Under mellankrigstiden kallades 1:a VK oftast i tysk litteratur och press för Världskriget (das Weltkrieg). Hur det låg till 1914-18 vet jag inte.alika888 skrev:Hade Tyskland och dess allierade något samlingsnamn motsvarande Ententen under vk1?
Såg tyskarna verkligen på sig själva som ett homogent land, eller kanske snarare en samling av stater med gemensamt intresse?
Hur benämndes vk1 i Tyskland under mellankrigstid och vk2?
Namn på världskrig
två reflektioner kring detta:Perra skrev:Hur definerar man ett världskrig då?
Om det innehåller ett flertal länder som strider på flera platser i världen uppfyller dessa krig de kriterierna, med undanag för krimkriget möjligen som jag inte är säker på utkämpades på fler ställen än europa.
Det första kriget som kan defineras som ett världskrig i geografisk bemärkelse är det fransk-brittiska kriget i nordamerika. Detta världskrig utvidgades med Napoleonkrigen, ett krig som fördes på fler kontinenter än tidigare krig.
Om vi behåller den geografiska definitionen, så blev väl 2:a världskriget just ett världskrig först i o m japanernas attack på Pearl habour. Innan dess hade kriget i princip uteslutande förts i europa (med några få undantag)
- Perra
- Medlem
ja jag protesterar inte mot detta. Eftersom det är ungefär vad jag sagt också. vet inte om du med fransk-brittska kriget syftar på sjuårskriget, men i så fall är vi helt överens förstås.
Absolut var det i och med attacken på pearl harbour dt verkligen blev ett världskrig. Om man inte vill räkna med japans anfall på kina 1937, vilket man inte gör. För i så fall skulle andra världskriget anses ha börjat 1937 och det är ju som bekant inte vedertaget.
Absolut var det i och med attacken på pearl harbour dt verkligen blev ett världskrig. Om man inte vill räkna med japans anfall på kina 1937, vilket man inte gör. För i så fall skulle andra världskriget anses ha börjat 1937 och det är ju som bekant inte vedertaget.
Ytterligare en reflektion: Världen befinner sig just i detta i en slags fas nu av världskrig. Kriget mot terrorismen förs på olika kontinenter och terrordåd kan drabba allt och alla och överallt. Vad gäller mobiliseringar, rustningar osv skiljer sig nuet från tidigare världskrig (och givetvis även det reella hotet från islam mot väst, vilket är otroligt överdrivet) därför är det något förvånande att världens politiska ledare rent retoriskt piskar upp sådana domedagsprofetior. Och gör kopplingar till nazismen (ondskans axelmakter) är ju ännu mer magstarkt.