Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dag den vise » 27 mars 2014, 15:22

Som jag redan har skrivit i en annan tråd var jakobinernas Frankrike det mest antikristna land som Västeuropa såg mellan kristendomens införande under senantiken och den tidiga medeltiden och spanska republiken under trettiotalet(viewtopic.php?f=32&t=43574). Jakobinerna ville istället införa organiserade former av ateism(?)/deism (det vill säga inställningen att Gud finns, men att han inte ingriper i våra liv). Den första "religionen" jakobinerna försökte skapa var ateistisk och kallades "förnuftets kult", och dess ceremonier ska ha involverat skådespelerskor som fick spela "förnuftets gudinna"(?). Denna "religion" gillade dock inte Robespierre, som istället införde en form av deism som kretsade runt något som kallades "det högsta väsenet" som också tycks ha kretsat kring någon gudinna. Detta är dock allt jag vet om företeelserna, så jag vill nu ha faktapåfyllning om dem (dock inga Wikipediaartiklar, utan helst något mer fast).

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dag den vise » 13 april 2014, 18:28

Kan möjligtvis Auguste Comtes positivistiska kyrka ha varit inspirerad av förnuftets kult. Jag menar, de var ju båda ateistiska rörelser som båda främst tycks ha "dyrkat" rationalismen och vetenskapen, men som ändå hade den uttalade ambitionen att vara nya religioner. Sett ur den synvinkeln ser i alla fall den positivistiska kyrkan ut att vara det förnuftets kult var, fast då utan anspråken att ersätta kristendomen direkt på samhällets alla plan.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av LasseMaja » 13 april 2014, 20:39

Ordem e Progresso står det på Brasiliens flagga.

Bild

"Ordning och framsteg". Positivismen var en stor inspirationskälla i detta annars som katolska land vilket t o m har satt sina avtryck på fanan.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dag den vise » 13 april 2014, 20:47

Märk förutom ordet framsteg även ordet ordning i Brasiliens flagga. Ordning var nämligen något positivisterna också lade stor vikt vid, och det var nog därför de hade med Joseph de Maistre (ni vet, den reaktionära rörelsen fader, som var en svuren fiende till allt vad upplysningstankar hette) som ett positivistiskt "helgon", vilket gör att jag nu när jag tänker på detta känner mig tvungen se över min föregående teori om positivismen som inspirerad av förnuftets kult.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsendet

Inlägg av Dag den vise » 17 april 2014, 08:57

Apropå kulten kring det högsta väsendet, kan det ha varit något frimurarinspirerat? Jag har nämligen hört att vissa riter inom frimureriet (dock inte den svenska riten) dyrkar en slags deistisk skapargud som ej är kristendomens Gud, och då jag vet att flera av de franska revolutionärerna var just frimurare (och nej, jag tillhör inte de som tror att franska revolutionen skapades av en frimurarkonspiration, men jag ser det dock som ett faktum att flera av de franska upplysningsmännen och revolutionärerna var frimurare) så är det iallafall inte omöjligt att Robespirre försökte lansera sitt frimureri för massorna. Eller är jag bara helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dalmas » 18 april 2014, 21:24

Det finns tre stora frimurarsystem i Världen. Grand Lodge, Grand Orient och det svenska systemet.

Grand Lodge, är för alla som tror på ett högre väsen, dvs Kristna, Judar, muslimer osv det är alltså inte ett specifikt högre väsen.
Det svenska systemet är en enbart för kristna. Båda dessa system är apolitiska.

Grand Orient, eller det kontinentala frimureriet, är politiskt och areligiöst. Grand Orient erkänner att de påverkar politiker ända upp till presidenten. De var t ex med vid det franska firandet av skiljandet av kyrkan från skolsystemet.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dag den vise » 19 april 2014, 08:42

Interessant Dalmas! Förresten, vet du om Robesspirre var verkligen var frimurare, för jag vet iallafall att Condorcet och Lafayette(som förvisso var en av de minst radikala av de som stödde franska revolutionen när den utbröt) var de?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Om förnuftets kult och det högsta väsenet

Inlägg av Dalmas » 19 april 2014, 21:18

Vet inte. Har inga pålitliga källor på vem som var och inte var frimurare. Han finns inte med på wikipedia över kända frimurare.

Skriv svar