Krimkriget i Östersjön

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Krimkriget i Östersjön

Inlägg av cats » 16 maj 2014, 07:03

Är lite förvånad över att jag inte hittade en tråd om Krimkriget i Östersjön och den brittiska och franska eskaderns härjningar där under åren 1854-1855 i den här avdelningen.

Läste just Borodkins bok "Kriget vid Finlands kuster 1854-1855" och tyckte den var intressant. Lite pompöst och jävigt åt det ryska hållet. Vad kan man mera vänta av en rysk militär som agerar historiker? Men ändå många intressanta fakta.

Fårösund utanför Gotland var visst basen för de allierades operationer I Östersjön. Hade varit intressant och veta mera tankarna gick i Sverige angående kungens andel i krigshändelserna. Engelsmännen visade i varje fall ingen större uppskattning för Sveriges önskan att vara med i fredsförhandlingarna. Blev inga belöningar för understödet.

Hur upplevde befolkningen på Gotland närvaron av en så stor flotta från främmande makter?

Någon som vet något om det nordliga Krimkriget (mer än vad som står i wikipedia. det har jag redan läst :P )?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Hans » 16 maj 2014, 09:08

En snabb trål gav detta, om det är mer än i Wiki vet jag inte.

http://www.historytoday.com/matthew-kirk/crimea-finland

http://www.jstor.org/discover/10.2307/4 ... 4027936737

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av sveahk » 16 maj 2014, 09:29

Bekant är säkert också framför allt den engelska kolerakyrkogården på Ryssnäs ( :roll: ) på Fårö - ett fridfullt ställe där de engelska sjöbefälet som dog i koleraepidemin 1854 begravdes...
engelska kyrkogården.jpg
http://www.tjelvar.se/sjalavard/8.htm

Hans K

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Urban » 17 maj 2014, 10:52

Blev inte Sverige erbjudna Åland om de gick med mer i Krimkriget, men vi tackade nej?

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Ördög » 17 maj 2014, 16:15

Då det gäller litteratur om Krimkriget på våra breddgrader går tankarna direkt till Marta Hirns bok Från Bomarsund till Sveaborg. Den utkom 1956, 100 år efter kriget, och gavs ut i en faksimilupplaga för tio år sen. Tyvärr är den slut på förlaget, men den borde finnas på biblioteken. Ypperligt bildmaterial!

Bild

I Finland utkom i fjol ett verkligt praktverk (tre kilo tungt och rikt illustrerat) om "Ålands faseliga krig". Tyvärr har jag inte hört så mycket som en viskning om eventuella översättningar till svenska eller engelska.

Bild

Det finns säkert fler trådar här på Skalman där Krimkriget berörs, exempelvis denna gamla om Bomarsund.
viewtopic.php?f=9&t=13908&p=202777#p202777

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av cats » 17 maj 2014, 18:53

Jag har en god vän som skrivit många böcker om sjöfart (bl.a Stad under segel). Han var lite besviken på den finska boken. För mycket bilder. Även om det är en vacker bok, så är den inte så informativ.

Museeverket i Finland har hur som helst skyddat vårt fynd nu och klassat den som fast fornlämning. Vi hittade en plats som engelsmännen varit i land på 1855 och fått rejält med mothugg. Hittade en tidningsnotis i tidningen Ilmarinen om händelsen, så vi har dessutom det dokumenterat i skrift. Annars ett ställe som är helt okänt.

Att britterna brände i Uleåborg och Brahestad (hit norrut) är rätt känt, men att de också gjorde strandhugg lite här och var annorstädes i norra Finland, är mera obekant.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Amund » 17 maj 2014, 19:05

Vi hade ju den här frågan om striderna i Karleby en gång i Finlandsquizzen. :)

viewtopic.php?f=71&t=34900&p=588971&hil ... ri#p588971

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av cats » 18 maj 2014, 04:35

Amund skrev:Vi hade ju den här frågan om striderna i Karleby en gång i Finlandsquizzen. :)

viewtopic.php?f=71&t=34900&p=588971&hil ... ri#p588971
:D

En händelse som Karlebyborna försöker använda som turistmagnet idag, nästan lika mycket som ryssarna då använde den som exempel på hur allmogen i Finland försvarade sitt land. Det var ganska viktigt vid den tiden från rysk sida, eftersom det var mindre än femtio år sedan man tagit landet från Sverige.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Schwemppa » 19 maj 2014, 10:00

Den här hemsidan, som jag en gång råkade snubbla över, innehåller en del matnyttigt i ämnet. :)

http://www.zenker.se/Historia/Finlands_ ... ster.shtml

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av cats » 19 maj 2014, 12:14

Schwemppa skrev:Den här hemsidan, som jag en gång råkade snubbla över, innehåller en del matnyttigt i ämnet. :)

http://www.zenker.se/Historia/Finlands_ ... ster.shtml
Ser man på. Borodkin finns på nätet. Jag har läst den boken. Inte precis en opartisk historiebedömning, men måga intressanta detaljer.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Schwemppa » 19 maj 2014, 13:57

Och så skrev du ju i första inlägget. :oops: Nå, det var ju ett passande sammanträffande. :)

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Krimkriget i Östersjön

Inlägg av Ördög » 5 augusti 2015, 13:49

Ördög skrev:
I Finland utkom i fjol ett verkligt praktverk (tre kilo tungt och rikt illustrerat) om "Ålands faseliga krig". Tyvärr har jag inte hört så mycket som en viskning om eventuella översättningar till svenska eller engelska.

Bild
I juni utkom Johnsson och Malmbergs bok i svensk översättning.
http://www.adlibris.com/se/bok/det-fors ... 9529745456

Jag bläddrade igenom praktverket i bokhandeln i går. Bildmaterialet är ypperligt, men texten gav ett synnerligen oproffsigt intryck. Även om jag inte hann ägna boken många minuter, kunde jag notera att där talades om en rysk skald vid namn Vladimir Pusjkin, att Sveriges kung Oscar II (år 1854, alltså) uttryckte sitt ogillade över britternas härjningar längs Bottniska vikens kust, samt att ryska namn där bokstaven X ingår var transkriberade enligt finsk modell, så att exempelvis sjöhjälten Pavel Nachimov stavades Nahimov.

Skriv svar