Livet i skyttegravarna

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Arrow
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2002, 22:11
Ort: V-ås

Livet i skyttegravarna

Inlägg av Arrow » 28 maj 2002, 22:52

Dety är så att jag vill veta lite mer om hur det var att leva i skyttegravarna under första världskriget och vad man gjorde. Jag orkar inte leta runt och läsa på alla sidor som finns. Det kanske nån snäll som vill skriva ett litet inlägg och berätta lite snabbt hur det var. :)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2002, 23:02

Om inget anfall var på uppseglande från endera sida, så var skyttegravskriget förhållandevis lugnt. På lugnare frontavsnitt så utvecklades ofta en live-and-let-live attityd.

Arrow
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2002, 22:11
Ort: V-ås

Inlägg av Arrow » 28 maj 2002, 23:08

ja men hur var det liksom. Sov man på sängar, marken eller på hästar :D Kankse ett dåligt exempel men jag vill veta om alla ville därifrån eller om det det gick att bo där på ett ganska bra sätt så att vissa ville stanna.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 28 maj 2002, 23:11

I vissa skyttegravar så hade man små bunkrar där man sov.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 maj 2002, 01:55

Jag har lyckats hålla mig ifrån skyttegravskrig, så jag kan inget berätta. En som var där var däremot Private Donald Fraser, och utdrag ur hans krigsdagbok 1915-16 finns här:
http://www.fordham.edu/halsall/mod/1918fraser.html

Och så kan man hitta en del på den här sidan:
http://www.bbc.co.uk/history/programmes ... ndex.shtml

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 29 maj 2002, 02:06

Hej
Men du kanske orkar läsa en bok? :)
Läs På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque en bok som finns på alla bibliotek ( tror jag ).
Han skrev var Tysk soldat under WW1 och boken gavs ut 1929 eller nåt sånt första gången. En helt ok bok.

MvH
Magnus

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Eller..

Inlägg av -vils- » 29 maj 2002, 09:00

..titta på Black Adder's senaste serie om WW1 om du inte orkar läsa öht.

(hehe)

Väldigt signikativt, speciellt framställs FieldMarshal Haig i sitt rätta jag däri, även fast han inte är med i någon roll rent fysiskt..

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 29 maj 2002, 13:40

Fältmarskalk Haig är ju visst med i Blackadder! i det sista avsnittet när det nästan är dags för anfallet så kommer Blackadder på att han räddade fältmarskalken undan en pygmé beväpnad med en vässad mangoklyfta under ett kolonialkrig någonstans, så han ringer omgående till denne i hopp om att slippa undan "The Big Push". Tyvärr så lyckas inte denna krigslist heller, så Blackadder och hans vänner får vackert promenera mot de tyska kulsprutorna i alla fall.
Just det avsnittet innehåller ju faktiskt en hel del vemod, förutom all humor då förstås. Serien är i övrigt bland det roligaste som visats på TV, jag skrattar mig fördärvad varje gång jag ser ett avsnitt.

Arrow
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2002, 22:11
Ort: V-ås

Inlägg av Arrow » 29 maj 2002, 18:22

äh jag hinner inte läsa en bok. Det är en sak jag ska skriva i skolan. Jag ska skriva ett brev från en tyskl soldat under första världskriget. Jag ville ha lite information hur det var och så så att jag kan skriva ett mer verkligt brev. Ska vara klart fredag.

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Black adder

Inlägg av roninn » 29 maj 2002, 18:52

En helt undebar kommentar är när black adder sitter i något militär fängesle under VK1. vid rättgången tillfrågas han om han har något att säga till sitt försvar innan dom dömer honom till döden. Det har inte black adder. Otroligt bra engelsk humor/satir.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Inlägg av Oskar R. » 29 maj 2002, 19:10

Sen kan du gärna läsa "Vägen tillbaka" också.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 maj 2002, 02:17

Arrow skrev:äh jag hinner inte läsa en bok. Det är en sak jag ska skriva i skolan. Jag ska skriva ett brev från en tyskl soldat under första världskriget. Jag ville ha lite information hur det var och så så att jag kan skriva ett mer verkligt brev. Ska vara klart fredag.
Då hoppas jag att du har kollat min första länk härovan, där man verkligen får en förstahandsupplevelse från en som var med om hur man sov, vad man åt, vad man gjorde på dagarna, hur folk dog runtomkring en, osv. Lustigt nog nämner han också en svensk (!) vid namn Frisk.

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

svenskar under första världskriget

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 30 maj 2002, 12:12

Bild

Frivillige O H J Johansson från Lund. Han tillhörde Tunga kompaniet [i Hangöbataljonen]. Han var den äldste på kompaniet och kanske på hela bataljonen. Han hade varit med på tyskarnas sida under Första Världskriget och varit med i de stora slagen vid Verdun.

Text och foto, Lennart Hansson. Text inom klammer är min.

Med tanke på tidigare företaganden, ber jag er notera att fotot är skyddad av lagen om upphovsrätt. Gäller 50-årsregeln bör påpekas att fotografen fortfarande är i livet, varför ni får vänta minst 50 år till :)[/img]

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 april 2002, 10:36
Ort: Stockholm

Inlägg av MENTOR » 31 maj 2002, 10:16

Charles Magnus Pettersson född i Stockholm 6 juni 1880.
Utvandrad till Canada där han tog värvning i 32nd Overseas Infantery Battalion, Canadian Engeners, Tunling company. Han grävde tunnlar in under dom tyska linjerna varefter man sprängde dom i luften.
Blev svårt sjuk 9 februari 1917 och förd till sjukhus där han dog den 26 mars 1917. Ett av de första fallen av spanska sjukan. Hans medaljer
1914-15 star, War medal och Victory medal skickades till hans syster i Enskede/Stockholm och Minneskorset (motherscross) till mamman i Gustavsberg. Han är begravd i Hasting, Sussex, England

En av tusentals Svenska Emigranter som kämpade i den Amerikanska och Canadensiska armén under WW1. Ett mindre antal kan även återfinnas i den Engelska armén.

Källa:

Commonwealth War Graves Commission
Canadian National Arcives
Canadian Reserch Service

MENTOR

Skriv svar