Stilla natt 1914

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stilla natt 1914

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 april 2015, 23:25

Andreas K skrev:Vapenstilleståndet på julafton/dagen 1914, hade något liknande hänt innan eller hände något liknande efteråt i historien?
Redan under hösten 1914 förekom lokala vapenstillestånd medan soldaterna sökte efter stupade i fält. Det var ingenting konstigt ur ett 1914 års perspektiv att inofficiellt sluta ett vapenstillestånd vid jultid 1914. De unga soldaterna uppfattade ännu inte varandra som onda fiender. Officierarna ogillade att soldaterna inte krigade och fraterniserade med varandra men officierarna kunde inte göra mycket åt det ännu 1914. Vapenstilleståndet mellan främst tyskar och britter började utanför Ieper (Ypres) i Belgien på julafton 1914. Vapenstilleståndet varade på vissa orter fram till annandag jul. På andra orter fortsatte krigandet först efter nyår. Officerarna motarbetade fraterniserandet vid jultid under den resterande tiden av första världskriget. På vissa orter hade man ändå julfirande även julen 1915. Fraterniserandet hade dock minskat. Under julen 1916 var julfirandet mellan soldaterna ännu mindre men det förekom mellan främst tyska och kanadensiska soldater. Sedan tog det slut.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stilla natt 1914

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 april 2015, 07:42

Denna tråd gav mig en signal om att jag startade denna tråd om själva fotbollsmatchen under juletid 1914. Officerarna var nog inte förtjusa i denna uppslutning har jag för mig.

viewtopic.php?f=32&t=17308

Stefan

Skriv svar