Svensk-Ryska kriget 1808-1809

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Användarvisningsbild
ToyMan
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:19
Ort: Pudrettdragaren från Pau

Svensk-Ryska kriget 1808-1809

Inlägg av ToyMan » 16 juli 2003, 15:15

Jag är väldigt dåligt pålåst om vårt sista krig mot Ryssland 1808-1809 !

Men visst stod det ett slag strax utanför Umeå (Sävar) ?

Vad var det som gjorde att inte ryssen fortsatte sin offensiv, jag har känslan att dom ganska enkelt kunde avancera söderut. Den Svenska armén var rätt krigströtta och decimerade eller ?

Nån påläst som upplysa mig varför ryssen gjorde halt (Gärna fakta och teorier) ?

Mvh

Toyman

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 17 juli 2003, 17:10

ja ryssarna tog umeå

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 17 juli 2003, 18:22

Det var väl knappast bara den svenska armén som var krigstrött, utan Ryssland ville nog också ha fred vid det laget. De hade ju i praktiken redan vunnit hela Finland, och det var knappast realistiskt att de dessutom skulle kunna göra territoriella vinster i Sverige - om de nu skulle ha haft sådana planer. Striderna i Västerbotten gick nog mest ut på att sätta ytterligare press på Sverige i fredsförhandlingarna som samtidigt pågick.

Det finns teorier som säger att den plötsliga reträtten från Umeå kan ha att göra med att ryssarna fått besked om möjligheten av ett omedelbart fredsslut (vilket i detta läge förstås skulle innebära att man fick behålla Finland) på villkor att man inte beträdde svensk jord. Det har också sagts att den ryske befälhavaren i motsats till tsar Alexander ville gå försiktigt fram med Sverige, som borde bevaras någotsånär intakt och kunna fungera som en fortsatt motvikt mot Napoleon.

Striderna vid Sävar stod då svenska trupper med bistånd av brittisk flotta försökte befria Umeå norrifrån sedan ryssarna intagit staden för andra gången. Man hade tydligen chansen att vinna men drabbades som så ofta under detta krig av missmod och drog sig tillbaka. Motgångarna på svensk mark ledde väl också till att freden i Fredrikshamn, vilken ingicks någon månad senare, blev så hård som den blev (ur svensk synvinkel).

Användarvisningsbild
Jaws
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 juli 2003, 18:45
Ort: pITEÅ

Inlägg av Jaws » 20 juli 2003, 22:01

har för mig att ryssarna gick in i piteå faktikst. De förskte ta proviant men man sammlade det mesta av maten och järnet i stora båtar och sänkte dem i pitehamn. Om man far över pitsundsbron kan man ana kanonkulor i vattnet, vet bara inte om de är från det kriget :S

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 21 juli 2003, 20:18

Jaws skrev:har för mig att ryssarna gick in i piteå faktikst. De förskte ta proviant men man sammlade det mesta av maten och järnet i stora båtar och sänkte dem i pitehamn. Om man far över pitsundsbron kan man ana kanonkulor i vattnet, vet bara inte om de är från det kriget :S
Norr om bron på Pitesidan kan man ju se minnesstenen över svenskarnas försök att förstöra ryssarnas bro där. Det lär ska vara det sista stället där krigshandlingar förekom under det kriget och som det står på stenen, vara det sista tillfället som svenskar och ryssar krigar mot varandra.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 22 juli 2003, 00:52

Förlåt min petighet men heter inte kriget "Finska kriget" ?

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 22 juli 2003, 09:44

Har för mig det men det fanns även planer av ryssarna att inta stockholm genom sjövägen.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 22 juli 2003, 13:19

Spencer skrev:Har för mig det men det fanns även planer av ryssarna att inta stockholm genom sjövägen.
Jag har och så hört nå liknade vill jag minnas, men då var det något om att dom skulle gå över isen under vinter....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 maj 2004, 10:59

andra länder hade nog att tänka på sitt vid den tiden, större delen av europa var ju ockuperat av Frankrike, och ryssarnas krig mot sverige var ju med napoleons livliga godkännande, om inte till och med uppmaning. England som förutom Sverige praktiskt taget var den enda makt som vid det laget stod emot Frankrike, satt och bet på naglarna inför en eventuell fransk invasion.

