Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Earl Grey.
Tänker du på Edward Grey, Viscount Grey of Fallodon, den ofta bespottade utrikesministern som England till slut hade så mycket att tacka för när det gäller Dreadnought-kapplöpningen men vars underlåtenhet att klart deklarera Storbritanniens ståndpunkt i fall av krig av vissa anses ha lett till WWI utbrott?
Tänker du på Edward Grey, Viscount Grey of Fallodon, den ofta bespottade utrikesministern som England till slut hade så mycket att tacka för när det gäller Dreadnought-kapplöpningen men vars underlåtenhet att klart deklarera Storbritanniens ståndpunkt i fall av krig av vissa anses ha lett till WWI utbrott?
Visst är det Hermann Göring i en D III - ett djärvt tyskt jaktflygaräss, innan han blev en fet riksmarskalk i nästa krig.Stellan Bojerud skrev:Hermann Wilhelm Göring. Planet verkar vara en Albatross. Sannolikt typ D III.
Föreslår att du kör nästa fråga tills MajorLove får bekräftelse på sitt svar på Niedzwiadeks fråga, Varjag
- Niedzwiadek
- Medlem
Visst är det så. Earl Grey té är döpt efter Edwards farfar Charles Grey då han var brittisk premiärminister på 1830-talet.MajorLove skrev:Earl Grey.
(Pust...) Så jag antar att frågan är min? I så fall utfärdar jag först förbud för Stellan Bojerud såsom varande Sveagardist att besvara denna fråga
:
Vilken Sveagardist (Svea Lifgarde) beordrades att åtfölja den Tyska Hären på Ostfronten som observatör för att för konungadömet Sveriges räkning tillgodogöra de senaste rönen och erfarenheterna av modern krigföring?
Ledtråd: Efter kriget placerades han, lämpligt, som chef för Krigsskolan Karlberg och slutade sin militära bana som chef för Kungl. Andra Livgrenadjärregementet.
Vilken Sveagardist (Svea Lifgarde) beordrades att åtfölja den Tyska Hären på Ostfronten som observatör för att för konungadömet Sveriges räkning tillgodogöra de senaste rönen och erfarenheterna av modern krigföring?
Ledtråd: Efter kriget placerades han, lämpligt, som chef för Krigsskolan Karlberg och slutade sin militära bana som chef för Kungl. Andra Livgrenadjärregementet.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag skall lojalt rätta mig efter utfärdat förbud och inte besvara frågan utan blott omtala att jag har NN:s dagbok från östfronten - mycket intressant läsning - i min bokhylla. NN:s lysande militära karriär avbröts genom hans allt för tidiga bortgång.
Och ledd av Stellans lilla boktips - gissar jag på översten Gustaf Bouveng?, Varjag
Helt riktigt Varjag, jobbet är ditt!
(Citat från seriealbumet "Brun utan tvål")
(Citat från seriealbumet "Brun utan tvål")
Tack MajorLove. Denne - inte helt rumsrena 'typ' - nådde kortvarig ryktbarhet under mellankrigstiden i samband med ett våldsbrott. Vem är han?, Varjag
- Bilagor
-
- tatuiert&arbeitsscheu.jpg (13.34 KiB) Visad 337 gånger
Albrecht Höhler, horst wessels baneman
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
Visst är det 'Ali' Höhler, mannen som skjöt Horst Wessel. Han dömdes dock bara för 'dråp' då det var känt att Wessel också hade en pistol som Höhler påstod att Horst Wessel 'gripit efter' när han skjöt. SA-killarna fick sin 'comeuppance' i september 1933, 'liket såg ut som en schweizerost' av alla kulhålengostap skrev:Albrecht Höhler, horst wessels baneman
Mvh
Gostap
gostaps fråga, Varjag
Vem är detta o vad hittade han på sista året på tjugotalet?
- Bilagor
-
- whois4.jpg (42.67 KiB) Visad 292 gånger
hmm....så svår?
1929, balkan
1929, balkan
mördad 1934 i Marseille av Vlado Tjernozemski
Ja jag tyckte den var svår....den unge 'sprätten i lackstövlar' var väl i så fall verksam 1929 då han förenade serbernas, kroaternas och slovenernas 'riken' till Jugoslavien och antog diktatoriska fullmakter. En bra fråga, då jag redan innan sluttipset - googlat resultatlöst i 'diverse balkanska kungadömen'
, Varjag
Javisst var det en liten diktator jag sökte!
Alexander den 1:e
Står för övrigt som staty i Paris
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungariket ... g_diktatur
Fråga till varjag
Mvh
Gostap
Alexander den 1:e
Står för övrigt som staty i Paris
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungariket ... g_diktatur
Fråga till varjag
Mvh
Gostap