Australien, Gallipoli?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Australien, Gallipoli?

Inlägg av Hades » 14 november 2003, 14:23

Jag hörde en låt för något år sedan som hette "No more waltzing Matilda".

Där berättar en australiensisk (?) soldat om hur han förlorade benet av en Turkisk granat vid Gallipoli.

Medverkade australiensiska trupper vid britternas invasion?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 14 november 2003, 14:32

Om ANZAC kan jag för lite för att uttala mig, men låten du syftar på heter "And the Band Played Waltzing Matilda" och görs av massor med artister, Pogues och Tom Waits är två bra tips.

Mvh Petter

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Re: Australien, Gallipoli?

Inlägg av Henke » 14 november 2003, 14:39

Jocke. skrev:Medverkade australiensiska trupper vid britternas invasion?
I högsta grad. 2/3 av alla australiensare som lämnade Australien för att slåss i första världskriget dog där (enligt "Det Första Världskriget" av John Keegan). Kan tyvärr inte hitta den exakta siffran på hur många som deltog just nu.

Henrik

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 15:24

http://www.fortunecity.com/tinpan/parton/2/matilda.html

Här finns både texten och en RealAudio-version med Eric Bogle, som även är den som skrivit låten och i mitt tycke sjunger den bäst. Dock är just den versionen som ligger på sidan inte den allra bästa..

Runt 50.000 australiensare dog under Gallipoli-kampanjen. Med tanke på att de hade en total befolkning på ca 5 miljoner vid tillfället så är det rätt mycket, minst sagt.

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 14 november 2003, 23:04

Läs Keegans bok. Den är riktigt bra när man lärt sig bemästra hans språk. Kursbok på krigs och konflikthistoria, B-nivå 5p

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 november 2003, 00:25

Gallipoli var ett definierande ögonblick for den unga australiska nationen och Anzac Day, den 25.e april, firas fortfarande har med minnestal, militara ceremonier och kransnedlaggning. Man kan saga att Gallipoli har en sorts kultstatus - och tusentals australier reser varje ar till Turkiet for att deltaga i ceremonierna dar det hande. Omkring 70 000 man australiska trupper insattes totalt under de cirka 200 dagar falttaaget varade. Antalet stupade anges till 8709 eller ngt mera an 12% av de berorda trupperna, m.a.o. 43 liv on dagen. Under hela VK 1 forlorade Australien 60284 stupade - saa västfronten kostade mera än Gallipoli. En fruktansvard manspillan for ett folk paa saadar 5 miljoner. Bara som en liten jämförelse som jag garna gor for australiska vänner, Finlands 4½ miljonersfolk, offrade just under 25000 stupade under Vinterkrigets 105 dagar - det innebär 237 per dag, en annu mera fasansfull statistik.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 15 november 2003, 11:54

En sak som dock är värd att påminnas om är att det inte endast var ANZAC-trupper som dog vid Gallipoli. Britterna torde ha haft större trupper än ANZAC där och om jag inte minns fel var britternas siffra för stupade högre.
Det som dock gett Gallipoli en sådan kulststatus som den numera äger är till stor del att man beskyller britterna och deras dåliga planering (ANZAC-trupperna lydde ju under britternas kommando) för det höga antalet stupade australiensare och nya zeeländare.
Efter Gallipoli uppstod mentaliteten "aldrig mera ska en soldat från Australien eller Nya Zeeland ge sitt liv under någon främmande makts kommando".

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 15 november 2003, 13:26

Ett kort klargörande. ANZAC står för Australian - New Zeeland Corps.

Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 15 november 2003, 14:01

Eller snarare "Australian (and) New Zealand Army Corps", annars blir det sista A:t överflödigt. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 15 november 2003, 14:40

Gick det inte ett program om Australiensare vid Gallipoli på Discorery för ett tag sen? Ett sånt program som är uppbyggt som en spelfilm/dokumentär?

/Robert Sköld

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 16 november 2003, 00:40

Som en kuriositet kan jag säga att vi precis avverkat första världskriget och min lärare har inte ens snuddat vid "Australien".

Borde det inte ingå iochmed att de var en ganska betydande del i Ententen?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 november 2003, 00:44

Portugal bidrog med 30000 man...nämnde han dem? :wink:

Skämt åsido, har man som lärare inte överdrivet med tid för alla ämnen får man prioritera. Det viktigaste ska in i eleverna, som icke i samtliga fall är militärhistoriskt intresserade och därför är betjänta av andra VK1-relaterade kunskaper.

Men jag förstår vad du menar. :)

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 november 2003, 11:42

Jonas Ström skrev:En sak som dock är värd att påminnas om är att det inte endast var ANZAC-trupper som dog vid Gallipoli. Britterna torde ha haft större trupper än ANZAC där och om jag inte minns fel var britternas siffra för stupade högre.
Det som dock gett Gallipoli en sådan kulststatus som den numera äger är till stor del att man beskyller britterna och deras dåliga planering (ANZAC-trupperna lydde ju under britternas kommando) för det höga antalet stupade australiensare och nya zeeländare.
Efter Gallipoli uppstod mentaliteten "aldrig mera ska en soldat från Australien eller Nya Zeeland ge sitt liv under någon främmande makts kommando".
Jonas i Korsholm - du har alldeles rätt! Britterna hade mera talrika styrkor insatta och dom led ännu högre förluster i stupade och saknade. Skyllandet på brittiska generaler för klumpig truppföring och maanga 'Colonel Blimps' i den ledningen var synnerligen högljudd (och troligen befogad) men har tonats ned de sista 20 aaren till förmån för 'en tagelskjorta och törnekrona' för de som kämpade och stupade i ett hopplöst invasionsföretag. Ett företag som, låt det aldrig förglömmas - kläcktes i hjärnan på en av den moderna historiens mera "inspirationella" politiker - Winston Spencer Churchill. Vars inspiration senare i sin karriär kunde lägga till Gallipoli, ytterligare ett antal katastrofala 'invasioner' vartill räknas Norge, Grekland och Dieppe... Låt varje australier, nyazeeländare, norrman, grek och kanadensare 'göra sin plikt'.......

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 17 november 2003, 13:10

Är det någon som har exakta siffror på stupade siffror för britter, australiensare och nya zeeländare vid Gallipoli? Jag tycker att jag har sett inlägg med variationer mellan 8000 och 60 000 hittills.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 18 november 2003, 11:33

meimer skrev:Läs Keegans bok. Den är riktigt bra när man lärt sig bemästra hans språk. Kursbok på krigs och konflikthistoria, B-nivå 5p
Håller med. Klart läsvärd, det står en hel del om Gallipoli i den. Den finns dessutom i pocket nu, så den är inte ens dyr.

Skriv svar