Röde Baronen hjärnskadad?
Röde Baronen hjärnskadad?
Verkar som Röde Baronen hade fått en hjärnskada 9 månader innan hans död.
Mer på http://edition.cnn.com/2004/TECH/scienc ... index.html
Mer på http://edition.cnn.com/2004/TECH/scienc ... index.html
citat från länken
Såg bitar ur ett Discovery-program för ett par veckor sedan. Tyvärr inte slutet. Men de höll på att bevisa att det var en plattfot från marken som sköt honom med sitt tunga armégevär (ju, han ingick i ett luftvärnsförband, och andra killar ur förbandet sköt också, med LeeEnfields? och med Leviskulspruta). .303 kalibern var samma som i flygkulsprutan, och kulorna tydligen snarlika. Och kulan gick in tvärsigenom bröstkorgen iom att Baronen flög i sicksack just då - dvs planet lutade sig med vänster sidan mot gevärsskytten på marken.
Och Roy Browns kulor träffade sannolikt aldrig. Finns inga träffspår på bilderna (planet var okraschat, för den döende Baronen lyckades landa). Referaten om striden talar om att han flög nära och pepprade flygkroppen full med kulor - men Brown säger aldrig detta i sin rapport; han avgav några serier på ganska långt håll.
Baronens flygstol av stål-ryggstöd har fyra dramatiska hål mitt i ryggen. Synliga spår efter de dödande kulorna?? Nej, det var skruvhål...
etc. Således. Inte en flygsergeant. En namngiven soldat till fots.
Detta är i sig en smällkaramell, eftersom väldigt länge ansågs det att det var denne kanadensiske flygsergeanten som sköt ner och dödade Richthofen.There is still debate about who fired the shot that fatally pierced Richthofen's chest -- an Australian artillery crew on the ground, or a Canadian flier, Roy Brown.
Såg bitar ur ett Discovery-program för ett par veckor sedan. Tyvärr inte slutet. Men de höll på att bevisa att det var en plattfot från marken som sköt honom med sitt tunga armégevär (ju, han ingick i ett luftvärnsförband, och andra killar ur förbandet sköt också, med LeeEnfields? och med Leviskulspruta). .303 kalibern var samma som i flygkulsprutan, och kulorna tydligen snarlika. Och kulan gick in tvärsigenom bröstkorgen iom att Baronen flög i sicksack just då - dvs planet lutade sig med vänster sidan mot gevärsskytten på marken.
Och Roy Browns kulor träffade sannolikt aldrig. Finns inga träffspår på bilderna (planet var okraschat, för den döende Baronen lyckades landa). Referaten om striden talar om att han flög nära och pepprade flygkroppen full med kulor - men Brown säger aldrig detta i sin rapport; han avgav några serier på ganska långt håll.
Baronens flygstol av stål-ryggstöd har fyra dramatiska hål mitt i ryggen. Synliga spår efter de dödande kulorna?? Nej, det var skruvhål...
etc. Således. Inte en flygsergeant. En namngiven soldat till fots.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Dog han 1924 kan han knappast ha skjutit ner Erich Hartmannmaal skrev:Snowy Evans hette mannen som förmodligen sköt ner baronen.
Han dog utfattig och hemlös 1924 utan att ha en aning om att han förmodligen sköt ner den bästa jaktflygaren genom tiderna.
Ang. påståendet om baronens huvudskada kan man bara konstatera att det mest är till för att sälja böcker/ TV-program i ämnet.
Passar inte symptomen alldeles utmärkt på traditionell stridsutmattning?
Ang Disc.-programmet så anser jag, att om det bygger på riktiga och grundade fakta, så lyckades de på ett övertygande sätt visa vem som sköt ner planet.
Passar inte symptomen alldeles utmärkt på traditionell stridsutmattning?
Ang Disc.-programmet så anser jag, att om det bygger på riktiga och grundade fakta, så lyckades de på ett övertygande sätt visa vem som sköt ner planet.
Jag rankar Richthoven högre än HartmannFigaro skrev:Dog han 1924 kan han knappast ha skjutit ner Erich Hartmannmaal skrev:Snowy Evans hette mannen som förmodligen sköt ner baronen.
Han dog utfattig och hemlös 1924 utan att ha en aning om att han förmodligen sköt ner den bästa jaktflygaren genom tiderna.
Dels för att jag gillar hans stil och dels för att det var så enormt svårt att skjuta ner plan under WW1 de var tvugna att komma en så där 10-15 meter ifrån för att vara säkra på träffar. Sedan kunde Baronens 80 plan ha blivit fler men han släppte en del sedan de fått fel på kulsprutorna, han ville inte skjuta ner män som inte kunde försvara sig, sånt gillar jag
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
Att jämföra en WW1 pilot med en WW2 pilot tycker jag verkar lite komplicerat, finns verkligen inget som säger att Hartmann skulle klara sig i WW1 som flygare eller vice versa. Hartmann flög på östfronten, den går knappt att jämföra med västfrontens luftstrider, till och med under samma krig. man talar om mycket olika förutsättningar.
Att Richthofen plågades av huvudsmärtor sedan en kula snuddat vid hans huvud under en tidigare luftstrid och huruvida det skulle ha påverkat honom var inget nytt.
Att Richthofen plågades av huvudsmärtor sedan en kula snuddat vid hans huvud under en tidigare luftstrid och huruvida det skulle ha påverkat honom var inget nytt.