Zulu

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Zulu

Inlägg av Patrik » 16 maj 2002, 23:13

Satt och halvglodde lite på Discovery Civilzation idag och de visade då ett intressant repotage om Zulukrigen i nuvarande Sydafrika, nu undrar jag om det finns någon här som kan rekomendera några intressanta böcker om denna konflikt?

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 17 maj 2002, 01:08

Jag såg också programmet och jag hänger på Patriks fråga om det finns någon som kan rekommendera några intressanta böcker om denna konflikt? Ian Knight som var med i programmet har skrivit en hel hög med böcker om Zulukrigen, finns kanske någon här på forumet som har läst något av denna författare och som kan rekommendera någon bok.

Lewenhaupt
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2002, 15:29
Ort: Stockholm

....

Inlägg av Lewenhaupt » 1 juni 2002, 15:35

Tror att Winston Churchill som var med där har skrivit en bok eller iaf. en del texter om detta...
MVH XXX
Achtung Spitfire!

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 1 juni 2002, 18:58

I boken Last Stand (av Bryan Perrett), som handlar om slag där enheter slagits till det bittra slutet, finns ett kapitel om Isandhlwana och Rorke's Drift. Kapitlet är bara tjugu sidor långt, men beskriver både händelseförloppen och, i korthet, bakgrunden. Bokens övriga kapitel, som bl a beskriver Little Big Horn, Camerone, några asiatiska slag under VK2 samt Imjin, är för övrigt också intressanta.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Zulu

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 22:26

Patrik skrev:Satt och halvglodde lite på Discovery Civilzation idag och de visade då ett intressant repotage om Zulukrigen i nuvarande Sydafrika, nu undrar jag om det finns någon här som kan rekomendera några intressanta böcker om denna konflikt?
En helt ny, fräsch bok om slaget vid Isandlwana - Isandlwana 1879 - the great zulu victory finns nu hos Osprey förlag. Denna bok skriven av den främste experten på området - Ian Knight - behandlar Zuluarméns strategi samt de nya rönen angående de senaste undersökningarna vid slagfältet.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: ....

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 22:28

Lewenhaupt skrev:Tror att Winston Churchill som var med där har skrivit en bok eller iaf. en del texter om detta...
MVH XXX
Sir Winston deltog i Boerkriget, 20 år efter zulukriget.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Inlägg av hans lindquist » 13 maj 2003, 12:26

Nej, den unge Winston Churchill deltog dels i den brittiska expeditionen mot dervischväldet i Sudan, där avgörandet skedde i slaget vid Omdurman nära huvudstaden Khartoum 1898, dels i boerkriget några år senare samt i straffexpeditioner mot panthanerna i norra Indien. Mot zuluerna krigade han aldrig.

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 17 maj 2003, 10:51

Unge Winston skrev även en bok om kriget i Sudan, 'Kriget vid floden' har jag för mig att den heter på svenska. Finns att låna på bibloioteket i Linköping.

Skriv svar