Hitler och Stalin - lika som bär?
- Johan Elisson
- Medlem
Att kommuniststater i allmänhet och Sovjetunionen i synnerhet inte var sena att kopiera västvärldens uppfinnigar är allmänt känt. Det finns många exempel, men "Konkordski" från Tupolev är nog den mest kända, och den som fick mest tragiska följder.Larsson skrev:Motorn blev så bra som den blev genom att man gav f-n i allt vad patent hette och snodde uppfinningar från diverse europeiska och amerikanska företag, däribland Hispano-Sueza.
/Björn P. Berilsson
Raketmotorn som jag refererade till var inte lik dom tyska på något vis utan var helt annorlunda.
Sedan vill jag säga att Bumse har helt rätt :
"Ryssfeman... Fetisov, Kasatonov, Larionov, Krutov och Makarov
(Ursäkta mig, men jag var tvungen "
Jag tror knappast att jag är den enda som saknat det Sovjetiska spelet i HockeyVM.
På den tiden Sverige var glada om vi inte förlorade med 5-0 mot Sovjet , då var Hockey kul.
Jag saknar dom stolta gossarna med CCCP på tröjan , gör inte ni?
Sedan vill jag säga att Bumse har helt rätt :
"Ryssfeman... Fetisov, Kasatonov, Larionov, Krutov och Makarov
(Ursäkta mig, men jag var tvungen "
Jag tror knappast att jag är den enda som saknat det Sovjetiska spelet i HockeyVM.
På den tiden Sverige var glada om vi inte förlorade med 5-0 mot Sovjet , då var Hockey kul.
Totalt OT (ja, nu lär JvonB avliva mig).
Hockey idag är tråkigt, förutsägbart och verkar mer gå ut på att barnfamiljerna ska roas, barnen av någon halv patetisk maskot, pappan ska roas med några 15 åriga tjejer som knappt kan dansa i takt (tror de kallas cheerleaders, fast deras amerikanska förlagor kan något de inte kan - dansa i takt).
TIll detta har lagen skaffat sig klatischiga och NHL inspirerade namn som ger mig iaf gåshud - Fröunda Indians, Malmö Redhawks o.s.v. Va f*n e det för fel på Idrottsföreningen? Dessutom verkar namngivarna inte varit allt för haj på det här med engelska...
Som grädde på moset har man dessutom tagit bort ståplats och snart är träbänkarna en saga all.
Dagens publik - likt den nya publiken i England - verkar tydligen inte palla med det äkta fans gör - nämligen att stå eller sitta på en träbänk i en timme.
Nej, det ska vara ergonomiskt utformade plastbänkar med värmeslingor och jumbotron. :p
Hockey var kult på 80-talet - idag är det trist, förutsägbart och allmänt trist...
Om vi nu ska återvända till internationell hockey så har Hockey VM (borde egentligen benämnas EM eftersom det sällan är mer än två icke europeiska lag med) utmynnat i någon slags masstävling där det mest intressanta är att se hur många avdankade NHL proffs man lyckas skrapa ihop.
Att dessutom man utökat antalet lag - för att undvika att Tyskland trillar ur - gör tourneringen till ett skämt.
De upprörda rösterna om att TV 3 bara har sändningsrättigheterna till Hockey VM inser inte att de missar absolut ingenting...Det är snarare en välgärning av Tv3/Viasat sport att låta majoriteten av svenska folket slippa detta elände. :p
Det var inte bara CCCP jag saknar när det gäller hockeyn, det var hockeyn överhuvudtaget.wreezig skrev:Jag tror knappast att jag är den enda som saknat det Sovjetiska spelet i HockeyVM.
Hockey idag är tråkigt, förutsägbart och verkar mer gå ut på att barnfamiljerna ska roas, barnen av någon halv patetisk maskot, pappan ska roas med några 15 åriga tjejer som knappt kan dansa i takt (tror de kallas cheerleaders, fast deras amerikanska förlagor kan något de inte kan - dansa i takt).
TIll detta har lagen skaffat sig klatischiga och NHL inspirerade namn som ger mig iaf gåshud - Fröunda Indians, Malmö Redhawks o.s.v. Va f*n e det för fel på Idrottsföreningen? Dessutom verkar namngivarna inte varit allt för haj på det här med engelska...
