Dûrion Annûndil skrev:Ja, artikelförfattarna kunde vara lite generösare med noter. Men referenslitteraturen står längst ner på sidorna. Naturligvis svårt att ta reda på vad som står där.
Men att det är en wikipediaartikel gör det väl inte sämre än Bonniers Världshistoria per ren automatik. Vilka referenser hänvisar den till?
Jag tror tyvärr att de gör likadant som wikipedia alltså anger källor längst bak i största allmänhet utan att ange en källa till specifikt påstående. Jag skall kolla senare.
Dûrion Annûndil skrev:Att de lokala ansvariga personerna på brittisk sida hade motivet att överta kontrollen över boerrepublikerna framgår av artiklarna. Både av ekonomiska skäl, och imperialistiska skäl (guld och diamanter, föreningen av brittiska territorier på båda sidorna).
Efter snabb genomläsning får jag intrycket att det påstås i artiklarna att britterna hade dessa motiv litet vagt. Den påstår också att Milner trodde att varaktig fred inte kunde bygga på att boerna fick förtrycka människor med brittiskt ursprung i dessa stater. Såvitt jag kan utläsa påstås inte att detta specifikt styrde Milners handlande, än mindre att han uppsåtligen ställde villkor som samtidigt var oantagliga och icke-förhandlingsbara i syfte att framprovocera krig.
Den boerska ultimatumet, krigsförklaringen och anfallet är, såvitt jag förstår, ovädersägliga. Den som vill ha det till att detta avsiktligt framprovocerats av Milner eller andra britter tycker jag har bevisbördan för detta. Till och med om sådana bevis förelåg och det vore säkert att det var ett krig som britterna provocerat fram är det tveksamt att kalla det "brittiskt anfallskrig" -men då talar vi om en rent semantisk fråga.
Sensemaker