krimkriget?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
mikael
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 juli 2003, 12:43
Ort: Småland

krimkriget?

Inlägg av mikael » 15 juli 2003, 20:49

jag har alltid undrat vad krimkriget handlade om.Det enda jag tror att jag vet är att Turkiet, Ryssland och storbrittanien var med och att det utspelade sig under 1800 eller 1900-talet.

jag skulle uppskatta om någon ville ge mig lite information eller nått.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 15 juli 2003, 21:20

Det var på mitten av 1800 talet om jag minns rätt. och det var många länder med i leken. Och dom slogs från Östersjön och ner till turkiet. sen vet jag inte mer

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 15 juli 2003, 21:26

Du kunde ha börjat med att titta längst ner på sidan. :roll:
Mathias Forsberg skrev:Kortfattat så hade kriget sin upptakt i det sönderfallande Osmanska Riket. Österrike och Ryssland sökte att profitera på det vacklande imperiet på Balkan och den grekiska övärlden.

Storbritannien och Frankrike backade därför upp Osmanska Riket när ryska trupper avancerade på Balkan och den ryska flottan i Svarta Havet uppträdde hotfullt mot Osmansk sjöfart i området.

Lustigt nog förklarade Osmanska Riket krig mot Ryssland 4 okt 1853, vilket föranledde att närmast hela den Osmanska flottan sänktes ( i nov har jag för mig) i Svarta Havet. UK + FRA ställde sedan vaga ultimatum vilka Ryssland ignorerade. Det hela slutade med att en fransk-brittisk expeditionskår landsteg på Krim (därav namnet) och sedan körde fast där.

Det hela var från början till slut ett närmast meningslöst krig utan mål och slutade sedan på detta sätt.

Ett större spörsmål existerade mellan Frankrike och Ryssland - vilket stat som skulle vara väktare (covenant) över de kristna inom Osmanska Riket. En stor del ortodoxa kristna fanns på Balkan liksom en minoritet katoliker i Libanon som åtdrog sig Frankrikes intresse.
viewtopic.php?t=4096

mikael
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 juli 2003, 12:43
Ort: Småland

Inlägg av mikael » 16 juli 2003, 11:20

jag tackar för den informationen och ber om ursäkt för att jag missade det tidigare inlägget.

Jag ska nog kolla lite noggrannare innan jag ställer frågor i framtiden!

Skriv svar