Som grädde på moset har man dessutom tagit bort ståplats och snart är träbänkarna en saga all.
Dagens publik - likt den nya publiken i England - verkar tydligen inte palla med det äkta fans gör - nämligen att stå eller sitta på en träbänk i en timme.
Hockey var kult på 80-talet - idag är det trist, förutsägbart och allmänt trist...
Om vi nu ska återvända till internationell hockey så har Hockey VM (borde egentligen benämnas EM eftersom det sällan är mer än två icke europeiska lag med) utmynnat i någon slags masstävling där det mest intressanta är att se hur många avdankade NHL proffs man lyckas skrapa ihop.
Att dessutom man utökat antalet lag - för att undvika att Tyskland trillar ur - gör tourneringen till ett skämt.
De upprörda rösterna om att TV 3 bara har sändningsrättigheterna till Hockey VM inser inte att de missar absolut ingenting...Det är snarare en välgärning av Tv3/Viasat sport att låta majoriteten av svenska folket slippa detta elände. :p
(Vi fortsätter på OT-spåret)
Partik:
Du har rätt angående dina reflektioner om hockeyn. Iofs har jag inte sååå mycket hockeyminnen före 87. För övrigt dog mitt intresse nästan helt när VIK åkte ur elitserien.... då var man tvungen att åka till Gävle eller Stockholm för att se på hockey. Usch!
/Björn P. Bertilsson
Partik:
Du har rätt angående dina reflektioner om hockeyn. Iofs har jag inte sååå mycket hockeyminnen före 87. För övrigt dog mitt intresse nästan helt när VIK åkte ur elitserien.... då var man tvungen att åka till Gävle eller Stockholm för att se på hockey. Usch!
/Björn P. Bertilsson
Vi kanske kan ta hockeysnacket till Loungen.Bumse skrev:(Vi fortsätter på OT-spåret)
Partik:
/Björn P. Bertilsson
Här ska det snackas stalin o lenin och inte hockey.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Med tanke på att den flög före Concorde så var man mästare på industrispionage ialla fall. Men de var otroligt duktiga på en hel del saker, bygga helikoptrar var de bäst på. Sen så hade man många projekt som visade sig vara vansinne men de vågade iallafall pröva. Att sen en del projekt mest genomfördes pga att man ej vågade säga emot den som styrde säger väl en del om vad maktkoncentration leder tillBumse skrev:Att kommuniststater i allmänhet och Sovjetunionen i synnerhet inte var sena att kopiera västvärldens uppfinnigar är allmänt känt. Det finns många exempel, men "Konkordski" från Tupolev är nog den mest kända, och den som fick mest tragiska följder.Larsson skrev:Motorn blev så bra som den blev genom att man gav f-n i allt vad patent hette och snodde uppfinningar från diverse europeiska och amerikanska företag, däribland Hispano-Sueza.
/Björn P. Berilsson
mvh
- Olof Larsson
- Medlem
Sovjet byggde snarare större helikoptrar.
Om vi ser på transporthelikoptrar så lyfter Mi-26:an 0.88kg last/hk.
Den fem år äldre Sikorsky S-80 Super Stallion lyfter 1.24kg last/hk.
Om vi ser på attackhelikoptrar så är Apachen och den tio år yngre Mi-28:an jämförbara i prestanda avseende hastighet, beväpning etc.
Skillnaden ligger i att Apachen är mer högkvalitativ, utgör en mindre måltavla,
har åtskilliga gånger mer ammunition till akan och använder 77% av Mi-28:ans effekt.
Om vi ser på transporthelikoptrar så lyfter Mi-26:an 0.88kg last/hk.
Den fem år äldre Sikorsky S-80 Super Stallion lyfter 1.24kg last/hk.
Om vi ser på attackhelikoptrar så är Apachen och den tio år yngre Mi-28:an jämförbara i prestanda avseende hastighet, beväpning etc.
Skillnaden ligger i att Apachen är mer högkvalitativ, utgör en mindre måltavla,
har åtskilliga gånger mer ammunition till akan och använder 77% av Mi-28:ans effekt.
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
en massa med bull
Kommunism=BULL SHIT