Amerikanska inbördeskrigets Generaler och personligheter.

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 9 juli 2004, 00:20

Lees mål dagarna innan Gettysburg var ju knappast at ta just Gettysburg, eftersom att inta staden skulle ha föga eller ingen betydelse rent militärt. Målet var ju att tvinga fram ett avgörande mot unionsarmén på dess egen mark. Bästa sättet att göra detta var ju att hota någon viktig stad, så att nordsarmén tvingas att anfalla sydarmén. Detta är något Longstreet talar om i filmen Gettysburg, vet dock ej om han hyste sådana tankar i verkligheten, men jag skulle kunna tro att han vill något sådant.

Den konfedererade armén var ju dagarna innan Gettysburg utspridd i en lång båge, och man hade inga riktigt klara order om vart man skulle röra sig. Detta kan förklaras i att Lee hade ingen bra stab som kunde ge order åt alla och att Lee inte tyckte om skrivna order efter sin senaste invasion, där hans order hittades av några nordstatssoldater.

Lee hade faktiskt trupper under A.P Hill (möjligen Early) i Gettysburg den 30 Juni, men de lämnade staden, möjligen p.g.a Lees något oklara order om att man skulle undvika strid innan man var samlad.

Jackson hade nog propsat på att gå mot Harrisburg istället för att koncentrera mor Gettysburg. Jag vill minnas att en av de viktigare broarna över (tror jag) Susquehanna lämnades av konfederade soldater för att finna den bränd när den kom tillbaka. Men Jackson, tror jag, hade man gått över bron mot Harrisburg. Unionsarmén hade varit tvungen att följa efter.
Senast redigerad av 2 Johan Ekstrand, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 10 juli 2004, 22:56

Lees mål dagarna innan Gettysburg var ju knappast at ta just Gettysburg, eftersom att inta staden skulle ha föga eller ingen betydelse. Målet var ju att tvinga fram ett avgörande mot unionsarmén på dess egen mark. Bästa sättet att göra detta var ju att hota någon viktig stad, så att nordsarmén tvingas att anfalla sydarmén. Detta är något Longstreet talar om i filmen Gettysburg, vet dock ej om hyste sådana tankar i verkligheten, men jag skulle kunna tro att han vill något sådant.

Den konfedererade armén var ju dagarna innan Gettysburg utspridd i en lång båge, och man hade inga riktigt klara order om vart man skulle röra sig. Detta kan förklaras i att Lee hade ingen bra stab som kunde ge order åt alla och att Lee inte tyckte om skrivna order efter sin senaste invasion, där hans order hittades av några nordstatssoldater.

Lee hade faktiskt trupper under A.P Hill (möjligen Early) i Gettysburg den 30 Juni, men de lämnade staden, möjligen p.g.a Lees något oklara order om att man skulle undvika strid innan man var samlad.

Jackson hade nog propsat på att gå mot Harrisburg istället för att koncentrera mor Gettysburg. Jag vill minnas att en av de viktigare broarna över (tror jag) Susquehanna lämnades av konfederade soldater för att finna den bränd när den kom tillbaka. Men Jackson, tror jag, hade man gått över bron mot Harrisburg. Unionsarmén hade varit tvungen att följa efter.
Skulle det varit Jackson skulle han ha suttit och sugit på en citron och varit lika hemlighetfull som vanligt.. :D

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 11 juli 2004, 02:20

Old Blue Light skrev: Skulle det varit Jackson skulle han ha suttit och sugit på en citron och varit lika hemlighetfull som vanligt.. :D
Ja, men inte förrän efter det att han skjutit dem som skulle bevakat bron.....

Jag har ofta undrat var han fick tag i alla sina citroner, har du någon teori?

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 11 juli 2004, 10:32

Jag har ofta undrat var han fick tag i alla sina citroner, har du någon teori?
Han plockade dom?.. :D

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 11 juli 2004, 11:46

Nähä! Men det kan väl inte finnas citroner överallt? Eller hade han något privat lager?

