Militär i Härnösand innan Hemsö fästning

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Militär i Härnösand innan Hemsö fästning

Inlägg av Dalmas » 25 februari 2015, 13:20

Vi håller på att gå genom bilder och papper som en del av vårt släktforskningsarbete. Min morfarsfar var underofficer på A8 och överkonstapel vid Polisen och Militärpolis vid Bodens fästning. Vi får dock inte klart för oss på vilket sätt han påbörjade sin militära karriär ett par år in på 1900- talet. Han ska ha tagit värvning vid "Härnösands bataljon" som är en del av Västernorrlands regemente. Stämmer det att det funnits nåt sånt eller är det ett skrivfel i dödsnotisen?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militär i Härnösand innan Hemsö fästning

Inlägg av Sarvi » 25 februari 2015, 15:22

4. komp vid Västernorrlands regemente kallades Härnösands kompani i början av 1900-talet. Kan det vara det som avses?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Militär i Härnösand innan Hemsö fästning

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 februari 2015, 16:27

Det är nog en populärbenämning liksom i fallet med min morbror Per som låg vid "Ystads dragoner". Skånska dragonregementet låg då i Ystad. Alltnog: Sannolikt avses Västernorrlands bataljon som 1893 blev Västernorrlands regemente. Fram till 1911 hade bataljonen resp regementet sin expedition i Härnösand. Från 1911 Sollefteå.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Militär i Härnösand innan Hemsö fästning

Inlägg av Dalmas » 25 februari 2015, 18:57

Tack det förklarar en hel del. Min mff gick över till polisen i Härnösand i den vevan. Förmodligen pga att han inte ville följa med till Sollefteå (han var född i ådalsliden).

Skriv svar