vapenvilan 1918

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
beckis91
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 januari 2006, 20:52
Ort: sverige/arvika

vapenvilan 1918

Inlägg av beckis91 » 18 september 2006, 17:38

tja vet in vad vagnen hete som tyskland fick skriva på vapenvilan 1918?? för det var väl samma vagn som fransmännen fick skriva på i på andravärldskriget

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 18 september 2006, 19:43

Det stämmer att det var samma vagn som man använde när Frankrike kapitulerade 1940. Dock vet jag inte om den heter något speciellt, utan man brukar nog bara kalla den för något i stil med "tågvagnen i Compiégne". Fast någon annan kanske vet om den har ett namn?

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 19 september 2006, 18:52

DI om händelsen:

At noon on June , Hitler drove through the fog-shrouded roads of
northern France to the forest of Compiègne. The old wooden dining car in
which Marshal Foch had dictated his terms to the Germans on November
had been retrieved from its permanent display at Rethondes and
set up in the same spot in the forest. Forty minutes later the French arrived.
Hitler sat at the long table in the dining car, while General Keitel
read out the preamble. Hitler himself had composed these words: ‘After a
heroic resistance, France has been vanquished. Therefore Germany does
not intend to give the armistice terms or negotiations the character of an
abuse of such a gallant enemy.’ After this twelve-minute introduction Hitler
left while Keitel continued to dictate the terms. The railway coach would
afterward be shipped to Berlin as an exhibit; the French memorial at
Compiègne was demolished with explosives – only the statue of Marshal
Foch himself remained untouched, on Hitler’s instructions.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13876
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 september 2006, 19:06

Var finns vagnen idag? Visst användes den även i krigsslutet av ww2?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 september 2006, 19:16

Vagnen förstördes under slutfasen av kriget i Tyskland, sedan tyskarna snattat den efter vapenstilleståndet 1940. Huruvida den förstördes av allierade flygbombningar eller av tyska förband finns det olika bud om. Dock var fransmännen inte sämre (eller bättre) än att de tillverkade en replika av järnvägsvagnen som nu står i det återuppbyggda Le musée de l’Armistice. De verkar inte kalla den något annat än Wagon de l’Armistice, dvs Vapenstilleståndsvagnen.

http://www.mairie-compiegne.fr/decouvri ... istice.php

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 september 2006, 12:58

'Orginalvagnen' var troligen en standard SNCF restaurangvagn av 1913 års modell. Enligt denna källa, satte 'hämndlystna SS-trupper' eld på den i en skog i Thüringen där den gömts undan, när de allierade närmade sig. Tydligen är 'ersättaren' i Compiegne-muséet av samma modell, med Littera D, No. 2439 också byggd 1913 - mycket lik sitt berömda orginal. Även om bilden i Sarvi's länk verkar något 'moderniserad'. Varjag

http://worldatwar.net/article/compiegne/index.html

Skriv svar