Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Re: Att fegt beskjuta en motståndare i fallskärm från luften

Inläggav HomeGuardSoldier » 11 feb 2017 16:23

Det är ganska "intressant" att läsa hans "motivation" till att fegt beskjuta tyska motståndare som hänger i fallskärm:

"Jag ville inte att de skulle upp i luften igen så att jag skulle riskera att möta dom i strid på nytt"

Det är kanske där som denna "sedvänja" började under första världskriget. Franska, brittiska och amerikanska jaktpiloter mötte tyska jaktpiloter 1918, som mitt framför deras ögon räddade sig med en fallskärm fasthakad i flygplanet, och detta kan ha retat gallfeber på dem, så någon började beskjuta piloten medan han hängde där helt hjälplöst...

Men det du skriver, Pandersson, är med andra ord att INGEN av de piloter, oavsett nationalitet, begick något krigsbrott när de besköt helt hjälplösa piloter i fallskärmar under andra världskriget, trots att det kom med i Geneve-konventionen redan 1922? Eller är det den klassiska orsaken att segraren skriver reglerna och att dennas eventuella krigsförbrytelser får mindre betydelse än den besegrade sidans?

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 11 feb 2017 16:50

Segrarens justis? Eller så kan det ju också vara så att i ljuset av förintelsen så är några skjutna piloter en skitsak?
Och / eller så har man annat att göra en att hetsjaga sina egna dyrt utbildade piloter? Man har ju liksom en krig att sköta.

Sonderling

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 11 feb 2017 18:34

HomeGuardSoldier,
från wikipediaartikeln jag refererat till tidigare.

"Hague Rules of Air Warfare, Article 20 prescribed that:
When an aircraft has been disabled, the occupants when endeavoring to escape by means of parachute must not be attacked in the course of their descent.
However, the Hague Rules of Air Warfare never came into force"

Som kan ses var det ett förslag som inte blev jurididkt bindande. Först 1977 kom förbud in i Genevekonventionen. Vissa länder införde egna regler tidigare. Juridiskt var det dock inget som förbjöd det under 2a VK.

Jag skulle dock kunna tänka mig att en fientlig flygare som skjutit en försvarslös pilot i fallskärm och tillfångatagits skulle ställts inför domstol, men då dömts enligt andra mer generella regler. Känner dock inte till något sådant fall.

pandersson2
Medlem

Inläggav pandersson2 » 16 feb 2017 17:46

Richard Peterson långt efter kriget

https://www.youtube.com/watch?v=Q8LVlYJ5eJU

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inläggav HomeGuardSoldier » 19 feb 2017 20:40

Med andra ord så var det ingen krigsförbrytelse i juridisk mening att beskjuta en flygplansbesättningsmedlem som räddat sig i fallskärm undan en luftstrid förrän 1977. Då innebär det att ingen egentligen gjorde sig skyldig till något krigsbrott, även om det givetvis är ett hemskt beteende, oavsett nation och bakgrund.

Tack för svaren.

HGS

Återgå till "Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)"