Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Hm, hm, hm....
Gaffling påbörjas:
En över, en under. - Låter som en ubåt och ett övervattensfartyg
U 9? Otto Weddigen? Hemkommen efter sin lyckosamma patrull 1914? Med något överambitiöst vaktfartyg?
eller är det britter i medelhavet.....
hm, hm, hm....
Gaffling påbörjas:
En över, en under. - Låter som en ubåt och ett övervattensfartyg
U 9? Otto Weddigen? Hemkommen efter sin lyckosamma patrull 1914? Med något överambitiöst vaktfartyg?
hm, hm, hm....
Den över ytan
- Bilagor
-
- oneOfCombatantesmod.jpg (53.98 KiB) Visad 373 gånger
Eller deras kusiner....FNP skrev:
hm, hm, hm....
Den andre.....
- Bilagor
-
- otherOne.jpg (65.53 KiB) Visad 320 gånger
2 amerikaner, möjligen en Paulding klass och en L klass (SUBDIV 5) ......
Irländska sjön
....gräv, gräv....
Irländska sjön
....gräv, gräv....
Så långt helt ok, 5:e Subdiv stationerad i Bantra Bay, jagaren är en paulding, men vilken? ubåten en L-klass, sedermera omdöpt till AL för att inte förväxlas med Brittiska ubåtar. Vad var det då för en speciell händelse som skedde och vad var så speciellt med befälhavarna på fartygen? Bonus för namn.FNP skrev:2 amerikaner, möjligen en Paulding klass och en L klass (SUBDIV 5) ......
Irländska sjön
....gräv, gräv....
Mvh
Gostap
De bägge fartygscheferna hade delat rum vid Annapolis?
Ungefär, jaFNP skrev:De bägge fartygscheferna hade delat rum vid Annapolis?
Lt Van de Carr of the AL-10 made an understandable error which was repeated in both wars, sometimes with unfortunate consequences. He was operating on the surface in his patrol area in March when at 1700, he spotted a vessel in the distance which he thought was a German submarine. As he got closer and was starting to set up an attack, he realized it was the topworks of a destroyer and it had spotted him. He dove to over a hundred feet but overshot and went deeper. The destroyer dropped depth charges. The first knocked out all the lights. The boat and the destroyer then played a cat and mouse game with the destroyer stopping, listening then charging over the boat dropping a depth charge. Some were very close by the 300 # charges. Van de Carr decided to surface and announce his presence via the proper recognition signals. He got lucky. The can was looking the other way when he surfaced and by the time they spotted him, the smoke bomb was up and recognized. The destroyer captain tried to make up by inviting Van de Carr to dine with him aboard. It must have been interesting for Van de Carr found out that it was his classmate from the Academy.
Historien förtäljer att när L10 bröt ytan blev hon beskjuten av USS Trippe som dock missade. Van de Carr sände då signalen "3 långa, 3 korta, sidriktning god"
Mvh
Gostap (som överlämnar frågan till FNP)
Mycket bra fråga!
Jag kände till "blue on blue" incidenter i Irländska sjön och mindes vagt någon skepparhistoria om två officerare som delat rum vid Annapolis- Trots ivrigt trålande lyckades jag dock inte pricka helt rätt. Jag var på vippen att söka mig till specialbiblioteket enär mitt eget inte räckte till.
Jag återkommer med fråga.
Jag kände till "blue on blue" incidenter i Irländska sjön och mindes vagt någon skepparhistoria om två officerare som delat rum vid Annapolis- Trots ivrigt trålande lyckades jag dock inte pricka helt rätt. Jag var på vippen att söka mig till specialbiblioteket enär mitt eget inte räckte till.
Jag återkommer med fråga.
Tack! kul att den uppskattades 
Hittade faktan i en gammal historiebok, fann dock inget på nätet mer än
http://www.oldsubsplace.com/WW%20I%20operations.htm
Mvh
GOstap
Hittade faktan i en gammal historiebok, fann dock inget på nätet mer än
http://www.oldsubsplace.com/WW%20I%20operations.htm
Mvh
GOstap
En enkel:
-Vem är mannen till vänster?
-Vem är mannen till vänster?
- Bilagor
-
- farbröder.jpg (109.14 KiB) Visad 235 gånger
Dags för ledtråd: Vi befinner oss fortfarande hos "kusinerna".
Lite knepigare denna gång....eftersom han befinner sig i sällskap med en amiral, kanske Josephus Daniels, Wilsonregeringens Secretary of The Navy (eller Marinminister, som det heter på svenska)? Amiralen kanske då är Bradley Allen Fiske,Chief of Naval Staff? VarjagFNP skrev:Dags för ledtråd: Vi befinner oss fortfarande hos "kusinerna".
Javisst är det Josephus Daniels!
Amiralen till höger är CNO (Chief of Naval Operations) William S Benson.
(Bradley Allen Fiske Chief of Naval Staff (motsvarande marinchef, inrättade befattningen som CNO 1915.
Bradley Allen Fiske pensionerade sig 1916, f.ö. efter en längre tids oenighet med Daniels.)
Frågan till Varjag.
Amiralen till höger är CNO (Chief of Naval Operations) William S Benson.
(Bradley Allen Fiske Chief of Naval Staff (motsvarande marinchef, inrättade befattningen som CNO 1915.
Bradley Allen Fiske pensionerade sig 1916, f.ö. efter en längre tids oenighet med Daniels.)
Frågan till Varjag.
Tack FNP. Två Tvivelaktiga Typer som skar sina sporrar under mellankrigstiden - den enda bilden jag hittade av den ene, är den på hans gravsten
Vilka är dom?, Varjag
Vilka är dom?, Varjag
- Bilagor
-
- just.jpg (22.66 KiB) Visad 597 gånger
-
- betjänt.jpg (11.28 KiB) Visad 596 gånger