Okej... Så om man vill påvisa att begreppet härrör från allierad propaganda och inte från nazisterna, hur gör man då -- hur ser propaganda-källorna ut? Finns det någon officiell tysk definition av "arier" vari mörkhåriga och -ögda uttryckligen inkluderas?D. Löwenhamn skrev:Arier definerades som indoeuropéer, vilket som bekant inte endast inhyser blonda och blåögda. Dock var det ju givetvis ett enkelt sätt att alienera omvärlden från Tyskland genom att påstå detta i tidningar, journalfilmer etc.
Blond & blåögd
Efter 1935 användes inte längre "arier" som begrepp i rassammanhang i officiellt material i Tyskland. Det försköts till lingvistiska sammanhang. Ett sätt att påvisa att arier var detsamma som blond och blåögd är att jämföra krigstida anglo-amerikanska beskrivningar av Tyskland med samtida tyskt material.Hexmaster skrev:Okej... Så om man vill påvisa att begreppet härrör från allierad propaganda och inte från nazisterna, hur gör man då -- hur ser propaganda-källorna ut? Finns det någon officiell tysk definition av "arier" vari mörkhåriga och -ögda uttryckligen inkluderas?
mvh/ Daniel
Tyvärr har jag inte boken här just nu..D. Löwenhamn skrev:Hexmaster skrev:Utveckla gärna...Låter som något dåtida populärvetenskapligt verk. Har svårt att tänka mig att dåtida publikationer som hävdade att ras var något som var bundet till nationella gränser skulle tas på allvar (men det kanske de inte hävdar?). Vore intressant att veta vem författaren är. Hur som helst är det kanske bäst att vi håller oss till ämnet, det vill säga hur det var i Tyskland.Min fabror har en hemsk bok hemma i hyllan från 1930-talet som handlar om "rastyper" i Sverige.
Boken är full med bilder på olika människor som ska ge exempel på olika raser i Sverige.. och nästan 100% av de som kallas för "den Svenska rasen" är blonda och blåögda från mellansverige.
mvh/ Daniel
Men jag tror boken inte hävdar att raser är budna till nationella gränser, det här illustrerar den ganska starkt (genom att visa upp kartor på vilka områden i sverige som har minst medlemmar av den "svenska rasen" i sig dvs Skåne och Lappland). Jag tror syftet med boken är att den på något sätt VILL att raser ska vara budna till den nationella gränsen, eller helt enkelt uppvisa ett socialdarwinistiskt tänkande eftersom enligt boken så är kriminella, sinnesjuka med flera oftast av blandrastyp, judisk eller zigensk rastyp. Dvs personens sociala ställning motiverar ganska mycket vilken ras man är med i.
-
hans lindquist
- Medlem
Den sanne ariern?
"Hur ser den sanne ariern ut?
Jo han är blond som Hitler, smärt som Göring och reslig som Goebbels."
Ovanstående oförargliga lilla skämt från tyskt 30-tal kunde förläna skämtaren upp till fyra års vistelse i tukthus eller motsvarande korrektionsinrättning.
mvh
Hans Lindquist
Jo han är blond som Hitler, smärt som Göring och reslig som Goebbels."
Ovanstående oförargliga lilla skämt från tyskt 30-tal kunde förläna skämtaren upp till fyra års vistelse i tukthus eller motsvarande korrektionsinrättning.
mvh
Hans Lindquist
Re: Blond & blåögd
Kan du länka till den?Hexmaster skrev: (Att Hitler hade klarblå ögon har vi konstaterat i annan tråd så vi behöver inte gå in på den detaljen här.)
Re: Den sanne ariern?
Hej Hans, av nyfikenhet, har du något exempel på att så skedde?hans lindquist skrev:Ovanstående oförargliga lilla skämt från tyskt 30-tal kunde förläna skämtaren upp till fyra års vistelse i tukthus eller motsvarande korrektionsinrättning.
mvh/ Daniel
VarsågodMontross skrev:Kan du länka till den?Hexmaster skrev: (Att Hitler hade klarblå ögon har vi konstaterat i annan tråd så vi behöver inte gå in på den detaljen här.)
Ferocius skrev:VarsågodMontross skrev:Kan du länka till den?Hexmaster skrev: (Att Hitler hade klarblå ögon har vi konstaterat i annan tråd så vi behöver inte gå in på den detaljen här.)
Tack! Finns det nån bok man kan referera till i frammtida disskutioner?
-
hans lindquist
- Medlem
"blond som Hitler..."