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 13 juli 2004, 16:43

Chansar på att han minst hade sex st nerkörd i stövlarna.. :D
Han hade plockade nog dom på marscherna.. Eller så fick han dom via sin fru.. =/
Men att skicka citoroner via post.. 8O

Nåja..Vi måste gå till botten med det här.. =)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 13 juli 2004, 19:46

Tror på kombinationen stort lager/direktplock.

Hur hamnade diskussionen här? :P


//EMS

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 13 juli 2004, 22:41

Tjaa Old Blue tolkade mitt inlägg på sitt eget sätt så diskussionen blev som den blev :P




/Johan

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 13 juli 2004, 22:47

Länk från http://www.freerepublic.com/focus/f-vet ... 3060/posts




Jackson was very concerned about his health and followed a strict diet which emphasized fruits and vegetables. Although he enjoyed almost every variety of fruit, he had no special fondness for lemons; in fact, peaches were his favorite. Civil War historian James I. Robertson, Jr., Jackson's biographer, states that "no member of Jackson's staff, no friend, not even his wife ever mentioned Jackson had a particular penchant for lemons," and refers to the "lemon myth." It is true that Jackson was observed eating lemons on several occasions during the war; this was due only to the fact that he ate whatever fruit was available. When the Confederates captured a Union camp, lemons were sometimes among the food stores that they confiscated; the Union soldiers received lemons and other fruits more frequently than did their Confederate counterparts. Despite the historical inaccuracy, the story remains popular. Tourists who visit Jackson's gravesite at Lexington, Virginia, often leave lemons as a tribute.


Jackson = Frukterian?




/Johan

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 22 juli 2004, 22:08

Någon som vet vad Longstreet och Jackson tyckte om varandra? Både militärt och personligt.

/A

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 juli 2004, 22:51

Lee var den siste av den gamla skola, Grant den förste av den nya...

Pickets charge är en förebråelse på som kommer att hända ungeäfr 50år senare i leran västfronten.

Med lite mer aggresivitet och iniativkraft hos södern under Gettysburg hade det nog slutat med en seger för sydsidan och kanske ett slut på kriget. Men de var helt utdömda efter Lincolns tal om slaveriet, då skulle de inte få nått stöd från eiropa som kund häva blockaden eller förstärka sydstatera.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 1 augusti 2004, 05:27

Någon som vet vad Longstreet och Jackson tyckte om varandra? Både militärt och personligt.
Militärt var dom väl hammaren och städet?

Jackson var hammaren medans Longstreet var städet. Jackson var ju den som var aggresiv och Longstreet var ju en briljant försvarare. Och det ser man ju bara vid Fredriksburg där Longstreet försvarade the sunken road. Longstreet förlorade bara 500 man.

Det var dock annat vid Second Bull Run där Longstreet tog till offensiven..

Civilt träffades dom aldrig va?..Eftersom dom var posterad vid olika ställen under kriget i Mexico så dom kände nog inte varandra så bra innan kriget.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 2 augusti 2004, 20:42

Jag menade mer om det fanns någon uppfattning om hur de tyckte om varandra, både Longstreet och Jackson kunde vara väldigt krävande och läxa upp underbefälhavare om de inte tyckte de gjort sin plikt. Longstreet kunde dessutom vara ganska kritisk mot andra högre befäl. Kan Longstreet ha varit avundsjuk på Jackson då denne åtnjöt Lees fulla förtroende och vanligtvis användes i offensiva aktioner eller var Longstreet nöjd med att vara den utpräglade defensive.

/A

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 3 augusti 2004, 21:44

Aha..Du menar så. Nåja..Jag tror Longstreet inte brydde sig så mycket. Han var ju högre befäl än Jackson åldermässigt plus att han var chef för första kåren. Fast han kan ju ha hämnats i form av att han inte gav Jackson full frihet när han tog över befälet över Army of Northern Virginia efter Fredricksburg.. Vem vet.. =/

Skriv svar