Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 29 november 2015, 14:38

Det är Maurice Hankey som var kabinettsekreterare under många år.

Han blev övertygad om vikten av konvojer senast i början av 1917. Runt den tiden kontaktades han av lägre marinbefäl som själva ville ha konvojer. Med deras material kunde han skriva till och prata med Lloyd George och ett allmänt konvojsystem började införas under våren 1917.

Konvojer hade använts tidigare och mängder av militära transporter gick i konvoj, men amiralerna trodde inte att det skulle fungera för handelsflottan, men det trodde Hankey.

Ett av hans memorandum avslutas så här, "perhaps the best commentary of the convoy system is that it is invariably adopted by our main fleet, and for our transports".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 29 november 2015, 21:18

koroshiya skrev:Det är Maurice Hankey som var kabinettsekreterare under många år.

Han blev övertygad om vikten av konvojer senast i början av 1917. Runt den tiden kontaktades han av lägre marinbefäl som själva ville ha konvojer. Med deras material kunde han skriva till och prata med Lloyd George och ett allmänt konvojsystem började införas under våren 1917.

Konvojer hade använts tidigare och mängder av militära transporter gick i konvoj, men amiralerna trodde inte att det skulle fungera för handelsflottan, men det trodde Hankey.

Ett av hans memorandum avslutas så här, "perhaps the best commentary of the convoy system is that it is invariably adopted by our main fleet, and for our transports".
Bra gjort koroshiya - för Maurice Hankey är inte direkt ngn kändis. Ehuru han var instrumentell i att TVINGA det motsträviga
Amiralitetet att införa konvojsystemet,
Man kan kalla det - de civlia politikernas seger - över fackmän med skygglappar - :)

Din tur!, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 30 november 2015, 14:24

Tacka inte mig, tacka google. Jag hade läst om att man till en början inte hade konvojer, men hade aldrig hört talas om Maurice Hankey.

Nu blir det en bildfråga, även om jag inte verkar kunna ladda upp bilder till Skalman. Man kan nog ganska lätt finna svaret om man högerklickar på bilden .... men det får ni inte göra :) Troligen är det ändå inte en så svår fråga.

Bild

Vi ser en något udda kyrkogård. Här ligger människor begravda både från epidemier och från flera krig.

Var är vi någonstans och vilka - som stred i första världskriget - kan tänkas ligga begravda här?

Ni behöver inte veta den exakta platsen, vilken kan vara svår att luska ut, utan det räcker med att namnge ett större område.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av gunship » 30 november 2015, 14:47

Falklandsöarna?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 30 november 2015, 15:26

Nej, Falklandsöarna är det inte.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 5 december 2015, 21:13

En ledtråd.

En deltagare i tråden, Minkar, sillar och andra ubåtar, kan mycket väl ha besökt denna plats. Åtminstone har han varit tvungen att ta sig ett ofrivilligt dopp i närheten.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 7 december 2015, 08:52

Kan vi vara på den tyska soldatkyrkogården - på Stensholmen i Fjällbacka skärgård?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 7 december 2015, 09:22

Det var nog inte en så bra fråga kanske eftersom den var uppdelad på två delar. Vad gäller geografin räckte det med ett större område. Fjällbacka är i rätt landskap, men det här är Stora Risholmen, utanför Orust och på vägen mellan Gullholmen och Ellös.

Efter Skagerrakslaget begravdes där 7 britter och 6 tyskar. Jag tror tyskarna har hämtat hem sina, och britterna vilar idag på Kviberg i Göteborg.

Forumdeltagaren som mycket väl kan ha varit där är Ola Frithiofson. Han berättade i en tråd om hur en tamp fastnade i rodret på väg från Ellös till Gullholmen :)

Din fråga, sveahk.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 7 december 2015, 11:38

Tackar - såg lite bohusländskt ut - var/är det inte där skalden Gorch Foch begravdes, efter Skagerakslaget...?

I den här sta'n/byn hände något en gång i tiden som inte var alltför roligt...
här hände det.jpg
Några årtionden senare gjordes en film om händelsen...
nu börjar det.jpg
Vad hände och när?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av koroshiya » 7 december 2015, 21:47

Jag har ingen aning men svarar ändå för att få säga att Gorch Fock först begravdes på Stensholmen som du gissade på :)

Jag skjuter från höften. Det här är en shootout vid Manitowish Waters, 1934.

Var kan jag hämta mitt pris?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 7 december 2015, 21:56

koroshiya skrev: Jag skjuter från höften. Det här är en shootout vid Manitowish Waters, 1934.

Var kan jag hämta mitt pris?
För en gångs skull bara ett pris för hedervärt deltagande :P !...men tyvärr, ingen cigarr! Det som hände när det hände var utan gangsterdeltagande, mer en stark social protest som fordrade ett antal avlivade människor... USA stämmer dock, men tidigare...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 7 december 2015, 22:40

Battle of Matewan......
http://www.matewan.com/history/battle.htm

Filmens titel var helt enkelt -
61oF-ndr9yL__SL1200_.jpg
Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 7 december 2015, 23:42

Just den massakern gällde det - "An American Classic", som det står på filmpostern...The Battle of Matewan (also known as the Matewan Massacre) was a shootout in the town of Matewan, West Virginia in Mingo County on May 19, 1920 between local miners and the Baldwin-Felts Detective Agency. (Wiki). Statstjänarna kommer in i gruvstaden för att slänga ut de som gärna vill gå med i gruvarbetarnas fackförening - och de värjer sig på amerikanskt vis, ett tiotal detektiver och arbetare blir nedskjutna.

Varjag klarade den shoot-outen och tar oss till nästa "classic"....

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 8 december 2015, 02:52

Tack sveahk
..en ....jpg
..en ....jpg (40.21 KiB) Visad 506 gånger
..naturkatastrof....jpg
..naturkatastrof....jpg (64.75 KiB) Visad 506 gånger
..førintade...jpg
..førintade...jpg (66.29 KiB) Visad 506 gånger
ett litet samhælle....jpg
ett litet samhælle....jpg (36.06 KiB) Visad 506 gånger
Vilket, när och vad hände?

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Sarvi » 8 december 2015, 06:50

Dom där skadorna kan väl bara vara tsunamivållade, och det ser kallt ut... Och husen ser amerikanska ut. Något samhälle i Alaska?

Skriv svar