Daniel undrade om jag kan styrka uppgiften att någon faktiskt dömts till tukthus för det oförargliga skämtet att den sanne ariern ska vara "blond som Hitler, smärt som Göring och reslig som Goebbels". En österrikare berättade på 60-talet att en civilklädd polis under kriget hotat ett gäng studenter på ett gasthaus med flerårigt tukthus, då någon av dem föredragit skämtet om den sanne ariern.
mvh
hasse L
mvh
hasse L
Re: "blond som Hitler..."
Tack för ditt svar Hans. Tyvärr tycker jag dock inte att det låter som någon pålitlig källa.hans lindquist skrev:Daniel undrade om jag kan styrka uppgiften att någon faktiskt dömts till tukthus för det oförargliga skämtet att den sanne ariern ska vara "blond som Hitler, smärt som Göring och reslig som Goebbels". En österrikare berättade på 60-talet att en civilklädd polis under kriget hotat ett gäng studenter på ett gasthaus med flerårigt tukthus, då någon av dem föredragit skämtet om den sanne ariern.
mvh/ Daniel
- Söt fluffig Kossa
- Medlem
Söt fluffig Kossa skrev:Men är inte Arier egentligen en mycket liten ras som finns på balkan, vilka är blåögda och blonda dock ser mycket slaviska ut?
?
Svenska Wikipedia skriver:
/ ProbstnerArier (aryas) kallade sig de indoiranska stammar som som någon gång mellan 2000 f.Kr. och 1500 f.Kr. invandrade till Afghanistan, norra Indien, iranska högplatån och Kaukasus från sitt urhem. Arierna talade det indoiranska urspråket, ett satemspråk. Ordet har bevarats som egenbeteckningen för ett antal indoiranska folk som alaner och iranier (Ērān šahr betyder "ariernas land"). I Indien är ārya en hederstitel, och betyder ungefär "ädel", "ren". I vedaböckerna förekommer hymner som hoppas på ariernas seger över dāsa och dasyu, vilka bl.a. beskrivs som mörkhyade (kṛṣna-tvac) och med fientligt tal (mṛdhra-vāc). Alltsedan Friedrich Max Müller omkring 1840 formulerande av den s.k. ariska invasionsteorin har man tolkat dessa hymner som ett bevis för strider mellan arier och de inhemska dravidfolken, som idag framför allt finns i södra Indien, där folket i allmänhet har mörkare hudfärg än i norr. De tre högsta indiska kasterna (brahminer, krigare och hantverkare) skulle enligt denna teori härstamma från arierna, medan den lägsta kasten (shudras) härstammar från de erövrade folken. Efter upptäckten av induskulturen blev det omöjligt att hävda att de tänkta offren för ariernas invasion skulle vara kulturellt lägre stående än dessa, och senare forskning fokuserar på en till övervägande del fredlig migration, snarare än en våldsam invasion. Problemet med induskulturens nedgång, och varför indoariska språk kommit att dominera norra Indien snarare än indusfolkets, är ännu olöst.
Gemensamma drag hos den vediska religionen (hinduismens äldsta form) och forniranska religioner som zoroastrism tolkas allmänt som att de går tillbaka på en gemensam arisk religion. Guden Mitra i Indien och Mithra i Persien är ett exempel; elds- och offerguden Agni i den vediska religionen motsvaras av Atar i zoroastrismen. Viktig är även en berusande ritualdryck som på sanskrit kallas soma och på avestiska haoma. Två grupper av gudomar har utvecklats olika i Iran och Indien. I zoroastrismen är ahuras gudomliga väsen (den viktigastet är Ahura Mazda) medan daevas är demoniska. I hinduismen är istället devas gudomliga men asuras demoniska. Hur det förhöll sig i den ursprungliga ariska religionen är inte lätt att veta, men det anses klarlagt att att orden är besläktade med asar (rekonstruerat som *ansu- på urindoeuropeiska) respektive med deus, latin för gud (rekonstruerat *deiwos). Man kan notera att flera av den moderna hinduismens viktigaste gudar som Vishnu, Shiva och Brahma har en mycket undanskymd position i vedaböckerna. Vissa indikationer, såsom Pashupati, en Shiva-liknande relief i Mohenjodaro, antyder att en sammansmältning av arisk och dravidisk religion skett i eftervedisk tid, vilken givit upphov till den moderna hinduismen.
