"Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

"Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 25 november 2023, 23:42

God kväll!
Mitt första inlägg här. Jag är uppriktigt häpen över hur jag kan ha missat detta forums existens i "modern tid" eftersom jag var en räv på gamla Skalman samlarforum och har saknat det mycket. Nåväl, nu har jag hittat hit!

Jag har börjat umgås med en fundering som jag inte kan släppa ... Startade en frågetråd om det på Flashback forum för några dagar sedan, och klipper ut texten därifrån - Därav formuleringarna, ha gärna överseende med dem. Det som skrivs på Flashback kanske inte är alltid formulerat som det som är avsett för detta forum.

Hur som helst, jag citerar min egen fråga därifrån, och hoppas på bättre svar här:

Som samlare och lite fantast av gamla blankvapen kommer jag väldigt ofta i kontakt med antika skjutvapen och folk som samlar på dessa. Själv kan jag ingenting om ämnet, men när man ser den mängd som säljs av vissa modeller, så måste man till slut börja fundera ...

Hur såg egentligen pickadollkulturen i civilsamhället ut på 1800-talet? Jag tar mig friheten att anta att Clintan lärt oss det mesta om hur det såg ut i USA och militär personal är undantagen min frågeställning.
Jag tänker främst på de mängder med små "pocket pistols" av varierande modell och kvalitet som säljs för ganska små summor. Det är belgiska dylika (massor!) hit, pepperbox:ar dit och småländska egennamn överallt. Mässingspipor i fickformat åt alla håll och kanter avlöses av mer "seriösa" och militärt inspirerade (större) pjäser med rudimentära riktmedel.

Hur såg det egentligen ut ibland civilister i Europa under t ex mitten av 1800-talet (som verkar vara tillverkningens guldålder avseende civila slaglåspistoler)? Varför verkar framförallt Belgien ha översvämmats av små, billiga vapen av tvivelaktig kvalitet? Gick gemene man omkring med fickpistol? Vem ägde pistol, vem bar pistol och vad var syftet? Ansågs det normalt och ok att ohöljt bära pistol, eller var det något av en "gamblers, hookers and drinkers"-grej? Vem hade vilken modell av pistol?

Kort sagt - Pistolkulturen, helt enkelt. Varför tillverkades så många pistoler för civilt bruk och vad hände med dem?

(Tilläggas bör kanske att man blir förvånad av det antal svensktillverkade små slaglåspistoler som finns på marknaden. Tydligen har vi själva haft en icke betydelselös produktion ute i landet. )


Går detta att ge en bild av för en dödlig, så vore det mycket uppskattat!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Hans » 26 november 2023, 13:06

Välkommen (igen) Vajsing.
Vajsing skrev:
25 november 2023, 23:42
...
Går detta att ge en bild av för en dödlig, så vore det mycket uppskattat!
...
Vi är alla dödliga.

Vapengalning men då företrädesvis militära skjutetyg.

Utan toktrålning så var det inte speciellt svårt att beväpna sig innan de började med vapenlicenser. Lite finns här: viewtopic.php?f=40&t=29420&hilit=vapenlicens och här: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control

Diverse udda pistoler och revolvrar som skulle lätt kunnas bära med sig (ibland dolt). Ett skojigt exempel är Vélodog: https://fr.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lodog

Skall fundera på om jag har något mer men här finns lite läsning: viewtopic.php?f=99&t=43025&hilit=kamrater

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av sveahk » 26 november 2023, 18:35

Hans skrev:
26 november 2023, 13:06

Diverse udda pistoler och revolvrar som skulle lätt kunnas bära med sig (ibland dolt). Ett skojigt exempel är Vélodog: https://fr.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lodog

MVH

Hans
...som den här viewtopic.php?f=26&t=39523&p=599178&hil ... og#p599178

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av koroshiya » 26 november 2023, 22:41

Kan jag bara få flika in att folk i Västern mycket oftare hade gevär. De hade ingen större nytta av pickadulver.

Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 27 november 2023, 21:09

Hans skrev:
26 november 2023, 13:06
Välkommen (igen) Vajsing.
Vajsing skrev:
25 november 2023, 23:42
...
Går detta att ge en bild av för en dödlig, så vore det mycket uppskattat!
...
Vi är alla dödliga.

Vapengalning men då företrädesvis militära skjutetyg.

Utan toktrålning så var det inte speciellt svårt att beväpna sig innan de började med vapenlicenser. Lite finns här: viewtopic.php?f=40&t=29420&hilit=vapenlicens och här: https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_control

Diverse udda pistoler och revolvrar som skulle lätt kunnas bära med sig (ibland dolt). Ett skojigt exempel är Vélodog: https://fr.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lodog

Skall fundera på om jag har något mer men här finns lite läsning: viewtopic.php?f=99&t=43025&hilit=kamrater

MVH

Hans
Jag tackar ödmjukast för både välkomnande och svar!

Velodog har jag aldrig stött på tidigare. Hade ingen aning, men onekligen en intressant grej.
Håller på med din sista länk i skrivande stund och den var onekligen väldigt rolig, faktiskt!

