Hör inte riktigt hemma här men förspelet till Gallipoli (säg inget NIL) kan kanske vara av intresse.HJ skrev:Gallipoli
MVH
Hans
Hör inte riktigt hemma här men förspelet till Gallipoli (säg inget NIL) kan kanske vara av intresse.HJ skrev:Gallipoli
Det vore intressant med dessa siffror om du hittar dem. Detta skulle ju förklara varför striderna på västfronten såg ut som dom gjorde: antingen anfaller du med hiskeliga förluster eller också anfaller fienden och du försvarar dig med likaledes hiskeliga förluster.Wooster skrev:Hittar inte siffrorna nu - men en väldigt stor del av förlusterna i skyttegravskriget uppstod ju genom indirekt eld, framförallt artilleribeskjutning - vilket både anfallare och försvarare använde.Blixten skrev:Det som förbryllar mig är jag läser om slagen på västfronten är att båda sidor, dvs både anfallande sida och försvarande sida, har ungefär lika stora förluster i slagen. (Iallfall med en generös tolkning av "ungefär".)
Denna observation tycker jag motsäger bilden av att de anfallande bara sprang upp ur sina skyttegravar för att bli nermejade.
Som du konstaterade var entente resursmässigt överlägsen och med tiden blev centralmakternas ställning bara värre. Enligt min mening behövde entente inte agera offensivt. Dom skulle ha kunnat satsa på försvaret och vänta tills centralmakternas resurser tog slut.G:son skrev:Frågan är, om det gick så mycket snett på västfronten. Kriget blev ju rätt fort ett stationärt utnötningskrig, och till sist lyckades de allierade nöta ut tyskarna, både pengarna och manskapet tog slut för dem, medan de allierade hade stora reserver kvar. P.g.a. logistikproblem hade slutresultatet förmodligen varit ungefär det samma, om man hade försökt bryta sig igenom vid något annat frontavsnitt i väst, de enskilda slagen hade bara blivit mindre blodiga. Vad man saknade, var mängder med effektiva stridsvagnar. Eller ett effektivt flygvapen.![]()
/G:son
Möjligen även att en kombination av fransk revanschism för 1870 och en vilja att återta de områden som tyskarna erövrat spelat in? Jag vill minnas att en stor del av Frankrikes industri var i de områden som ockuperats.NIL skrev:Jäpp, men då har vi politiken som spökar.
Gamla pojkarna-hem-till-jul syndromet.
Och med dåtidens teknologi var det svårt att få fram fräscha soldater och framför allt fräscha artillerister för att kunna följa upp anfallet. Detta var något som Guderian skrev om i Achtung Panzer.von Adler skrev:Dels det, dels att man gjorde rejäla motanfall för att ta tillbaka förlorad terräng.
Trots stora förluster så tog de flesta anfall på västfronten terräng, varvid motståndarsidan satte in ett motanfall för att återerövra samma terräng.
Anledningen till att genombrotten uteblev var flera, men mest var det för att infrastruktur, underhåll och reservframförande inte kunde stödja ett anfall. Dessutom hade man inte förståelsen att man måste ha fräscha trupper att ta över och fortsätta anfallet där det går som bäst och rotera trupper på det viset för att anfallet ska kunna fortsätta. Många generaler var uppbundna i den gamla tidens linjetänkande, från 1870-talet, då slag sällan varade flera dagar. Eldkraften gjorde att anfall lätt ebbade ut, och ett utebbat anfall måste återtas av trupper med "fart", d.v.s. fräscha soldater.
Dessutom så insåg Fransmännen nyttan av bilburet infanteri, inte bara tåg, vilket fick Fransmännen att se på de motoriserade förbanden som defensiva förband, avsedda för motanfall under trettiotalet!von Adler skrev: Det gick fort och lätt att föra fram reserver med järnväg för att möta en offensiv också, det gick inte alls lika fort att få fram trupper genom ingenmansland för att följa upp en framgångsrik offensiv - så de där i främsta linjen med de största förlusterna fick ta motanfallet av fräscha fiendetrupper, och så fortsatte man.
Det var längesedan jag läste om detta men mitt bakhuvudet säger att det var runt 60% av förluster orsakade av artilleribeskjutning. Men är ej säker.Blixten skrev:Det vore intressant med dessa siffror om du hittar dem. Detta skulle ju förklara varför striderna på västfronten såg ut som dom gjorde: antingen anfaller du med hiskeliga förluster eller också anfaller fienden och du försvarar dig med likaledes hiskeliga förluster.Wooster skrev:Hittar inte siffrorna nu - men en väldigt stor del av förlusterna i skyttegravskriget uppstod ju genom indirekt eld, framförallt artilleribeskjutning - vilket både anfallare och försvarare använde.Blixten skrev:Det som förbryllar mig är jag läser om slagen på västfronten är att båda sidor, dvs både anfallande sida och försvarande sida, har ungefär lika stora förluster i slagen. (Iallfall med en generös tolkning av "ungefär".)
Denna observation tycker jag motsäger bilden av att de anfallande bara sprang upp ur sina skyttegravar för att bli nermejade.
Ok, lägg då till:varjag skrev:Stopp och belägg! Den där 60 000-siffran för första dagen i Sommeslaget är rund och bra och citeras ofta. Och antas ofta gälla stupade. Fel! Totala antalet förluster den dagen räknas till omkring 57470 man. De stupades antal uppgick till 19240 man eller omkring 33% av det totala manfallet. Resten, 38230 man - var sårade. Varav många måste ha dött av sina sår senare. Siffrorna är hemska i alla fall. Men alltså inte 60 000 stupade den dagen. mvh, VarjagNåja 60.000 döda senare samma dag