Tvåfärgskarta som visar den förmodade utsträckningen av indoeuropeiska språk efter de indoiranska (ariska) migrationerna. Det ljusröda området visar satemspråkens utbredning. Det mörkröda området visar det enligt kurganhypotesen troligaste området för satemisationen. Sintasjta-kulturen är enligt detta scenario det indoiranska urhemet.Ariernas urhem var enligt den numera oftast framförda teorin det centralasiatiska området som idag omfattar Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan. Andronovo-kulturen och Oxus-kulturen är två arkeologiska kulturer som föreslagits som kandidater för det ariska urhemmet. En annan teori hävdar att ariernas urhem låg i Kaukasus, vilket medför teorier om att östalaner skulle vara av arisk härstammning (vilket i sig stämmer) men man syftar mer på att det beror på en folkvandring från centralasien till Kaukasus snarare än tvärtom.
Flera indiska forskare har framfört en nationalistiskt färgad kritik av tanken att arierna skulle härstamma utanför Indien. Hindutva-rörelsen framförde en tidig version av denna kritik, men icke-indiska forskare är ofta mycket skeptiska till bevisföringen hos denna skola. Man har stundom anklagats för att syssla med pseudovetenskap.
I äldre språkvetenskaplig litteratur användes termen ariska språk även om alla de indoeuropeiska språken (till andra äldre synonymer hör indogermansk, indokeltisk och jafetisk), och arier hänvisade till det hypotetiska folk som idag kallas urindoeuropéer eller protoindoeuropéer. Detta språkbruk myntades av den tyske romantikern Friedrich von Schlegel vilken i sin tankekonstruktion om det indisk-ariska ursprunget utgick från William Jones' teori om att de västeuropeiska språken utgjorde underavdelningar till sanskrit. Schlegel tänkte sig att arya var en kognat till ära (ty. Ehre), och att urindoeuropéerna således hade kallat sig själva för *aryos, med innebörden "det ärbara folket". Rasteoretikerna Joseph Arthur Gobineau och dennes lärjunge Houston Stewart Chamberlain skapade termen "den ariska rasen" som beteckning för den mänskliga ras man ansåg vara den mest högtstående. Dessa tankar upptogs av nazisternas raslära, som bl.a. ställde "arisk kultur" och "arisk vetenskap" i motsats till "judisk" dito, som modernism och kvantmekanik.
De flesta forskare anser idag bevisen svaga för att urindoeuropéerna kallade sig själva för aryos, och rasbiologins och nazisternas misskreditering av ordet har bl.a. fått till följd att de indoariska språken på engelska ibland kallas för Indic languages, vilket dock har nackdelen att dravidspråk, mundaspråk, m.fl. indiska språk blir non-Indic languages.
Trots att det rasistiska svärmeriet om krigiska och genetiskt överlägsna arier är bäst känt har det även funnits andra romantiska föreställningar om det ariska urfolket. I Gustav Frödings dikt En morgondröm ("Jag sov och jag drömde om Ariens land …") tänks arierna som ett fridsamt folk med ett oproblematiskt förhållande till sexualitet och nakenhet.
Någon som vet hur mycket tyskarna anammade Tacitus Germania i sin definition av arier? Var den en källa i stor utsträckning?
I övrigt skulle jag vilja ha lite källor på samlade ariska attrubit (i enlighet med nazisternas uppfattning). Jag uppskattar all respons jag kan få. Finns inscannade bilder från de gamla rasböckerna som släppts vore det också intressant att ta sig en titt på.
Uppfattningen jag fått är att blåögd är ett måste, medan hårfärgen får variera mellan blont, rödlätt och brunt lite hursomhelst. Detta styrks också av det jag läst i denna och andra trådar på Skalman.
Svar emottages tacksamt,
Mvh.
I övrigt skulle jag vilja ha lite källor på samlade ariska attrubit (i enlighet med nazisternas uppfattning). Jag uppskattar all respons jag kan få. Finns inscannade bilder från de gamla rasböckerna som släppts vore det också intressant att ta sig en titt på.
Uppfattningen jag fått är att blåögd är ett måste, medan hårfärgen får variera mellan blont, rödlätt och brunt lite hursomhelst. Detta styrks också av det jag läst i denna och andra trådar på Skalman.
Svar emottages tacksamt,
Mvh.
Hur skulle Germania ha använts menar du? Som skrivits i tråden så användes arier i betydelsen indoeuropéer. Läs gärna igenom tråden igen. Du verkar mer vara ute efter subkategorier.
Denna Wikipedia-tråd kanske kan vara av intresse?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_theory
mvh/ Daniel
Denna Wikipedia-tråd kanske kan vara av intresse?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_theory
mvh/ Daniel