På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )
Marinen gillar ju att signalera från master
Tjocka Bertha
Det är antagligen riktigt. Det är ju def. provskjutning under 'ordnade förhållanden' det gäller.spett skrev:På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )
Marinen gillar ju att signalera från master
Ja, det är en s.k. signalmast som fanns på de flesta marinstationer. Denna har ett par 'ballonger' under den övre rån, vilka antagligen har med pågående skjutning att göra. Den optiska telegrafin bestod i att hissa olika fanstyg i olika färger under rårna för att varna, varsla om väder, aktiviteter, order o.s.v. Men någon annan signalfunktion (morselampa t.ex.) hade den inte. Viktigt, är ju oxå - att man kan 'hissa flaggan i ett fall, under en gaffel' - inte bara på en flaggstångBra att du påminde mig -- mast-historien till höger i bild, är det en sån här optisk telegraf?
Aha! Jag hittade den utan platsangivelse - däremot rubricerad "Big Bertha"... Någon som vet hur man kan få besked om platsen?spett skrev:På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )
Tack även till varjag, var inne på att det var en "riktig" optisk telegraf. Att det var en marin grej visste jag heller inte...
Men Cuxhaven - det här är nästan för bra - vet ni att de har en fyr där? Med ett välbekant namn..?
http://de.wikipedia.org/wiki/Dicke Berta (Leuchtturm)
Namnet började användas 1919, vilket omöjligt kan vara ett sammanträffande, i synnerhet om folk med erfarenhet av 1914 eller 1918 års Geschütze fanns på plats.