Bernadotte som inte hade samma känsloband till finland som övriga sverige hade norge i tankarna. Många hade trott att Bernadotte som gammal marskalk till Napoleon just skulle slå sina påsar ihop med honom och för sveriges räkning återta finland när Napoleon gick mot ryssland.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 31 maj 2004, 16:38

Bla Perra och Dilbert ger bra svar. I bilden ingick även att rätt många finnar var trötta på att tillhöra Sverige, så många av dem menade att att vara lojal mot finland kunde mycket väl innebära att kanske hellre tillhöra ett förbund med ryssland - vilket ju skedde under rätt hyfsade villkor ju.

Vad gäller striderna i norra sverige. ett huvudtema för striderna var försörjningsproblem för bägge armeerna. ryssarna var i första hand intresserade av att få finland, att de gick så långt söderut som de gjorde berodde till stora delar på att det var lättare att få mat där - där de för i regel köpte maten av lokalbefolkningen - i detta kriget plundrade och stal de väldigt lite, och brände knappt något.
Till saken hör att det var en mycket stridsvan arme de hade från krigen på kontingenten.

Den svenska försökrningsproblemen var stora, man hade ett centraliserad försörjning som fungerade bra i fred och medgång, men dåligt i krig... Så man upplöste faktistk halva armen liksom nästan hela rytteriet - de svenska trupperna och hemförlovade dem /drog tillbaka dem söderut. Den armen som fanns kvar, den norra - var i prinicp en ren finsk arme. Det är möjligt att detta bidrog till att en del av insatser var halvhjärtade.

Men med tanke på att de slogs mot vältränade, krigsvana trupper gjorde de militärt sett ändå en mycket bra insats.

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 1 juni 2004, 21:01

Finns det några bra sidor på internet om de finska fälttåget under detta krig. Även om enheterna som deltog. Har bara läst lite om Savolax Brigaden vid Kuopio där den slog ryssarna på flykten.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 2 juni 2004, 17:27

jj skrev:Förlåt min petighet men heter inte kriget "Finska kriget" ?

Både Svensk-Ryska kriget och Finska Kriget är korrekta.

Jag har btw gjort ett arbete om detta krig! :wink:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 2 juni 2004, 18:31

Kan någon förklara vad von Döbeln gjorde för nyttigheter i detta krig. Jag har läst att han försvarade Åland men han klassas som Umeås försvarare eller nåt i den stilen. Slogs han i Sävar eller något annat slagfält i Umeåtrakten?

Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 3 juni 2004, 21:41

Kan någon förklara vad von Döbeln gjorde för nyttigheter i detta krig. Jag har läst att han försvarade Åland men han klassas som Umeås försvarare eller nåt i den stilen. Slogs han i Sävar eller något annat slagfält i Umeåtrakten?
Herregud människa..visste du inte att Von Döbeln ledde Björneborgarna vid Kupio när dom röjde undan ryssarna. Senare besegrade han en rysk armé vid Jutas. Men tvingas dra sig tillbaka nästa dag på grund av att förstärkningar anlände till ryssarna.

BTw så hittade jag några bra sidor om detta krig.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 3 juni 2004, 23:45

Old Blue Light skrev
Herregud människa..visste du inte att Von Döbeln ledde Björneborgarna vid Kupio när dom röjde undan ryssarna. Senare besegrade han en rysk armé vid Jutas. Men tvingas dra sig tillbaka nästa dag på grund av att förstärkningar anlände till ryssarna.
Utan att veta om citat ovan är kryddat med ironiskt stänk, kan jag bara påpeka att ingen kan veta allt om allt och därför har rätt att fråga om man är osäker på nåt.

Förresten, vad ska Von Döbeln ha skrikigt strax före han fick en kula i huvet vid Porrasalmi 1789? :)

Skriv svar