Blücher och elefanten

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Blücher och elefanten

Inlägg av koroshiya » 20 september 2019, 16:57

Lejonmod skrev:
20 september 2019, 07:54
Vilket djur gjorde Generalfältmarskalk Blücher gravid, enligt honom själv?
Var det inte så att det var en fransk officer som gjorde honom gravid, och att det eventuella barnet var en elefant?

Jag vet inte, och man undrar ju över var informationen kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2019, 17:18

Skulle en officer vid den tiden öppet vädra en homosexuell förbindelse, hur ofrivillig den än var? Förvisso var ju inte Blücher vid sina sinnes fulla bruk OM detta är sant, men ändå liksom.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2019, 17:21

Snustorr men logisk läsning i ämnet: http://faktoider.blogspot.com/2014/05/v ... tokig.html

Gravid med en elefant verkar vara omskrivning för typ huvudvärk. Idag hade han kanske sagt "de franska soldaterna ger mig huvudvärk".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28384
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av Hans » 20 september 2019, 17:59

Markus Holst skrev:
20 september 2019, 17:21
Snustorr men logisk läsning i ämnet: http://faktoider.blogspot.com/2014/05/v ... tokig.html

Gravid med en elefant verkar vara omskrivning för typ huvudvärk. Idag hade han kanske sagt "de franska soldaterna ger mig huvudvärk".
Faktoider är bra.

Du kan tyska bättre än jag - finns det talesättet?

Jag kan kolla om franska talesätt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av koroshiya » 20 september 2019, 18:26

Markus Holst skrev:
20 september 2019, 17:21
Snustorr men logisk läsning i ämnet: http://faktoider.blogspot.com/2014/05/v ... tokig.html

Gravid med en elefant verkar vara omskrivning för typ huvudvärk. Idag hade han kanske sagt "de franska soldaterna ger mig huvudvärk".
Ja, det är också vad jag läst om just det.

Nu vet vi ju inte, och det finns fler berättelser om Blücher.

Vad som är säkert är väl att han hade ett säreget sätt att uttrycka sig på.

Strunt samma, om det var en fransman eller en elefant som var farsan. Roligt är det hur som helst.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2019, 21:25

Hans skrev:
20 september 2019, 17:59
Du kan tyska bättre än jag - finns det talesättet?
Jag har skickat frågan vidare till tyskfödda vänner. Återkommer när svar anlänt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28384
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av Hans » 21 september 2019, 13:05

En hyfsad djuptrål gav inget på franska.

Tyska Wiki säger:
In Blüchers Verhalten gab es auch skurrile Äußerungen: Nach dem Zeugnis Hermann von Boyens behauptete Blücher, von einem Elefanten schwanger zu sein, und glaubte, die Franzosen hätten den Boden seines Zimmers glühend erhitzt, weswegen er nur auf Zehenspitzen ging.[15][16] Bis heute ist ungeklärt, ob Blücher tatsächlich mental beeinträchtigt war, ob er durch übermäßigen Alkoholkonsum Wahnvorstellungen hatte oder ob seine Äußerungen einem seltsamen Sinn für Humor entsprangen.[17]

Privat verschuldete er sich immer wieder durch seine Spielsucht.
Och engelska:
However, his health had been severely affected by the strains of the previous two months, and he now suffered a breakdown, during which he lost his sight and suffered a delusion that a Frenchman had impregnated him with an elephant.[11] Dominic Lieven wrote that the breakdown, "revealed the fragility of the coalition armies' command structure and just how much the Army of Silesia had depended on Blücher's drive, courage, and charisma.... The result was that for more than a week after the battle of Laon, the Army of Silesia... played no useful role in the war".
Franska wiki säger inget om elefanten.

Så kanske helt enkelt en burnout parat med posttraumatiskt stressyndrom och hårt supande - han var ju 'fit for fight' snart efteråt.

Mina 2 € cent.

MVH

Skalmanpsykolog Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Blücher och elefanten

Inlägg av koroshiya » 21 september 2019, 18:41

Man kanske skulle läsa fotnoten där och se var informationen kommer ifrån.

Vad jag har läst trodde han ett tag att hans ben var gjorda av glas eller socker och att de kunde gå sönder. Sedan skall fransmännen ha mutat folk där han bodde till att hetta upp golvet så att man väl inte kunde gå på det :)

Med tanke på att han ofta verkar ha fungerat helt normalt kan det vara som Hans skrev, och dessutom så att han kanske hade ett sådant språk. Om man pratar i bildspråk händer det väl lätt att någon missuppfattar, och det skulle ju kunna vara diplomater eller annat som hörde honom och som inte hade tyska som modersmål. Vem vet.

Skriv svar