Churchill citat

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 mars 2006, 13:09

Andreas K skrev:Man kan alltså dra en modern parallel och säga att det många politiker säger idag inte nödvändigtvis reflekterar deras egna åsikter, utan är mer tänkt att sammanfatta folkets funderingar. Har jag förstått Varjag rätt? :)
Mvh Andreas
:lol: , Andreas - jag vet inte om nån politiker talar sanning - dom är ju 'partibundna' och vinklar och ljuger hela tiden
- allt för att pejla den 'allmänna opinionen'. Allt dom behöver göra om 'folkets funderingar' är ju att övertyga om sin
förträfflighet på en enda dag - Valdagen. Sen - gör dom som dom vill, men inte berättade om före D-dagen, Varjag

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 25 maj 2007, 12:20

"Don’t talk to me about naval tradition. It’s nothing but rum, sodomy and the lash."

Detta, mitt favoritcitat of them all, ska Churchill ha sagt. Någon som vet när och i vilket samanhang?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Churchill citat

Inlägg av Wooster » 25 maj 2007, 13:04

Schwalbe skrev:
"Denna fruktansvärda katastrof - alltså bolsjevikrevolutionen i Ryssland - framkallades av en relativt liten klick yrkesrevolutionärer, av vilka flertalet var judar, som har plågat det olyckliga ryska folket under dess svaghetsperiod."
- Winston Churchill i ett tal i Dundee 24/9, 1921, återgett i London Illustrated News

Ganska kontroversiellt tycker jag.
Även om ryckt ur sitt sammanhang och översatt så visst får det en att lyfta på ögonbrynen. Men vad jag blir mest fundersam kring är om någon verkligen försökt använda citatet för att slå på stora trumman om att Winston Churchill skulle ha varit anti-semit? Känns som ett något svagt case.

Skriv svar