boxarupproret oc Sverige

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

boxarupproret oc Sverige

Inlägg av Martin Lundvall » 20 juli 2015, 22:58

Läser att Sverige fick ett mindre skadestånd i samband med boxarupproret. Övriga länder var Ryssland, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan, usa, Italien, Belgien, ö-u, Nederländerna och Spanien.

Jag misstänker att detta var efter missionärer blivit mördade, och en snabb googling bekräftar det.
Vet någon hur det gick till när summan bestämdes? 110 000 taeler (Ryssland begärde mest 133 miljoner)

Samt, var det endast dessa länder som drabbades, förvisso var många länder kolonier men nog måste det funnits fler länder i världen vsrs medborgare drabbades.

/martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: boxarupproret oc Sverige

Inlägg av Kapten_Gars » 21 juli 2015, 16:40

Du hittar en rätt så utförlig genomgång här http://kennethnyberg.org/boxarupproret- ... venskarna/ tydligen så var Sverige det icke-kinesiska land som fick näst flest medborgare dödade troligen pga att svenskarna var så aktiva i missionsrörelsen i Kina och därför både relativt talrika & utspridda= exponerade.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: boxarupproret oc Sverige

Inlägg av Martin Lundvall » 21 juli 2015, 19:19

Ja, den skummade jag genom Tack. Jag hade gissat att enstaka svenskar dödades, men där ser man. Ska läsa artikeln vid tillfälle.

/martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: boxarupproret oc Sverige

Inlägg av varjag » 23 juli 2015, 11:31

Bardomsminnen om ''de grymma Kineserna.....''
”I Kina går kineserna med långa bamburör ...

(Jag skrev några kommentar till frågan om de fångna koreanska kristna i Afghanistan på Jinges blogg. Här har jag dragit ihop det hela till en text om redigerat om litegrann.)

”I Kina går kineserna med långa bamburör
och fångar missionärerna och steker dem i smör”

för att citera en revykuplett om det s.k. boxarupproret i Kina år 1900. De kinesiska upprorsmännen vände sig mot missionärer som sågs som ombud för utländska makter. Kristna predikningar och västerländska kanonbåtar – två aspekter av samma fiende. Det blev dock halshuggning snarare än smörstekning för de missionärer som boxarna fick tag på. (Jag tror versen citerades i Tore Zetterholms De främmande djävlarna.)
Hela den lilla barnversen.....

I Kina går kineser med långa bamburör.....
de fångar missionärer och steker dem i smör
och har de inget smör så steker de i flott
och har de inget flott så steker de i blåbärskompott


- och i sångboken fanns t.o.m. en färglagd teckning av tvenne Kinamän med hårpiskor - och med en lång stång mellan sig på axlarna -
under vilken hängde en förfärad ''missionär'' - ungefär som man bär en spädgris till slakt..... :lol:

Sånt gick för sig ''på varjagens tid'' - :wink:

Varjag

Skriv svar