Persiska gendarmeriet

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Persiska gendarmeriet

Inlägg av Wurner » 18 april 2016, 15:01

Jag var på Armémuseum i helgen och fick där för första gången reda på att svenskar organiserat och lett det persiska gendarmeriet 1911-1916, något jag inte kände till sen tidigare. Detta väckte nyfikenhet och frågor och en del svar fick jag genom wikipediasidan och den sida av Ashk Dahlén de länkar till som beskriver varför Persien ville ha svensk hjälp. Vad jag inte fått klart för mig är vad, om något, som Sverige fick ut av att låna ut dessa (vad jag antar) mycket kompetenta personer.

Var det av politiska eller ekonomiska skäl kanske? Fick kanske Bofors en jätteorder som resultat av att svenskarna reste dit? Något åt det hållet?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av mrsund » 18 april 2016, 15:49

På den engelska versionen, står det att det var pga det var ett neutralt val mellan Storbritannien och Ryssland.
Som utbyte står det inte om Sverige fick något, men man kan tänka sig att lönerna betalades ut av Persien och att Svenska officerare fick erfarenhet.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av Martin Lundvall » 18 april 2016, 16:24

Snarare att Sverige sågs som neutral. Persien balanserade mellan stormakterna.
Jag har för mig att det står en del om bakgrunden i boken om Martin Ekström

/martin

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av sveahk » 18 april 2016, 18:16

Varför inte läsa Lars Gyllenhaals bok "Svenskar i krig" - kan inte nog rekommenderas! Till att börja med kan man dyka in i en av hans blogginslag, just om Persien och svenskarna...http://gyllenhaals.blogspot.ch/2010/10/ ... -iran.html

Mvh Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av currahee » 18 april 2016, 20:02

Kan även rekommendera boken ”Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig” av Sivert Wester.

Finns att köpa här:
http://www.bokborsen.se/Wester-Sivert/M ... ig/2913068

Ekström blev 1905 volontär vid Upplands artilleriregemente (A 5), varifrån han i augusti 1911 erhöll avsked som förste konstapel. 1916 blev han sergeant i regementets reserv. Ekström hade från december 1911 till hösten 1915 anställning vid persiska gendarmeriet, varunder han deltog i en mängd strider mot band av stråtrövare och befordrades till kapten. Vid sistnämnda tidpunkt antogs han, som löjtnant i tysk-persisk tjänst, i den armé, som i december samma år vid Ahvepasset och Hamadan kämpade mot ryssarna. (från Wikipedia)

/ currahee

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av Martin Lundvall » 18 april 2016, 20:47

Och varför just Sverige sågs som ett så bra och neutralt tror jag berodde på att vi var ett få neutrala länder. Särskilt många andra länder i världen fanns inte som både var neutrala ovh kunde accepteras av både storbritannien och Ryssland.

/martin

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av sveahk » 18 april 2016, 21:37

Här är f.ö. en av grabbarna som var i Persien då det begav sig...och senare gjorde något av en karriär i Tredje Riket...
viewtopic.php?f=6&t=29026

Hans K

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av Wurner » 19 april 2016, 11:10

mrsund skrev:På den engelska versionen, står det att det var pga det var ett neutralt val mellan Storbritannien och Ryssland.
Som utbyte står det inte om Sverige fick något, men man kan tänka sig att lönerna betalades ut av Persien och att Svenska officerare fick erfarenhet.
Visst, det kanske inte var någon stor uppoffring från svenska försvarsmaktens sida att upplåta dessa officerare men när har en stat hjälpt främmande makt "bara för att"? Jag tänker att det nog fanns ekonomiska eller diplomatiska incitament inblandade och är nyfiken på vilka de kan ha varit.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Persiska gendarmeriet

Inlägg av mrsund » 21 april 2016, 14:06

Helt klart, det skulle vara intressant att veta, kanske något handelsavtal, med eller utan vapen.

Skriv svar