på persiska källor.


Mvh,

Lars

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 13:42

Du kanske kan ställa den frågan direkt till Hans Högman som har en fin sida kring svensk militärhistoria.

http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

Eller skriv en melj till honom.

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 februari 2005, 16:24

Har ännu inte läst din bok Lars. Dock finns det med ett kapitel om de svenska gendarmeriofficerarna i Lars Ericsons bok Svenska frivilliga: militära uppdrag i utlandet under 1800- och 1900-talen som jag läst. Detta var ett tag sedan men jag vill minnas att det inte alltid gavs en så smickrande bild av perserna, något säkert inte Ericson kan lastas för efter som hans källor gett denna bild.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 1 februari 2005, 16:29

Vill man läsa mer om detta kan man skaffa fram boken ”Martin Ekström – orädd frivillig i fem krig” författad av Sivert Wester. Där beskrivs ganska bra (om än i viss "anekdot form") hur det var att tjänstgöra i Persien.

/a

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Persien

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 1 februari 2005, 18:00

Hej!

Tack för svaren!

Det hade varit tjänstefel av mig om jag inte läst Ericsons och Westers böcker i ämnet. Kort sagt har jag det. Och så hittade jag tre antikvariska böcker skrivna av f.d. svenska gendarmeriofficerare plus ett antal tidningsartiklar från 1911-1916 om dem samt ett outgivet manus av "karolinerkrigarinnan" Elsa Källström.

Någon borde ju skriva en bok enbart om Elsa Källström och/eller göra en film om hennes liv! Tänk att svenska kvinnor för mindre än hundra år sedan kunde få för sig att delta i krig i Persien, med inspiration från både vikingasagor och Heidenstams "Karolinerna"...

Om jag minns rätt så blev hennes dotter Baghdagull, född i Bagdhad, tyvärr inte gammal. Någon som kan bekräfta det?

Skall kontakta Hans Högman.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 2 februari 2005, 09:48

Antikvariska böcker av vilka officerare? Grymt intresserad!

/a

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

böcker

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 februari 2005, 11:46

Hej Affe!

Nja...det står ju i vår bok. Säger jag det nu så kanske du inte köper vår bok, hemska tanke! 8O

Men, nåväl, jag känner mig lite frikostig just nu :wink: , så här är upplysningarna:

Carlberg, Eric (1962): På uppdrag i Persien - upplevelser både i Persien när det krigades, och senare som dörröppnare för svenskt näringsliv. Klart läsvärd för alla med intresse för Iran. Många bilder, men inte så många av själva gendarmeriet.
Nyström, Per (1925): Fem år i Persien som gendarmofficer - Av svensken i Persien som "förråde" den s.k. "germanska saken" och istället hjälpte britterna. Många bilder.
Schiller, Karl (1919): En av de svenske - ett romatiserat vänporträtt av Martin Ekström. En enda bild - men en fin sådan, av Martin Ekström i vad jag tror är en estnisk översteuniform.

Missa inte heller Markus Ineichens fina avhandling om svenskarna i Persien. Finns i bokform, tyvärr bara på tyska dock.

Bästa,

Lars

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 februari 2005, 12:39

Det finns också en databas över svenska soldater, men den är tiilfälligt nedlagd.

Stefan

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Re: böcker

Inlägg av affe » 2 februari 2005, 13:00

Lars Gyllenhaal skrev:Hej Affe!

Nja...det står ju i vår bok. Säger jag det nu så kanske du inte köper vår bok, hemska tanke! 8O

Men, nåväl, jag känner mig lite frikostig just nu :wink: , så här är upplysningarna:

Carlberg, Eric (1962): På uppdrag i Persien - upplevelser både i Persien när det krigades, och senare som dörröppnare för svenskt näringsliv. Klart läsvärd för alla med intresse för Iran. Många bilder, men inte så många av själva gendarmeriet.
Nyström, Per (1925): Fem år i Persien som gendarmofficer - Av svensken i Persien som "förråde" den s.k. "germanska saken" och istället hjälpte britterna. Många bilder.
Schiller, Karl (1919): En av de svenske - ett romatiserat vänporträtt av Martin Ekström. En enda bild - men en fin sådan, av Martin Ekström i vad jag tror är en estnisk översteuniform.

Missa inte heller Markus Ineichens fina avhandling om svenskarna i Persien. Finns i bokform, tyvärr bara på tyska dock.

Bästa,

Lars
Joru, er bok kommer jag definitivt att köpa. Däremot hållar jag själv på med rent privata forskanden och grävanden kring Martin Ekström, Karl Petersén, Robert Paulsson och en del andra personer som hade anknytning till kriget i Finland 1918, så det är alltid intressant med Persien eftersom båe Ekström och Petersén var där - tillsamans.
Tack för infon! När kommer er bok?

Mvh

Alfred

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Persien

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 februari 2005, 13:45

Hej igen!

Min och Lennart Westbergs bok Svenskar i krig 1914-1945 kom ut i slutet av oktober 2004. Den första gruppen vi skildrar mer ingående i denna vår bok är svenskarna i Persien.

Carl Petersén har av flera författare utpekats som frivillig i brittisk tjänst vid Gallipoli. Vi visar, tack vare Krigsarkivet arkivarie Per Clason, att Petersén fick en turkisk silvermedalj just efter att han "bevistat turkiska fälttåget vid Gallipoli" (ur hans meritförteckning i KrA). Alltså måste han då ha varit i turkisk eller tysk-turkisk tjänst.

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 2 februari 2005, 14:11

Intressant med Peterséns turkiska koppling, jag har aldrig riktigt förstått vad han skulle ha haft i brittisk tjänst att göra, han var ju inte direkt ngn anglofil, hela hans karriär var ju mer eller mindre kopplad till tyskland... Intressant! Mkt intressant! Ska ge mig ner på Hedengrens och inhandla boken asap.

Mvh

Alfred

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 6 februari 2005, 11:19


Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

ur iransk synvinkel

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 december 2006, 20:52

Nu har det äntligen hänt!

En iransk skribent har skrivit, på engelska, om de svenska officerarna vid GG, det persiska gendarmeriet, med utgångspunkt i bland annat min & Lennart Westbergs bok: http://iranica.com/newsite/articles/ot_ ... 60601.html

:)

Mvh,

Lars

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 4 december 2006, 20:35

Intressant artikel. Tack för länken Lars!

/Mikael Sundholm

Mandlit
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 31 januari 2007, 15:48
Ort: Lit
Kontakt:

Böcker om svenskar i gendarmeriet i Persien

Inlägg av Mandlit » 31 januari 2007, 15:55

Vill komplettera med att:
- Pravitz, Hjalmar: Från Persien i stiltje och storm, Stockholm (Karskrona tryckort) 1918
- Nyström, Per. Fem år i Persien som gendarmofficer, Stockholm 1925

förutom boken om Martin Ekström. Jag finner dessa faktiskt mer intressanta då de ligger närmare i tiden till de händelser de faktiskt skildrar, nu i efterhand blir det särdeles intressant att reflektera över de glasögon som de som svenskar har i det främmande landet.
Vi hade å officersmässen på f.d. Kungl Norrlands artillerireg:te mattor som hemtagits av en fru tilll en av officerarna i gendarmeriet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem det var. Kanske någon kan hjälpa mig med det.
:D

Skriv svar