Sveriges industrialisering!

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
FloraSkolaHistoria
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2014, 21:59

Sveriges industrialisering!

Inlägg av FloraSkolaHistoria » 22 januari 2014, 22:09

Jag har ett historia prov på fredag och jag undrar om någon vet något om detta:
Sverige industrialiserades på 1800-talet. Vad innebar det för folket? Och för Sveriges framtid? Tänk utifrån olika perspektiv.

Tack på förhand!! :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Hans » 23 januari 2014, 08:55

Välkommen.

Vad har du själv för tankar runt detta?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Dag den vise » 23 januari 2014, 09:36

Har ni inte skolböcker som berättar om sånt i eran skola? Men nåja, jag kan säga att det fanns enkla industrier i Sverige redan på sjuttonhundratalet (så kallade manufakturer), men industrialiseringen här kom igång här på allvar först under den andra halvan av artonhundratalet. Då ville utlandet (och då främst England och Tyskland) ha järn och trä (som man tidigare hade fått från Norge, men vid den här tidpunkten fanns det dock nästan ingen skog och malm kvar i Norge) och det hade vi mycket av. Och då började vissa bönder satsa allt mer på att odla skog, vilket så klart blev en stor vinstaffär för dem, och efter det började allt fler företag uppkomma, och snart började ännu fler brancher effektiviseras och industrialiseras, För utom det behöver man även nämna de svenska geniföretagen som grundade sin existens på egna uppfinningar från ägarnas sida, så som Alfa Laval (som introducerade separatorn på marknaden) och SKF (vars nummer var de av ägaren själv uppfunna kullagren).
Senast redigerad av 1 Dag den vise, redigerad totalt 23 gånger.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Sensemaker » 23 januari 2014, 09:38

Gäller frågan om vad det innebar att Sverige industrialiserades eller att Sverige industrialiserades just under 1800-talet? (Alltså i motsats till att industrialiseras tidigare som i Storbritannien eller senare som i tredje världen.)

Sensemaker

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Dag den vise » 23 januari 2014, 10:10

Fortsättning på mitt förra inlägg, men nu om de sociala konsekvenserna. Om konsekvenserna kan man säga att det fanns både positiva och negativa konsekvenser av den svenska industrialiseringen. Till de positiva tillhör det faktum att välståndet nu ökade och detta tog sig bland annat i intryck i det faktum att nu även folk som inte var välbärgade alls fick råd att äta annat än gröt, bröd,sill och potatis och att byta kläder mera ofta, vilket förbättrade hygienen och därmed minskade antalet sjukfall. Till de negativa konsekvenserna hörde dock det faktum att mindre jordbrukare nu fick det allt svårare att klara konkurrensen från de större, och många gånger blev småbönderna tvungna att sluta med jordbruk och flytta in till stan för att bli rotlösa diversearbetare. Utflyttningen från landet ledde också till att många lokala och urgamla traditioner och bygemenskaper försvann helt, vilket är en process som förvisso hade börjat redan under Karl XIV Johans skiftning av jordbruket under artonhundratalets början, men som nu blev ännu synligare nu under industrialismens ankomst. Dessutom ledde industrialismen till att naturen och skogarna blev något som man nu bara såg som fritt växande pengar,så varje gång du ser ett kalhygge eller går igenom en snårig och på marken helt livlös granplantering så ska du veta att det är industrialismens fel att de i huvudtaget existerar.

FloraSkolaHistoria
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2014, 21:59

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av FloraSkolaHistoria » 23 januari 2014, 18:03

Tack för svaren men vad innebar industrialiseringen för folket? :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2014, 19:55

Läs de tidigare svaren. Det står där.

FloraSkolaHistoria
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2014, 21:59

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av FloraSkolaHistoria » 23 januari 2014, 22:50

Oj fattade inte först, men nu hänger jag med! Tackar tackar!

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Blixten » 29 januari 2014, 22:20

Dag den vise skrev: Dessutom ledde industrialismen till att naturen och skogarna blev något som man nu bara såg som fritt växande pengar,så varje gång du ser ett kalhygge eller går igenom en snårig och på marken helt livlös granplantering så ska du veta att det är industrialismens fel att de i huvudtaget existerar.
Kanske lite utanför trådens ämne men jag har fått för mig att väldigt mycket av den sk naturen i Götaland är "man-made", granskogen är planterad och mycket av åkermarken man ser är tidigare sjöbotten. Har du koll på hur det ligger till?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Markus Holst » 29 januari 2014, 23:32

