1889-nintendo

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 21 juli 2003, 17:53

Finarvas skrev:Snarare en förolämpning mot nintendo-älskare. Sonic var (och är) en ganska lam figur jämfört med Mario.
Nja det kan ju diskuteras;-) en Nintendo älskare gillar Mario och en sega älskare gillar Sonic vem som är bäst av dom två är upp till var och en att bestämma :D
Jag gillar sonic för det är en fruktansvärd hastighet i det spelet

Användarvisningsbild
Jaws
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 juli 2003, 18:45
Ort: pITEÅ

Inlägg av Jaws » 21 juli 2003, 19:13

jag tyckr bara det är bra att sega och nintendo sammarbetar... tillsammans är man alltid stor.....

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 22 juli 2003, 11:58

Värt att nämna är att innan Nintendo började utveckla spel/leksaker så bedrev företaget bl a taxi-verksamhet. Företaget blev även känt för sina "kärlekshotell" - billiga hotell där man kunde hyra rum timvis (ett ganska bra tillhåll för prostituerade). Nintendo var också det företaget som lanserade snabbris, men det skulle dröja lång tid innan det konceptet blev en framgång och då hade Nintendo redan givit upp livsmedelsmarknaden.


Under större delen av 90-talet rankades Nintendo som världens mest lönsamma företag sett till antalet anställda. Vinsten var ca 1 milj kronor/anställd, vilket kan jämföras med Ericsson som under sina glansdagar hade en vinst på ca 30 000 kronor/anställd.
I början av 1990-talet var Nintendo Japans näst största företag sett till vinst, bl a större än Toyota. Företaget har inte noterat förlust sedan 1983, och har därmed kunnat lägga enorma rikedomar på hög. Som mest uppgick Nintendos förmögenhet till mer än 70 miljarder kronor (innan dollarn rasade), vilket innebär att Nintendo idag skulle kunna köpa upp Sveriges största företag Ericsson utan att behöva skuldsätta sig.

Användarvisningsbild
Jaws
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 juli 2003, 18:45
Ort: pITEÅ

Inlägg av Jaws » 22 juli 2003, 13:24

låter troligt :D men kunde inte lanseringen av gamcube, det vill såga om den skulle gått åt skogen kunnat fått nintendo på fall?

Hamister
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 juli 2003, 02:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Hamister » 22 juli 2003, 21:10

Lanseringen av GameCube äventyrade aldrig Nintendos framtid. Tänk på att redan nu säljer GameCube långt under Nintendos ursprungliga kalkyl, men går trots det ändå med vinst. Nintendo är ett "snålt" företag, som uppnått framgång genom kostnadseffektivitet.

Däremot har Nintendo knutit upp sig till en rad kontrakt för att få komponenter levererade. Jag vill minnas att de har ett kontrakt med NEC värt 25 miljarder kronor för leverans av RAM-minnen under hela GameCubes livslängd. Huruvida det kontraktet är bindande, eller ej vill jag dock ha osagt.

Min gissning är i alla fall att Nintendo skulle överleva om GameCube blev ett fiasko, de hade trots allt Game Boy Advance och Pokémon att falla tillbaka på. Det faktum att GameCube inte infriat Nintendos försäljningsförväntningar har inte heller skrämt företaget att ge upp konsolmarknaden, utan istället jobbar dom med en ny värstingmaskin som går under arbetsnamnet N5 som ska släppas 2005/2006 och konkurrera med kommande PlayStation3.

Skriv svar