Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av von Othfors » 14 januari 2014, 10:22

Jag besökte Wien vid årsskiftet och intresset för habsburgarna och speciellt Franz Josef blommade upp. Kejsaren har ju blivit berömd för sin flit och nit på gränsen till tråkighet. Gjorde denna nit att han inte ansåg sig ha tid att träffa "kollegor" runt om i Europa? Jag har nämligen inte hittat en enda bild där Franz Josef möter ett annat lands statsöverhuvud.

Man hittar ju lätt bilder på Kaiser Wilhelm tillsammans med drottning Victoria eller Nikolaj II, eller på de skandinaviska monarkerna tillsammans - men att hitta en bild på Franz Josef tillsammans med en annan monark verkar stört omöjligt. Någon som hittat bättre i arkiven än jag?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av Hans » 14 januari 2014, 11:01


Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av von Othfors » 14 januari 2014, 13:34

Tack!

Han borde ju också träffat Victoria/Edward VII/George V, Oscar I/Carl XV/Oscar II/Gustaf V, Alexander III/Nikolaj II eller den turkiske sultanen. Har någon sett några bilder på det?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av Hans » 14 januari 2014, 14:06

Väl bekomme.

Prova att bildgoogla staatsbesuch "kaiser franz joseph" och valfritt namn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av von Othfors » 14 januari 2014, 15:25

Tack för tips. Jag har gjort oändliga googlesökningar på olika språk, men ännu inte hittat så mycket. Han verkar inte varit så värst social, den gode Franz Josef, i alla fall inte med tanke på hur ofta de anda monarkerna i Europa brukade sammanstråla.

Kaiser Wilhelm - check
Franska presidenten - check
Spanske kungen - check
Otomanske sultanen - check
Alexander III - ?
Nikolaj II - ?
Oscar II - ?
Gustaf V - ?
Victoria - ?
Edward VII - ?
George V - ?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av Sensemaker » 14 januari 2014, 15:33

Ensamvarg är kanske mycket sagt, men han var definitivt en person som trivs i en strukturerad tillvaro. Den sorts person som gillar och skapar rutiner och praxis kring sig och ogärna frångår dem. Han var uppfostrad till att vara pliktmedveten och för att han skulle fungera i den stela österrikiska hovetiketten och det var precis vad han gjorde. Eftersom även de mer privata delarna av hans liv tenderade att bli starkt strukturerade är det kanske inte för mycket sagt att han rentav trivdes med detta. Han kan definitivt beskrivas som en reserverad person som höll viss distans. Kontrasten med den bombastiske, hämningslöse, skrytsamme dumsnuten Vilhelm II är total.

Jag vet inte ifall han var mindre benägen att besöka andra länder än andra kungligheter. Det skulle dock inte förvåna mig. Det kan finnas många skäl till detta: 1. Hans småtråkiga sätt gör att hans besök inte genererar goodwill på samma sätt som andra monarker. 2. Han är en pliktmänniska och anser han har mycket att göra hemma. 3. Han är generad över att åka utan sin familj och hans fru tycker officiella plikter är tråkigt och har ingen pliktkänsla alls. 4. Att hålla ihop imperiet med goodwill-besök i landets olika delar är i sig mycket att göra. 5. Han kan åtminstone i början av sin regeringstid inte bekosta att åka med den prakt han anser nödvändig. Det var nämligen först när hans far dog som han fick ärva familjens förmögenhet. Den svagsinte fadern hade avsagt sig tronen men inte pengarna. Före faderns död hade Franz måttliga summor att röra sig med (med kungliga och kejserliga mått mätt). 6. För en person som gillar struktur och vanor innebär resor att man delvis måste spela efter andras regler, i alla fall om man är den sorts person som bryr sig mycket om att uppträda på ett sätt andra tycker är korrekt.

Sensemaker

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av von Othfors » 14 januari 2014, 16:03

Intressant och därtill troligt - speciellt punkt tre och fyra.

Ja, den där "Sisi" verkar ju ha varit en omöjlig kvinna på många sätt (inte på grund av att hon är just kvinna, utan på grund av sin komplicerade, egocentriska och rastlösa personlighet). Hon har ju vunnit en lika omåttlig som obegriplig popularitet efter sin död. Som jag ser det var det inget särskilt med henne i jämförelse med andra drottningar eller kejsarinnor, förutom att hon var väldigt vacker - och det är nog det som skapat hennes popularitet. Lite sorgligt, tycker jag allt, att något så banalt som ett vackert yttre intresserar människor i högre grad än de karaktärsdrag de har. Oj, nu blev jag nästan lite bitter! Nåväl.

