Hitler och Stalin - lika som bär?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 19 juli 2002, 16:02

Anno skrev:Som en av dom som håller sig vänster om centerpartiet! Håller jag inte med loop! Ju mindre jordbruk det blir desto högre priser kommer det bli på maten och som konsument tycker jag att priserna är tillräckligt höga!!

Dessutom är det inte "inne" att vara bonde i dagens samhälle. Sluta tro på det ineffektiva och börja tro på teknologin! Robotar som sköter allt är min drömm(förutom offentliga sektorn och vissa service yrken).
Jag måste nog förklara mig lite :D Jag tror inte enbart på små jordbruk, jag vill ha en blandning, men jag förspråkar inte stordrift som det enda rimliga. Jag vill skära ner transporterna och mellan händerna det borde ge prissänkningar. Sen så är det skönt att hitta fler vänster människor som gillar teknik :D Den här teknikfientligheten som graserar är hemsk men det har börjat vända jag minns hur det var 90-94 :cry:
mvh

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 19 juli 2002, 16:21

Om vi hade haft kommunism som styrelseskick i världen skulle inte vi sitta skriva på datorer. Det finns inget incitament att tjäna pengar i kommunismen och därmed inte heller något incitament till utveckling.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 19 juli 2002, 17:32

Om vi hade haft kommunism som styrelseskick i världen skulle inte vi sitta skriva på datorer. Det finns inget incitament att tjäna pengar i kommunismen och därmed inte heller något incitament till utveckling.
Minns du inte Sputnik och Gagarin.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 19 juli 2002, 17:39

Var det inte du som sa att Sovjet inte var riktigt kommunistiskt? Deras utveckling skedde genom incitamet, d.v.s. upprustningen. Konkurrensen med väst skapade en utveckling. Men var finns incitamenten om hela världen är kommunistiskt?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 juli 2002, 17:47

Leonidas skrev:Var det inte du som sa att Sovjet inte var riktigt kommunistiskt? Deras utveckling skedde genom incitamet, d.v.s. upprustningen. Konkurrensen med väst skapade en utveckling. Men var finns incitamenten om hela världen är kommunistiskt?
Då hade man satsat på civilteknologi, istället på militärteknolgi!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 juli 2002, 18:11

Nämn något som uppfunnits i en kommuniststat...

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 19 juli 2002, 18:18

Nackskott?

Mvh Andreas Wien

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 19 juli 2002, 18:49

Överlägsna raketmotorer , NASA var enormt imponerade när dom för första gången fick se en Sovjetisk raketmotor.

Annars kan nämnas den stora industriella upprustningen som skedde efter den ryska revolutionen och som var förutsättningen för att Sovjet kunde göra en sådan snabb upprustning så dom kunde möta Nazitysklands offensiv.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 juli 2002, 19:09

Wreezig skrev:
Överlägsna raketmotorer , NASA var enormt imponerade när dom för första gången fick se en Sovjetisk raketmotor.

Annars kan nämnas den stora industriella upprustningen som skedde efter den ryska revolutionen och som var förutsättningen för att Sovjet kunde göra en sådan snabb upprustning så dom kunde möta Nazitysklands offensiv.
Raketmotorn uppfanns i Kina under Kejsartiden.
Flytandebränsleraketmotorn uppfanns i Tyskland under mellankrigstiden.
De sovjetiska raketerna utvecklades inledningsvis till stor del av tyska ingenjörer i slaveri.
Till skillnad mot de "amerikanska" tyskarna som var frivilliga.

Industrin och industrialiseringen är en synnerligen kapitalistisk uppfinning.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 juli 2002, 19:11

Dubblett igen
Senast redigerad av 2 Olof Larsson, redigerad totalt 19 gång.

Bumse
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bumse » 19 juli 2002, 19:11

Larsson skrev:Nämn något som uppfunnits i en kommuniststat...
Ryssfeman... Fetisov, Kasatonov, Larionov, Krutov och Makarov :P

(Ursäkta mig, men jag var tvungen :wink: )

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 19 juli 2002, 20:47

Till och med Nordkorea ska ju börja tillåta att tillgång och efterfrågan börjar styra utvecklingen läste jag någonstans.

Fler och fler börjar inse att kommunismen inte funkar...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 19 juli 2002, 21:20

T-34? :)

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 juli 2002, 21:41

Larsson skrev:Nämn något som uppfunnits i en kommuniststat...
Extremt fula betonghus? 8O

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 juli 2002, 21:43

T-34:an är ingen uppfinning, det är en konstruktion. Man kan ju inte gå till patentverket och ta patent på en T-34:a.

Vidare så var det inget revolutionerande med T-34:an. Alla komponenter som gjorde vagnen så bra, var komponenter som hade prövatats tidigare.

Sluttande pansar hade t.o.m. Da Vinci på sin "stridsvagn", som f.ö. har en pansarutformning som är skrämmande lik IS-3:ans.
Ett annat notabelt exempel på sluttande pansar är den svenska fm/31 från 1931.

Bandaggregatet använde sig av den beprövade Christie-fjädringen.

Växellådan var en exakt, och då menar jag verkligen exakt på millimetern kopia av en 20 år gammal amerikansk växellåda. Dock minus ythärdning av kugghjulen.

Motorn (W-2 eller V-2) var dock strålande och kom i modifierad form att användas av alla ryska stridsvagnar t.o.m. T-72 (T-64 undantaget, som hade en motkolvdiesel, vilket f.ö. är en tysk uppfinning av Junker tror jag. Den första motkolvmotorn drevs av ånga och konstruerades av John Ericsson)
Motorn blev så bra som den blev genom att man gav f-n i allt vad patent hette och snodde uppfinningar från diverse europeiska och amerikanska företag, däribland Hispano-Sueza.

Skriv svar