Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 21 april 2014, 18:55

När man ska summera historiken för det Österrike-Ungerska slagskeppet SMS Zrínyi så kan man inte undgå att hennes största triumfer skett på landbacken och inte till havs, ett tågset, några broar, (ett bryggeri också tror jag) och även en järnvägsstation står på hennes meritlista, och detta skedde i staden Senigallia (norr om Ancona) i slutet av maj 1915, inte många timmar efter Italiens krigsförklaring. Förstörelsen på första bilden är lite väl kraftig för att vara lite spridd fartygseld vilket får mig att misstänka att fotot visar förödelsen efter den stora jordbävningen i Avezzano samma år, jag är inte alls säker men det blir mitt svar?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 21 april 2014, 23:32

Amund skrev:När man ska summera historiken för det Österrike-Ungerska slagskeppet SMS Zrínyi så kan man inte undgå att hennes största triumfer skett på landbacken och inte till havs, ett tågset, några broar, (ett bryggeri också tror jag) och även en järnvägsstation står på hennes meritlista, och detta skedde i staden Senigallia (norr om Ancona) i slutet av maj 1915, inte många timmar efter Italiens krigsförklaring. Förstörelsen på första bilden är lite väl kraftig för att vara lite spridd fartygseld vilket får mig att misstänka att fotot visar förödelsen efter den stora jordbävningen i Avezzano samma år, jag är inte alls säker men det blir mitt svar?
Frågan avsåg bombardemanget av Ancona dagen efter Italiens krigsförklaring mot Österrike 1915.

Bilderna - togs från ett sajt som påstod skadorna orsakats av Österrikiska flottan, men håller med - ser mera ut som en jordbävning.
Dock insatte K.u.K Marine inte mindre än 11 slagskepp av varierande ålder och kapacitet i angreppet mot hela Ancona-provinsen
där stora skador noterades.
Ancona Provinzia.png
Ancona Provinzia.png (63.69 KiB) Visad 891 gånger
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardment_of_Ancona

Amund bombarderar vidare, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 22 april 2014, 18:41

varjag skrev:
Amund bombarderar vidare, Varjag
Tack Varjag! Innan jag bombarderar vidare vill jag kommentera din fråga lite till. :) Det här med att med en snabb raid försöka terrorbombardera en fientlig kustremsa med tung fartygseld verkar vara en parentes under första världskriget, raiderna mot Hartlepool etc. Jag förutsätter att det är pga. det allt effektivare flygvapnet som man inte fortsatte med sådana aktioner under VK2. Fast å andra sidan så förekom det ju under det spanska inbördeskriget, fast då kanske det inte fanns tillgängligt flygunderstöd för de städer som drabbades, Almeria 1937 t.ex.? Å andra sidan hade man väl inte heller 1939 riktigt insett hur förödande ett flygangrepp kunde vara för en flottstyrka..? :?

Nu ska jag sluta med mina filosofiska funderingar kring det även om det är intressant och som kanske kunde förtjäna en egen tråd, men här gäller qvizz och jag fortsätter med nästa fråga som blir en bild:
Högtidligt värre.jpg
Jag vill veta vad, när och var..?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 april 2014, 22:59

De överlevande från SMS EMDENS landstigningsstyrka anländer Konstantinopel maj 1915.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 23 april 2014, 06:30

Stellan Bojerud skrev:De överlevande från SMS EMDENS landstigningsstyrka anländer Konstantinopel maj 1915.
Ett helt rätt svar på en inte alldeles enkel fråga. Det var alltså en besättning som hade rest mycket långt och som nu fick anmäla sig hos Souchon, inte så långt hemifrån och nya befattningar som väntade.

Stellan mönstrar på!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 april 2014, 13:28

Tackar! Vem har vi här?
300px-general.jpg
300px-general.jpg (31.26 KiB) Visad 835 gånger

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Gott » 23 april 2014, 13:46

Påminner om von Mackensen?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 april 2014, 14:12

Nej det är en annan person. Pensionerad 1924 vid 70 års ålder.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 april 2014, 22:22

Han var sitt hemlands bäste general under VK 1. Montgomery räknar honom som en av de sju bästa fältherrarna under VK 1. Hårdför ledare, men fylld av omsorg för soldaterna.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 april 2014, 00:47

Medaljen på bröstet är denna. Högre valör kring halsen. Medförde ärftligt adelsskap.
Order.jpg
Order.jpg (20.28 KiB) Visad 776 gånger

järnbäraren
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 5 juni 2012, 02:55

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av järnbäraren » 24 april 2014, 01:19

Aleksej Brusilov

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 april 2014, 01:41

Helt rätt! Du leder nästa offensiv.

järnbäraren
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 5 juni 2012, 02:55

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av järnbäraren » 24 april 2014, 02:24

Chefen för den serbiska säkerhetspolisen 1914 var den 37-årige Draguin Dimitrijevic. Vad var hans smeknamn?
Dimitrijevic och hans organisation torde ha legat bakom mordet på Franz Ferdinand och hans Sophie i Sarajevo 1914. Det förra århundradets viktigaste händelse?
Jag är ju ingen expert på första världskriget precis men hoppas att ha formulerat en hyfsat svår fråga.
Har dock skaffat en packe böcker om första världskriget som jag tänker plöja igenom i vår/sommar, däribland två romaner,
"På västfronten intet nytt" samt "Soldaten Svejk".
En skrift om första världskriget som gjorde ett djupt intryck på mig när jag läste den för ca trettio år sedan är kapitlet om slaget vid Somme i John Keegans "The face of battle". En av dom sällsynta böcker som jag lade ifrån mig med känslan av att inte bara ha lärt mig något nytt utan också ha förstått något nytt.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av currahee » 24 april 2014, 09:10

Var det inte ”Svarta handen” eller ”Svarta handsken”?

tror / currahee

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Gott » 24 april 2014, 10:02

Ska man vara lite petig tror jag inte att Dimitrijevic var chef för säkerhetspolisen, utan för just Svarta Handen, terroristorganisationen som var nära knuten till säkerhetstjänsten. Hans smeknamn var i vilket fall "Apis".

Skriv svar