Fler foton?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 17 december 2009, 14:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av von Othfors » 14 januari 2014, 16:45

Se vad jag fann!

Bild
Besök i S:t Petersburg 1897.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av tyskaorden » 14 januari 2014, 18:35

von Othfors skrev:Tack för tips. Jag har gjort oändliga googlesökningar på olika språk, men ännu inte hittat så mycket. Han verkar inte varit så värst social, den gode Franz Josef, i alla fall inte med tanke på hur ofta de anda monarkerna i Europa brukade sammanstråla.

Kaiser Wilhelm - check
Franska presidenten - check
Spanske kungen - check
Otomanske sultanen - check
Alexander III - ?
Nikolaj II - ?
Oscar II - ?
Gustaf V - ?
Victoria - ?
Edward VII - ?
George V - ?
Någon sorts kontakt med de svenska kungarna bör ha förekommit i alla fall erhöll Franz Joseph 1850 Serafimerorden. Gustav V överlämnade kedjan vid sitt statsbesök 1908. År 1887 gjordes Oscar II till Regimentsinhaber (chef/hedersöverste) för K.u.K. Galizisches Inf.Regt. Nr. 10 vilket då blev K.u.k. Galizisches Inf.Regt. "Oscar II, König von Schweden, der Goten und Weneden" Nr. 10. Vid hans död 1907 övergick posten som Regimentsinhaber till Gustav V och regementet blev nu K.u.K. Galizisches Inf.Regt. "Gustaw V, König von Schweden, der Goten und Weneden" Nr. 10. Fast kejsaren verkar inte själv varit i Sverige.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av tyskaorden » 14 januari 2014, 18:43

von Othfors skrev:Intressant och därtill troligt - speciellt punkt tre och fyra.

Ja, den där "Sisi" verkar ju ha varit en omöjlig kvinna på många sätt (inte på grund av att hon är just kvinna, utan på grund av sin komplicerade, egocentriska och rastlösa personlighet). Hon har ju vunnit en lika omåttlig som obegriplig popularitet efter sin död. Som jag ser det var det inget särskilt med henne i jämförelse med andra drottningar eller kejsarinnor, förutom att hon var väldigt vacker - och det är nog det som skapat hennes popularitet. Lite sorgligt, tycker jag allt, att något så banalt som ett vackert yttre intresserar människor i högre grad än de karaktärsdrag de har. Oj, nu blev jag nästan lite bitter! Nåväl.

Fler foton?
"Sisis" tragiska öde kan ju ha en del att göra med fascinationen kring henne. Hon föll ju offer för en anarkist knivhugg 1898. Sedan har vi ju omständigheterna kring sonen Rudolfs död 1889, vilket helt knäckte henne.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av Sensemaker » 14 januari 2014, 21:00

von Othfors skrev:Intressant och därtill troligt - speciellt punkt tre och fyra.

Ja, den där "Sisi" verkar ju ha varit en omöjlig kvinna på många sätt (inte på grund av att hon är just kvinna, utan på grund av sin komplicerade, egocentriska och rastlösa personlighet). Hon har ju vunnit en lika omåttlig som obegriplig popularitet efter sin död. Som jag ser det var det inget särskilt med henne i jämförelse med andra drottningar eller kejsarinnor, förutom att hon var väldigt vacker - och det är nog det som skapat hennes popularitet. Lite sorgligt, tycker jag allt, att något så banalt som ett vackert yttre intresserar människor i högre grad än de karaktärsdrag de har. Oj, nu blev jag nästan lite bitter! Nåväl.
Vad gäller kejsarinnan Elisabeth: "don't get me started". Ifall en vanlig person av idag betett sig som hon föreställer jag mig att diagnosen "narcissistic personality disorder" hade använts om henne. Nu var det där med att vara kejsarinna en så speciell situation och roll att beteende som är abnormt för oss inte är det i den situationen.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Kejsar Franz Josef ensamvarg?

Inlägg av Blixten » 15 januari 2014, 22:13

Jag har inget att tillföra i ämnet utan vill bara tacka alla trådens skribenter för uppslag till givande wikipedia-läsning om en kille jag hade väldigt dålig koll på :-)

Skriv svar