varjag skrev: ↑20 maj 2019, 00:33
Den första - tillhörde Vladimir Ulyanov - en Rolls specialare, vittnande om väglaget utanför Mocba när han skulle ta sig från sin ''dacha''
till kontoret i Kreml
Tvåan tycks ägas av ''Rhett Butler'', han med
( frankly my dear - I don't give a damn....)
Gissar en Duesenberg omkr. 1932
Trean: inte en susning
Varjag
Både fel och rätt!
Lenins terräng-SUV är rätt, men Hollywood-Duesenbergen tänkte jag på Gary Coopers, men även Clark Gable hade en så det vete tusan vem som syns på bilden så det svaret är så bra det kan bli!
Lenin hade först två stycken Royal Delaunay-Belleville som tillhört Tsaren, men en av dem gick sönder under ett attentat och den andra bilen ska tjuvar ha tillskansat sig från honom, mitt på ljusan dan trots Lenins protester.
https://www.rbth.com/lifestyle/328376-k ... rite-rides
Trean är som sagt långt innan och är en Daimler som Gustav V köpte men som redan 1899 blev Stockholms första automobiltaxi.
Ur
Wiki
I slutet av augusti 1899 kom första automobilen i trafik som droska. Det var en Daimler Phoenix-Wagen som hade importerats från Tyskland i början av augusti 1899 av kronprins Gustaf, senare kung Gustaf V, för att användas vid resor mellan Stockholm och slottet Tullgarn, där han ofta vistades sommartid. Bilen hade för klen motor för backarna på vägen till Tullgarn så han sålde den till AB Taxameter, en av droskägarna. Dagen efter kunde man läsa i tidningarna att stockholmarna stod i kö för att få åka med nymodigheten, droska nr 304, som stationerades på Gustav Adolfs Torg. Bilen hade heller ingen framgång som droska. Den hade svårt att ta sig upp för de många backiga gatorna i staden och den gick sönder titt som tätt.
Varjags välförtjänta fråga - Varsågod!