Kommer någon på andra ställen att läsa på, eller för den delen någon bok / film eller vad som helst som visar lite av den allmänna bilden av- och synen på pistolbärande under nämnda epok, så tipsa hemskt gärna!

Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 27 november 2023, 21:11

sveahk skrev:
26 november 2023, 18:35
Hans skrev:
26 november 2023, 13:06

Diverse udda pistoler och revolvrar som skulle lätt kunnas bära med sig (ibland dolt). Ett skojigt exempel är Vélodog: https://fr.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lodog

MVH

Hans
...som den här viewtopic.php?f=26&t=39523&p=599178&hil ... og#p599178

Hans K
Sanslöst ... Hade man ens velat hålla i den och avfyra?

Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 27 november 2023, 21:13

koroshiya skrev:
26 november 2023, 22:41
Kan jag bara få flika in att folk i Västern mycket oftare hade gevär. De hade ingen större nytta av pickadulver.
Jag tror dig. Att örla omkring på prärien eller i skogen med en kort pipa styrd av en hand känns inte helt förberett.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Hans » 30 november 2023, 10:46

Lite efter tidsramen men jag kom att tänka på denna sötnos:


(minuten in)
https://en.wikipedia.org/wiki/2mm_Kolibri

Hade en kollega tillika samlare med kanske fem olika varianter. Och nej, jag har inte skjutit.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Hans » 30 november 2023, 18:05

Vart själv nyfiken vad en sådan kostar - US 3 750 $, typ en svensk månadslön eller?

https://www.rockislandauction.com/detai ... tol-2.7-mm

MVH

Hans
Bilagor
pang.png

Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 2 december 2023, 00:20

Hans skrev:
30 november 2023, 18:05
Vart själv nyfiken vad en sådan kostar - US 3 750 $, typ en svensk månadslön eller?

https://www.rockislandauction.com/detai ... tol-2.7-mm

MVH

Hans
Är väl å andra sidan inte helt ovanligt i samlarsammanhang längre? Inte för att jag känner till skjutvapen som sagt, men blankvapen har jag sysslat aktivt med sedan millenieskiftet ungefär och bara för egen del ser prisutvecklingen helt sanslös ut. Man tror att man ska ge ungefär vad man gav i alla fall 2007 eller så, men nädå ... Allt är minst det dubbla. Det är väl bra som investering betraktat men ett tydligt tecken på militariasamlandets död. Nåväl, nu glider jag ifrån ämnet och det var mitt eget .. Någon gräns får man kanske ha.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av koroshiya » 3 december 2023, 16:56

Vajsing skrev:
2 december 2023, 00:20
...
Är väl å andra sidan inte helt ovanligt i samlarsammanhang längre? Inte för att jag känner till skjutvapen som sagt, men blankvapen har jag sysslat aktivt med sedan millenieskiftet ungefär och bara för egen del ser prisutvecklingen helt sanslös ut. Man tror att man ska ge ungefär vad man gav i alla fall 2007 eller så, men nädå ... Allt är minst det dubbla. Det är väl bra som investering betraktat men ett tydligt tecken på militariasamlandets död. Nåväl, nu glider jag ifrån ämnet och det var mitt eget .. Någon gräns får man kanske ha.
Jag får be om ursäkt då, men är det äkta äldre vapen eller nya klingor?

Ett nytt svärd kan kosta flera hundratusen har jag läst.

Hej och välkommen förresten.

Vajsing
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 november 2023, 22:17
Ort: Skåne

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Vajsing » 4 december 2023, 20:11

koroshiya skrev:
3 december 2023, 16:56
Vajsing skrev:
2 december 2023, 00:20
...
Är väl å andra sidan inte helt ovanligt i samlarsammanhang längre? Inte för att jag känner till skjutvapen som sagt, men blankvapen har jag sysslat aktivt med sedan millenieskiftet ungefär och bara för egen del ser prisutvecklingen helt sanslös ut. Man tror att man ska ge ungefär vad man gav i alla fall 2007 eller så, men nädå ... Allt är minst det dubbla. Det är väl bra som investering betraktat men ett tydligt tecken på militariasamlandets död. Nåväl, nu glider jag ifrån ämnet och det var mitt eget .. Någon gräns får man kanske ha.
Jag får be om ursäkt då, men är det äkta äldre vapen eller nya klingor?

Ett nytt svärd kan kosta flera hundratusen har jag läst.

Hej och välkommen förresten.
Du har väl inget att be om ursäkt för?

Håller på att samlar och grejar en del med antika blankvapen. 1800-1945, typ.

Och tack =)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Pistolkultur" i Europa på 1800-talet?

Inlägg av Hans » 5 december 2023, 11:40

Kan du inte visa din samling?

Har bara:
Hans skrev:
17 september 2018, 14:20
Jag har bara en m/1889 Infanteriofficerssabel, någon kopia samt en bajonett till ett 1815 och ett 1867 Armégevär med tillhörande byssa. Min AK bajonett gav jag bort, igen.
viewtopic.php?f=95&t=47401&p=781219&hilit=sabel#p781219

MVH

Hans

Skriv svar