Versaillesfreden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Versaillesfreden

Inlägg av sonderling » 24 januari 2019, 09:50

Läste en artikel i lokalblaskan om Versaillefreden och dess förhandlingar som börjar för 100 år sedan idag. Och att det kanske är en myt eller så påstås att den var så hård och att den ledde till VK2.
Argumenten som förs fram är ju intressanta. Som att den inte var hårdae än andra freder, och att Tyskland med flit skapade hyperinflation för att slippa betala etc.

Sedan började jag fundera på en sak som inte togs upp och som jag inte har en aning om. Hur ser "fronten" eller gränsen ut vid den här tiden? Är det öppet spjäll eller vaktas den av nån militärstyrka?
Nu läser jag själv en del om Tyskland vid den här tiden och det är ju mest oroligheter och strider mellan Freikorps och olika röda fraktioner. Men vem vaktar gränsen egentligen?

Sonderling

PS Ska försöka att få till en faksimil av artikeln.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Versaillesfreden

Inlägg av Hans » 24 januari 2019, 12:33

Border guard in the German-Czech border area, 1919. After the debated cession of the Eastern Regions from the German Reich, German volunteers created border control groups and voluntary corps on the new eastern border in the first years after the war. The photo shows a Silesian border guard in county Glatz on the Silesian-Czech border in the disputed village of Schlansy.
https://www.alamy.com/stock-photo-borde ... 43264.html

I alla fall delvis ett svar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Versaillesfreden

Inlägg av Solkungen » 24 januari 2019, 12:57

Men visst är det en intressant undran? Som jag minns det så vände de tyska enheterna sig om och marscherade tillbaka till hemorten efter vapenstilleståndet, fullt förvissade om att det inte var en krigslist och att ingångna avtal skulle hållas?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Versaillesfreden

Inlägg av sonderling » 28 januari 2019, 11:51

Jag hade mycket av svaret på mitt nattduksbord gömt under ett par nummer av militär historia. Ospreys bok Elite om Freikorps 1919-1923.
Gränserna mot det havererade Habsburgsriket hade ju inte satt sig än, så där höll ju Freikorps på och slogs om saken.
I väst var det ju inte såna strider av den digniteten så jag fick intrycket att det låg i väst"allierades*" intresse av att hålla nånslags gräns.
Förutsätter att diverse tulltjänstemän fortfarande fanns kvar.

Köpte boken efter en undran i en annan tråd om Freikorps koppling till SS men ja den enda är väl att många hade sin bakgrund där, det är allt.
Förövrigt: Opsreys böcker är ju bra som referens för figur målning men som historiskt material kan jag ibland bli tveksam.

Sonderling

* Är det verkligen rätt benämning? "Allierade"? Är det inte "ententen" när det gäller VK1? Har sett att båda förekommer.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Versaillesfreden

Inlägg av erep » 4 februari 2019, 17:45

Så har vi ju även fransk-belgisk hårdhänt ockupation av Ruhr-området 1921 - 1923. Det hjälpte ju inte precis Tyskland att betala, men hjälpte de extremistiska högergruppernas propaganda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_the_Ruhr
https://de.wikipedia.org/wiki/Ruhrbesetzung

Tyska versionen av artikeln har lite mera om de massiva repressiva åtgärderna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Versaillesfreden

Inlägg av sonderling » 5 februari 2019, 07:19

Läste just Keegans bok om VK1 och där nämndes ockupationen av Ruhr (som tydligen skedde i olika omgångar) samt att de allierade ockuperade vissa gränstäder som Aachen och Köln m.f.l.

Sonderling

Ps Jo enligt Victor Klemperers bok, Revolutionsdagbok 1919 så fraterniserades det rätt friskt med ockupationsmakten i Ruhr, och inte så mycket av "hard feelings", trött som man är av konflikter, inte minst bland damerna, det fanns ju viss brist på manfolk. Men annars har ju min bild också varit en av hård repression.

Skriv svar