Maria Krasinska

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Maria Krasinska

Inlägg av Gavrilo Princip » 20 september 2012, 04:25

Känner någon till fakta om den polska grevinnan Maria Krasinska? T.ex. hennes födelse- och dödsdata samt eventuellt var hon dog? Även andra uppgifter om henne, t.ex. var hon föddes, hennes släkts förmögenhet, om hon kom från en hög- eller lågadlig ätt, vilken aristokratisk titel hennes far hade, om hon gifte sig, och i så fall med vem, om äktenskapet välsignades med barn, var hon och en eventuell familj bodde, om hon hade några speciella intressen m.m.?

Det jag vet om henne är väldigt lite, varför jag härigenom hoppas på att någon kan bidra med mer kunskap om henne. Det jag vet (det var så jag fick kännedom om henne) var att hon var utsedd till att bli gemål nr 2 till vår egen och Norges Karl XV (han blev änkeman i början av 1871) de sista månaderna han levde. Hon kunde alltså blivit svensk-norsk drottning om äktenskapet hunnit ingås, men kungens egen sjukdom och död omintetgjorde detta.

Mycket av denna text samt ett fotografi på henne finns i boken "Bernadotte" av Lars Elgklou. Men efter Karls död försvinner hon av allt att döma ur historien, vilket på många sätt är förståeligt. I alla fall den svenska historien, sökningar på Wikipedia har inte givit resultat. Men någon kanske har ytterligare upplysningar om henne och återstoden av hennes liv efter unionskungens frånfälle?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Maria Krasinska

Inlägg av Hans » 20 september 2012, 09:20


Skriv svar