Stachanovrorelsen

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Stachanovrorelsen

Inlägg av Martin Lundvall » 25 november 2003, 19:31

Ar det nagon som har lite information om detta omrade som de vill dela med sig. Det jag undrar var det en central rorelse med en organisation eller var det bara en sorts ideologi? Jag har last pa flera stallen att man framholl Stachanov som en forebild men gjorde man nagot mer an det. Jag har last att i lagrena delade man ut speciella Stachanov rasoner for de som overskred sin kvot. Vet nagon hur det mer manifisterade sig?

For er som inte vet sa var Stachanov en kolgruvearbetare som 1935 (?) lyckades med bedriften att med sitt arbetslag bryta 100 ton kol istallet for sju pa en dag. Stalin vidholl detta som ett ideal.

/Martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 27 november 2003, 12:30

Såvitt jag vet var det mest en ideologi, ett omskrivet ideal, ett begrepp.

Det intressanta är hur pass äkta stachanov-fenomenet var. Om det var en 1000 procentig ökning per lag; eller per spetsarbetare.

Ökningen uppnåddes ju dels av Stachanov, som tänkte igenom vad och hur han skulle göra, förberedde alltit verktygen i förväg osv.
Men också hela arbetslaget organiserades om för en maximal effektivitet.

Så. Om kvoten gällde hela arbetslaget då skall de givetvis ha all heder av att ha omorganiserat sig så bra.
Men om ökningen gällde spetsarbetaren (dvs borraren) så var det givetvis mest en fejk; han var inte längre ensam utan hade ett antal andra människor bakom sig...

Denna långa och lite småvirriga utläggning eftersom det har sagts att hans produktionsökning var mest en fejk.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 november 2003, 17:33

Jag far borja med att tacka for svaret pa fragan.

Jo det ar sant det torde ju vara ratt svart att uppna en sa stor okning utan att allvarligt eftersatta kvaliteten. Men jag tror att man raknar in hans arbetslag i brytningen. Troligtvis var det en okning och mycket sannolikt en stor okning ocksa, men knappast sa stor.

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 november 2003, 03:50

Det var i september 1935 som Stachanov's arbetslag i en kolgruva i Donetzbassängen bröt 102 ton kol paa ett skift. Det beskrevs som ett av Stalin beställt och levererat mirakel, för att piska upp takten, 'Fortare, Fortare,FORTARE.......' Att det var fusk med for att naa detta resultat, ar stallt utom tvivel.Men forceringens religion lat sig inte stoppas - vad Stachanov gjort kunde ALLA göra. Orderna om bildandet av Stachanov-brigader i alla industrier haglade fraan Moskva. Sovjetarbetarnas redan usla lott - blev an varre under hetsen fraan Stachanovrörelsen och som redan sagts - sjonk kvaliten. Men dar stod Moskva redo....sånt beroddde naturligtvis paa sabotage och slöfockar. Inte paa den artificiellt uppskruvade arbetstakten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 november 2003, 20:42

varjag skrev:Orderna om bildandet av Stachanov-brigader i alla industrier haglade fraan Moskva.
Det later intressant, kan du beratta mer? Jag har alltid trott att det var ett ideal och inte att man gjorde om arbetsformen. Endast att man forde ut idealet men inget mer.

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 december 2003, 12:01

Martin Lundvall skrev:
varjag skrev:Orderna om bildandet av Stachanov-brigader i alla industrier haglade fraan Moskva.
Det later intressant, kan du beratta mer? Jag har alltid trott att det var ett ideal och inte att man gjorde om arbetsformen. Endast att man forde ut idealet men inget mer.

/Martin
Eftersom Stachanov-rörelsen var medveten partipolitik för att piska sista droppen ur näringslivet sköttes det hela tydligen av Partiet från Moskva. Parollerna om att 'om Stachanov kan - kan vi' filtrerades ned fraan Moskva till Partistyrelserna i Republikerna, till rayons, hela vägen ned till partikommittén vid enskilda industrier, sovchoser och kolchoser. Under partipiskan organiserades över hela Sovjet 'spontana' arbetarmöten där man givetvis 'enhälligt' antog resolutioner om att öka produktionen. Delvis genom bildandet av Stachanov-brigader, vars deltagare (efter fyllandet av abnormt stegrade produktions-'normer') erbjöds bättre löner och sociala förmåner som t.ex. semesterhem vid Svarta Havet. Resultatet - som jag förstått det, var att de allra duktigaste arbetarna frestades eller tubbades - att bilda dessa arbetets stötbrigader. Men att samtidigt genomsnittprestationerna, bland de arbetslag som genom systemet, berövats sina bästa medlemmar - i stort sett sjönk så att slutresultatet blev i stort sett 0 eller kanske naagon liten decimal över 0,o.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 december 2003, 13:01

Varjag, har du källor till det där? När du skriver "haglade", är det bara som språklig dekoration eller var det stora mängder skrivelser?

Dvs, har du belägg för att det var en stor apparat och hur organiserades den? Vet du några bra länkar?

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 december 2003, 12:23

Nej - uttrycket 'haglade' anvandes av en f.d. sovjettjansteman som i en industripost befann sig mitt i hagelregnet. Pisksnärtarna från Moskva nådde uppenbarligen varje hörn av Sovjetunionen. De flesta memoarer som innefattar denna tid - nämner - mer eller mindre detaljerat effekterna Stachanov-politiken hade for arbetarna. Den daatida sovjetiska pressen enbart - ger en god bild av kampanjens omfattning. För övrigt ganska väl speglad i svenska tidningar som Ny Dag och Norrskensflamman fraan sent fyrtiotal/tidigt femtiotal - daa Stachanovismens Andra Våg svepte fram. Jag ar priviligerad att ha känt en tjeckisk f.d. Stachanovit (jojomensan - dom -pressade systemet paa satellitststaterna oxaa efter kriget...) och gruvarbetare som visste beratta om systemet fraan forstahandsupplevelse. 'Dom paraderade sovjetiska stachanoviter och medlemmar av stachanov-kommitteer fraan när och fjärran...och lovade guld och gröna skogar. För dom som gick med. Jag gick med....och tjänade mycket mera, det var ackordsarbete...men alla dom som inte gick med...tjänade mindre...dom splittrade helt enkelt arbetarna i en över och en underklass - vi, överklassen..var 25% men dom 75%-en i 'underklassen' ville bara mörda oss för att vi reellt hade sänkt deras löner'.
Detta ar i stort - haagkomster av samtal med min van Peter N. som hade en god logéplats vid Stachanov-rörelsens både fram- och baksida och som kittlade mitt intresse for detta, kanske unika, ingrepp i att pressa individer till prestationer till vilka det stora flertalet är oförmögna - och därför var dömt att misslyckas. Vilohemmen for Stachanoviterna vid Svarta Havet var inte en nådegåva - dom var nödvändiga!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 december 2003, 12:59

Intressant, tack för svaret!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 december 2003, 09:45

Ja jag tackar ocksa for de uttomande svaren.

/Martin

Skriv svar