Boerkriget

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 23 augusti 2003, 14:20

http://www.skalman.nu/boer/1901.htm

Enligt sidan:
Skalman.nu skrev:Januari(1901): Britterna börjar placera civil boer, som misstänks stödja de boer som genomför gerillaräder mot britterna, i koncentrationsläger där närmare 25.000 boer (främst kvinnor och barn) avlider av sjukdomar och vanvård.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 23 augusti 2003, 14:22

Här är dessutom ytterligare statistik över boerkriget:
http://www.skalman.nu/boer/statistik.htm

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 augusti 2003, 14:33

Tja, lägren som bygges av britterna bygges väl inte med syftet att ha ihjäl de som skickades till dem. Det var undermålig planering som gjorde att så många dog. Det är tragiskt, men det är väl knappast ett okänt fenomen än idag. Man skickade dit folket, men förberedde inte lägren tillräckligt för att ta emot alla som skickades dit. Åtminstone är det så jag har tolkat det som skedde.
Blev någon av de brittiska ansvariga för lägren någonsin ställda till svars för att så många dog?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 augusti 2003, 14:38

Anledningen att boerna har fått sådan sympati - tror jag - är att de är vita, hade de varit svarta hade nog ingen brytt sig. Det är intressant att se hur britternas behandling av boerna lett till sådan förfasan, men bara några år efter boerkriget höll tyskarna på att utrota hererofolket i Namibia - det är det minsann ingen som bryr sig om.

/DK M - Tillbaka för att stanna

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 augusti 2003, 17:15

Djinghis Khan skrev:Anledningen att boerna har fått sådan sympati - tror jag - är att de är vita, hade de varit svarta hade nog ingen brytt sig. Det är intressant att se hur britternas behandling av boerna lett till sådan förfasan, men bara några år efter boerkriget höll tyskarna på att utrota hererofolket i Namibia - det är det minsann ingen som bryr sig om.

/DK M - Tillbaka för att stanna
Det kanske också är en naturromantiskt anledning att just boerkriget är så upåpmärsksammat. Boerna levde ute i naturen t.ex. som bönder. De hade inga stora städer och britternas försök till att inlemma dem i det brittiska riket anses som britternas försök att inlemma dem i det moderna samhället. Det var bara någon liten tanke som poppade upp i mitt huvud så här på lördagseftermiddagen och ska inte tas alltför allvarligt.

/Martin

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 23 augusti 2003, 18:04

När det vart känt i London om förhållanderna i lägren så vart dom sura och "fångarna" fick bättre standard, mat och sjukvård.

Jag tror att det inte dog så mycket folk sen

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 23 augusti 2003, 19:27

Om jag förstått saken rätt så blev den brittiska allmänheten ganska upprörd över hur förhållandena i lägren var när detta blev känt i Storbritannien. Blev inte dåvarande premiärministern tvungen att förklara sig i parlamentet? Men jag kan ha fått det om bakfoten…

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 augusti 2003, 00:00

För övrigt ligger nog en stor del av kritiken i de nya antibrittiska strömmarna som kommit på senare tid, bla. genom film där engelsmän porträtteras som genomruttna skurkar (t.ex. Mel Gibsons "Braveheart" och "Patrioten")

/DK M

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 28 augusti 2003, 12:17

För övrigt ligger nog en stor del av kritiken i de nya antibrittiska strömmarna som kommit på senare tid, bla. genom film där engelsmän porträtteras som genomruttna skurkar (t.ex. Mel Gibsons "Braveheart" och "Patrioten")
Rob Roy, Jean d´arc, Far and away.....


Det är fullkomligt meningslöst att resonera om vilka européer som var elakast under kolonialtiden, alla var lika goda kålsupare. Och utan att veta särskilt mycket mer om kriget än det jag sett på Discovery så förefaller det i alla fall mig som om boerna borde ha varit de som haft störst rätt till territoriet. De bodde ju faktiskt där, medan britterna endast ville kontrollera området.

För övrigt så slogs min farmors farfar på britternas sida, så alla svenskar stödde inte boerna som insinuerats ovan.

/Orm
Senast redigerad av 1 Orm, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 augusti 2003, 22:15

Jag får hålla med Orm:
Orm skrev:Det är fullkomligt meningslöst att resonera om vilka européer som var elakast under kolonialtiden, alla var lika goda kålsupare.
Det är en generalisering visserligen, men att sitta och statistiskt jämföra vilka sidor som dödade flest, på hemskast sätt, är att köra ner sig i det relativistiska träsket. Då kan man dra paraleller till moderna konflikter (Mellanöstern, "Kriget mot terrorismen") och hamna vid slutsatser som man inte egentligen håller med om eftersom man oftast ändå har ett känslomässigt föredragande av den ena sidan i konflikten.

Jag bryr mig inte om vem av boerna eller britterna eller afrikanerna som dödade vem flest gånger. Skall vi logiskt hävda att vi inte gillar folk som dödar andra folk på hemska sätt, måste slutsatsen bli att ALLA gjorde fel!

Ondska, är när ändamålet helgar medlen. :|

/Dan

Skriv svar