Tjocka Bertha

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 7 september 2007, 12:16

På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )

Marinen gillar ju att signalera från master

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 september 2007, 13:05

spett skrev:På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )

Marinen gillar ju att signalera från master
Det är antagligen riktigt. Det är ju def. provskjutning under 'ordnade förhållanden' det gäller.
Bra att du påminde mig -- mast-historien till höger i bild, är det en sån här optisk telegraf?
Ja, det är en s.k. signalmast som fanns på de flesta marinstationer. Denna har ett par 'ballonger' under den övre rån, vilka antagligen har med pågående skjutning att göra. Den optiska telegrafin bestod i att hissa olika fanstyg i olika färger under rårna för att varna, varsla om väder, aktiviteter, order o.s.v. Men någon annan signalfunktion (morselampa t.ex.) hade den inte. Viktigt, är ju oxå - att man kan 'hissa flaggan i ett fall, under en gaffel' - inte bara på en flaggstång :) . Som inte anses helt sjömansmässigt :lol: . Samt - givetvis, purra ut grabbarna för 'givakt' med trumpetblås - vid ngn okristlig timma....Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2007, 14:04

spett skrev:På bilden ser man prototypen på marinens skjutbana utanför Cuxhaven ( tror jag )
Aha! Jag hittade den utan platsangivelse - däremot rubricerad "Big Bertha"... Någon som vet hur man kan få besked om platsen?

Tack även till varjag, var inne på att det var en "riktig" optisk telegraf. Att det var en marin grej visste jag heller inte...

Men Cuxhaven - det här är nästan för bra - vet ni att de har en fyr där? Med ett välbekant namn..?
http://de.wikipedia.org/wiki/Dicke Berta (Leuchtturm)
Namnet började användas 1919, vilket omöjligt kan vara ett sammanträffande, i synnerhet om folk med erfarenhet av 1914 eller 1918 års Geschütze fanns på plats.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 september 2007, 14:09

Facinerande med marinaspekten - jag är på något sätt facinerad av hur Hex har rett ut massor, med viss hjälp av forumet, som tidigare hade tagit år av forskning - på en kafferast.

Chapeau Hex!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2007, 14:27

Usch då, nu blev jag generad också... Med lite google, babelfish och annat så är det ju inte himla märkvärdigt (känns det som). Och utan ett bollplank i form av lika intresserade och ofta betydligt kunnigare skalmaniter så bleve det betydligt tristare. :)

Skriv svar