Även om skogen inte är aktivt planterad så är den hävdad så länge att den skall betraktas som ett kulturlandskap. Du ser inga kullfallna gamla träd, som du gör i en urskog, och alla träd är av ungefär samma ålder och sort. Detta för att man löpande tagit ut virke i skogen och alltså tar bort träd innan de blir så gamla att de trillar, och även direkt tar bort de som trillar ändå.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Psilander » 31 januari 2014, 08:14

Det här med industrialiserering är lite intressant. Jag vill hävda att industraliseringen startade redan på 1600-talet genom den för tiden avancerade malm och järnhanteringen i riket, och framförallt vapentillverkarna i riket. Kanske inte industrialisering med med ångmaskiner mm men de svenska bruken tog fart. Sedan har vi den sk "Stockholm tar" dvs tjära som viktaigare för handeln än att hålla sig väl med kontientalsystemet.

Men i verklig mening satte industrialiseringen igång i träindustrin under 1800-talet.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Dag den vise » 1 februari 2014, 15:49

Psilander skrev:Det här med industrialiserering är lite intressant. Jag vill hävda att industraliseringen startade redan på 1600-talet genom den för tiden avancerade malm och järnhanteringen i riket, och framförallt vapentillverkarna i riket. Kanske inte industrialisering med med ångmaskiner mm men de svenska bruken tog fart. Sedan har vi den sk "Stockholm tar" dvs tjära som viktaigare för handeln än att hålla sig väl med kontientalsystemet.

Men i verklig mening satte industrialiseringen igång i träindustrin under 1800-talet.
Tja, visst kan man se industrialiseringstendenser i sexonhundratalets svenska vapentillverkning, men då de inte spred sig så mycket utanför just vapentillverkningens område skulle jag ändå inte kalla den för en riktig industrialisering. Och förövrigt kan jag se industrialiseringstendenser redan i Falu koppargruvas medeltida verksamhet (till exempel så kunde man köpa sig aktier i Tiskasjöberg redan år 1288) men detta gör det inte att jag ändrar min åsikt om att industrialiseringen(en process som i alla fall enligt mig kräver mer än några få industriinriktade företag) kom i gång på allvar i Sverige först på artonhundratalet.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Blixten » 2 februari 2014, 16:59

Markus Holst skrev:Även om skogen inte är aktivt planterad så är den hävdad så länge att den skall betraktas som ett kulturlandskap. Du ser inga kullfallna gamla träd, som du gör i en urskog, och alla träd är av ungefär samma ålder och sort. Detta för att man löpande tagit ut virke i skogen och alltså tar bort träd innan de blir så gamla att de trillar, och även direkt tar bort de som trillar ändå.
Nu förstår jag inte hur du menar? Är inte mycket av skogen i Götaland planterad? Sedan kan jag inte tänka mig att 1800-talsmänniskan hade kapacitet att hinna ta bort alla gamla träd ur skogen...om det fanns skog. I dagens skogsbruk så tar man alla träd på en gång. (Slutavverkning aka kalhygge.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2014, 18:02

Nej, skogen var inte planterad. Den fick rekrytera själv, så att säga, och man tog ut betydligt mindre än idag. Aktiv plantering är väl ett rätt sent påfund som kom i samband med kalhyggesdriften. En planterad skog känns igen på att träden står på rad.

Men du har rätt i att det fanns förhållandevis mer gammelskog förr. Just sluret av 1800-talet är väl också tiden i Sverige med minst skog eftersom nyodling lönade sig bättre än skog då. Tidigare, främst före laga skifte, hade nog skogarna sämre tillväxt än idag eftersom utmarkerna användes till bete vilket ju höll tillbaka de nya plantorna.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Sveriges industrialisering!

Inlägg av CvD » 2 februari 2014, 18:36

Markus Holst skrev:Nej, skogen var inte planterad. Den fick rekrytera själv, så att säga, och man tog ut betydligt mindre än idag. Aktiv plantering är väl ett rätt sent påfund som kom i samband med kalhyggesdriften. En planterad skog känns igen på att träden står på rad.

Men du har rätt i att det fanns förhållandevis mer gammelskog förr. Just sluret av 1800-talet är väl också tiden i Sverige med minst skog eftersom nyodling lönade sig bättre än skog då. Tidigare, främst före laga skifte, hade nog skogarna sämre tillväxt än idag eftersom utmarkerna användes till bete vilket ju höll tillbaka de nya plantorna.
Har för mig att jag last någonstans att Sverige aldrig har haft så mycket skog som nu.
Antar att det beror på att en massa våtmarker har dikats ut och nu blivit antingen skog eller åkermark.
Skogen har dock blivit mer utarmad på andra arter.

/CvD

Skriv svar