Fotbollsmatch i fredstid

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Fotbollsmatch i fredstid

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 november 2004, 15:31

Ni kanske såg ett tecknat program om en fotbollsmatch som utspelades kring jultid 1916 mellan engelsmän och tyskar för nåt år sedan. Jag kom på i efterhand att det har förekom en liknande match vid fronten i verkligheten också. Men jag vet inte så mycket detaljer, men jag har en bok hemma som heter "Soccer At War 1939-45", men då är det andra världskriget som kommer i fokus. Första världskriget var bara en liten redogörelse om, det kanske inte tas upp.
Skälet till den där matchen var att soldaterna ville har avkoppling från kriget och då var det uppåt ett par hundra som blev frestade att delta.
Är det nån annan som har hört talas om den?

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 november 2004, 16:08

Jag tror att det var under "Christmas Truce" 1914 som det inträffade - om det inträffade. Finns uppgifter från flera håll om fotbollsmatcher, se t.ex. The Christmas Truce 1914, stycket om "Leutnant Johannes Niemann, 133rd Royal Saxon Regiment".

Och givetvis kan man lägga in ett Blackadder-citat här:
George: Yes, that's right. I'd just arrived and we had that wonderful Christmas truce. Do you remember, sir? We could hear "Silent Night" drifting across the still, clear air of No Man's Land. And then they came, the Germans, emerging out of the freezing night mist, calling to us, and we clambered up over the top and went to meet them.
Edmund: Both sides advanced more during one Christmas piss-up than they managed in the next two-and-a-half years of war.
Baldrick: Do you remember the football match?
Edmund: Remember it? How could I forget it? I was never offside! I could not believe that decision!

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Stilla Natt om WW I

Inlägg av Confident » 25 november 2004, 14:59

Jag läste boken Stilla Natt för något år sedan när verket var pinfärskt.
Vad författaren-en engelskman, tror jag-,heter, det har jag inte i minnet.

Där står dock en del om fraternisering över gränserna i ingenmansland under första världskriget.

Boken är ljusblå och har ett flertal illustrationer. Någon kunning person här kan säkert säga författaren.

Kanske var boken lite slarvigt eller hastigt översatt, ty jag fann en del stavfel och felaktiga menigsuppbyggnader.

Det gör mindre, för boken är bra och synnerligen läsvärd. :)

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 3 december 2004, 18:36

Fredstid???

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

"Zeitweiliges Waffenruhe"?

Inlägg av Confident » 3 december 2004, 19:02

"Tillfälligt vapenstillestånd"? :D

Boken jag nämnde i föregående inlägg är författad av Stanley Weintraub.

Klart läsvärd, men om man får vara petnoga, ett flertal stav-och meningsfel. Antagligen från översättningen.


Mvh Dagwood :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2005, 16:43

En annan länk om Christmas Truce of 1914

http://www.firstworldwar.com/features/c ... struce.htm

Både "Fredstid" och "Tillfälligt vapenstillestånd" är lite missvisande, eftersom det sannerligen inte handlade om en officiell vapenvila, ens på lokal nivå. Det kan väl beskrivas mer som att man lät bli att skjuta... :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 19:23

Jag visste att det skulle finnas lite länkar, men jag ville har lite åsikter från er också. :P

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stilla Natt om WW I

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2005, 22:30

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag läste boken Stilla Natt för något år sedan när verket var pinfärskt...
Sådärja, nu har jag läst igenom den! Jag köpte den på bokrean (typ 100 kr), den fullständiga titeln är "Stilla natt - när vapnen tystnade julen 1914" av amerikanen Stanley Weintraub (2003). Weintraub är professor emeritus i konst och humaniora vid Pennsylvania State University. Boken ägnar ett helt kapitel åt fotbollsmatcherna, och såvitt jag kan utläsa så ägde verkligen ett flertal mer eller mindre organiserade "matcher" rum - vad det verkar mellan tyskar och britter. Dock är den gode professorns notapparat obefintlig och källförteckningen ohyggligt snårig, så det är ibland svårt att avgöra vad som verkligen är samtida källor i form av brev från fronten etc, och vad som är uppgifter av senare datum, halvfiktiva äventyrsberättelser osv. Händelserna fick ju omedelbart ett legendens skimmer över sig, och jag bedömer det inte osannolikt att vissa personer i efterhand har gjort en hörsägen till sina "egna" minnen eller förbättrat en egenupplevd historia något. Hursomhelst - ett flertal samtida källor finns från flera olika förband och platser. Jag rekommenderar boken, om inte annat för att den (på svenska!) redovisar ett intressant kapitel i VK1, men vad det verkar så är boken "Christmas Truce" av Brown & Sheaton (London 1994) ett mer gediget historiskt verk.

:)

P.S. Även Weintraub citerar Blackadder enligt ovan. :D

Skriv svar