Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 november 2003, 21:18

CIA??
FBI???

:)

Sesub
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 10 oktober 2002, 17:27
Ort: Sandviken

Inlägg av Sesub » 30 november 2003, 21:39

Kanske det är något med The New Deal då? Då skulle flagan kunna symbol för TVA kanske..
/sesub

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 30 november 2003, 22:27

Kan det möjligvis vara Civilian Conservation Corps (CCC) ?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 30 november 2003, 22:31

Nej nu har jag det... The National Recovery Administration (NRA)
BildBild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 december 2003, 12:02

Joachim skrev:Nej nu har jag det... The National Recovery Administration (NRA)
Ja, det har att göra med NRA, men i vilket sammanhang användes den örnen? Den användes nämligen för att illustrera något speciellt.

/Marcus

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 1 december 2003, 14:05

Marcus Wendel skrev:
Joachim skrev:Nej nu har jag det... The National Recovery Administration (NRA)
Ja, det har att göra med NRA, men i vilket sammanhang användes den örnen? Den användes nämligen för att illustrera något speciellt.

/Marcus
NRA kan liknas ett fack, fast staten hade hand om det och de höll koll på att företag höll vissa regler med arbetstimmar och minimumlöner osv. De företag som var med (det var frivilligt) fick sätta den blå örnen i tex sitt skyltfönster eller i industrin på varorna de producerade och detta skulle vara en garanti för att företaget var etiskt. De som inte gick med i blå örnen betraktades som opatriotiska och egoistiska. 23 miljoner arbetade under NRA's bestämmelser under tiden som det var i bruk. Det blev allt vanligare med missbruk/regelbrott av blå örnen vilket ledde till att den gick i graven 1935.

Bild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 december 2003, 14:25

Du får rätt, men NRA (som kom till efter National Industrial Recovery Act, NIRA, godkändes) kan inte liknas vid en fackförening, det handlade om att sätta upp ett stort antal riktlinjer (över 500) som behandlade saker som priser, konkurrens, ledning, arbetsrätt som företagen sedan kunde välja att följa, dock var det de största företagen som i realiteten bestämde riktlinjerna, småföretagen och de anställda hade inget inflytande.
Fackföreningarnas hopp låg i sektion 7a som reglerade rätten att organiserade sig på företagen, men de klagade snart på att den delen bara infördes till väldigt liten del.
Från andra håll framfördes klagomål på att riktlinjerna i realiteten gynnade monopol snarare än en fri konkurrens.

Symbolen i fråga, Blue Eagle, användes av de som följde (eller åtminstone sade sig följa) riktlinjerna.
Joachim skrev:Det blev allt vanligare med missbruk/regelbrott av blå örnen vilket ledde till att den gick i graven 1935.
Inte alls. Högsta domstolen förklarade 27 maj 1935, i samband med rättsfallet Schechter Poultry Corp vs United States, att NRA var lagstridigt då den federala makten hade inkräktat på sådant som var inom delstaternas område.


ps. försök att förklara med egna ord istället för att citera annars blir det lite meningslöst när det handlar om saker som behöver förklaras, snarare än rena faktafrågor.
(du citerade från http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/USARnra.htm )

/Marcus

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 1 december 2003, 16:14

Det var ju i princip en förklaring med egna ord med lånade fakta... jag hade dock några småfel i mitt antagande men det har du rättat nu.


Jag lämnar över quiz-frågan till någon annan.
Utnyttja den väl :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 2 december 2003, 03:20

Efterssom fråga passades vidare ställer jag en på eget bevåg. Den rör en händelse som iofs inträffade 1893, då Sveriges första folkets hus inrättades, men det är kanske främst ett 1900-1920-tals fenomen. Frågan lyder, vart inrättades Landets första folkets hus?

/Robert Sköld

P.S Man kan få rätt för två städer, men då krävs en motivation :)

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 3 december 2003, 01:47

Tja min gode Kropotkin.
Det kanske är så att du skämtar?
Eller är det månne en kuggfråga?
Enligt vad jag vet så bildades det första folketshus i Kristianstad år 1890, inte 1893. Detta bekräftar mina misstankar om att historieundervisningen på universitetsnivå i Linköping har stora brister.
Jag tycker Robert ska skärpa sig och inte sprida irrläror. Mindre vetanda kan ju få för sig att han har rätt.

Med överlägsna och pösiga hälsningar
Daniel H

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 december 2003, 04:25

:) Givetvis är ditt svar korrekt Daniel! Bollen är din. För oinvigda kan jag meddela att gode Maxim är en studiekamrat från min tid i Växjö. Vis av erfarenhet vet jag att han gärna slår mig på hemmaplan.
(1890 var det rätta årtalet, tryckfelsnisse har varit framme!)

För att rädda min heder kan jag säga att det är en definitionsfråga, Kristianstad må vara det första huset som tjänade som Folkets Hus. I Sammanhanget bör dock Malmö Folketshus nämnas, då det var det första av arbetarna själva byggda hus. Vid invigningen 1893, gavs det också som första hus i Sverige namnet Folkets Hus. :)

/Robert

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 3 december 2003, 16:24

Okej här kommer en flygande fråga.
den 8:onde maj 1927 lämnade ett två franska flygare fransk jord och styrde västerut. Deras mål var att vara de första att flyga över Atlanten. Vart de tog vägen är icke klarlagt, de försvann på färden.
Min fråga är: Vem var piloten?
För och efternamn tack.

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 3 december 2003, 17:41

Maxim skrev:Okej här kommer en flygande fråga.
den 8:onde maj 1927 lämnade ett två franska flygare fransk jord och styrde västerut. Deras mål var att vara de första att flyga över Atlanten. Vart de tog vägen är icke klarlagt, de försvann på färden.
Min fråga är: Vem var piloten?
För och efternamn tack.

" lämnade ett två franska flygare " 1 + 2 = 3 eller 12

Maxim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 3 september 2003, 15:19
Ort: Växjö/Karlshamn

Inlägg av Maxim » 3 december 2003, 18:05

Okej, mitt misstag. :oops:
Det handlar om ett flygplan med två franska flygare. Den ena var navigatör, den andre pilot. Vad hette piloten?

Daniel H

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 april 2002, 11:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 3 december 2003, 21:58

Charles Nungesser var pilotens namn.

Thorbjörn

Skriv svar