Skottpengar på tattare i Norge?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av pandersson2 » 16 maj 2018, 08:05

I boken En landevei mot undergangen : utryddelsen av taterkulturen i Norge av Bastrup, Olav Rune Ekeland och Sivertsen, Aage Georg förekommer uppgifter om att det i Sør-Odals skall lagts fram ett förslag om att införa skottpengar på tattare 31 januari 1921 av Arbeiderpartiets representant Ole Ihler. Det skall ha röstats ned med siffrorna 23-8.

Är det någon som har mer information? Mitt spontana intryck är ju att det är en händelse som blivit uppförstorad eftersom jag har svårt att tro, oavsett hur lågt stående man kan ha ansett tattare vara, att man framför förslag om avskjutning. Sensationella uppgifter i böcker är jag ofta tvivlande till. Är det någon som vet hur diskussionerna om bokens uppgifter har varit i Norge?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av Göstring » 16 maj 2018, 08:34

Utdrag ur protokollet. Vidare behandling kanske står att finna.
Herredsstyre.jpg
Glommendalens Social-demokrat 2 feb 1921
Och på sidan 4.
Ihler redegjorde for sit arbeide som fantejager. Man tar mandatet fra ham. Naar han kommer til en gaard har taterne faat höi, mat og logi. Og da har jeg ikke noe andet at gjöre end at ta beneste veien hjem igjen. Jeg reiser ikke rundt og viser mig frem, men jeg reiser dit hvor jeg budsendes. Folk kunne la väre at ta imot taterne saa var vi ikke saa plaget av dem.
https://www.nb.no/items/d7dff8112c0ffd9 ... r%20tatere
Senast redigerad av 1 Göstring, redigerad totalt 16 gånger.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av pandersson2 » 16 maj 2018, 08:42

Tack Göstring.

I utdraget står det tydligen inget om att man lagt förslag på skottpengar. Ihler har tydligen konstaterat att det är effektivt men olagligt att skjuta av.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av Göstring » 16 maj 2018, 08:46

pandersson2 skrev:Tack Göstring.

I utdraget står det tydligen inget om att man lagt förslag på skottpengar. Ihler har tydligen konstaterat att det är effektivt men olagligt att skjuta av.
Det är nog mest ett kraftuttryck. Ihler var ju bigott osv. men man ger för stor tyngd åt detta och försöker tydligen få till någon slags formellt förslag om jakt på avvikande.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av millgard » 17 maj 2018, 11:45

Väl utrett!

I dessa tider kommer vi att få många liknande påståenden spridda - snabbt delade på sociala medier...

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skottpengar på tattare i Norge?

Inlägg av pandersson2 » 17 maj 2018, 13:04

millgard,

detta var anledningen till att jag reste frågan. Jag hade haft en diskussion med en släkting som varit på föredrag där man berättade om hur man i Norge haft förslag på att införa skottpengar på romer. Han blev upprörd när jag ställde mig tvivlande till uppgifterna. Så att man i Norge velat införa skottpengar på romer är en vedertagen sanning på föreläsningar i Sverige åtminstone. Det är jag som är den obekväme i diskussionerna som inte rättar in mig i ledet utan vill kontrollera uppgifterna när jag finner dem osannolika.

Skriv svar