Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av spett » 17 juli 2012, 20:55

Hittade Sista striden av Thomas Sörensen billigt och har nu läst. Den är rätt hemsk.
Boken handlar om den svenska arméns sista kavallerichock vid Bornhöft 1813.
Sörensen verkar ha läst alla originalkällor som finns och upplägget är bra. Det börjar med en husaränkas erbarmliga levnadsöde och Sörensen har haft tillgång till porträtt av de flesta av de deltagande husarofficerarna. Vet också att berätta vad som hände dem senare i livet. Det går dock ett steg för långt när han börjar beskriva spöken på deras slott.
Sörensen gör sedan en koncentrerad ansträngning för att förstöra historien.
Han har en järnhård pacifistagenda som måste uttryckas på var sida och inre logik får inte stå i vägen.
I stor detalj beskriver Sörensen husarernas manlighetsideal och hur den drev fram chocken vid Bornhöft och han få den att låta fjärran och främmande även fast den är snarlik hur moderna dörrvakter tänker. Fast det är en väldigt liten invändning, jag har fyra större.

På Sid 154 skriver Sörensen att troligen hade många av husarerna efter chocken pissat/skitit på sig. Det skall finnas forskning som säger att en fjärdedel av alla soldater skiter på sig under strid. Tror inte forskningen gäller napoleonska kavallerichocker. Vid fallskärmshoppning pissar aldrig någon på sig skulle jag vilja kontra med och livsfaran är akut även då, varje gång.

På Sid 190-91 förklarar Sörensen omständligt och med många stödjande källor att svenskarna inte vann enligt knöliga kriterier och därmed ignorerar han elefanten i rummet. Av hans skildring framgår nämligen :
Danskarna är flerfaldigt överlägsna, försvarar terräng som normalt är omöjlig för kavallerichock och består av alla vapen. En kavallerichock var enligt praxis så dödsdömd att svenskarna uppnådde överraskning trots att de ställde upp på öppet fält framför danskarna.
Svenskarna förlorar 3 fångar, danskarna 74. Förluster i döda och sårade verkar ha varit ganska lika.
Svenskarna tog och behöll ett danskt batteri på två kanoner och en haubits. Det viktiga att svenskarna tog danska pjäser nämns bara i förbifarten och inte alls i analysen. Det är litet så att jag misstänker Sörensen för att avsiktligt ignorera detta för att kunna säga att svenskarna inte vann.
Att det var en förnedrande danskt nederlag är obestridligt. Om danskarna förlorade så vann svenskarna även utan de strategiska konsekvenser som Sörensen tycker behövs.
Att svenskarna skulle ha vunnit passar inte med moderna pacifistiska dogmer enligt vilka det inte finns segrare.

Sid 181 Sörensen har funnit att ett stort antal husarer begick självmord och spekulerar i att det orsakats av postraumatic stress disorder med anledning av kavallerichocken vid Bornhöft. ( som var höjdpunkten i deras yrkesliv ) Det passar med den pacifistiska dogmen.
Det kan jag statistiskt motbevisa, under 1806 - 1807 begick ännu fler husarer självmord räknat per år. Om jag kommer ihåg rätt sex självmord och ett mord. De Mörnerska husarerna var som Franska Främlingslegionen där självmord kom tätt när det blev för fredligt.

Sid 192. Sörensen kan inte låta bli litet klasskamp också, han skriver att manskapet offrades för "herrskapets äretörst" etc. trots att han sida upp och sida ner förklarat att manskapet tyckte detsamma. Exempelvis bröt en del Skånska och Schillska husarer mot direkta order för att ta del av chocken när deras befäl tyckte det såg för farligt ut.

Dessutom är det ganska styltigt skrivet, formuleringar som "våldshandlingen stod ständigt i husarkulturens fokus" kommer tätt i texten.

Stefan spett

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av varjag » 18 juli 2012, 12:44

Tack spett för den biten. Författaren, Thomas Sörensen är ju Universitetslektor i Historia vid Högskolan i Kristianstad -

http://www.pdb.hkr.se/staff.aspx?id=119

- och vi noterar, vid Avdelingen för Humanvetenskap. Vilket ju låter präktigt och medmänskligt enligt fastslagen svensk modell. Humanvetenskap är ju ett ganska nytt ord och jag kan bara ana vad det innebär. Men föreställer mig att sådana begrepp som ''pacifism'' och ''klasskamp'' är inbyggda axiom i den vetenskapen.

Den bekante Peter Englund har oxå läst boken......
Dock tror jag att det här verket bäst läses som kulturellt inriktad mikrohistoria, där enskildheten blir till en nyckel
Han synpunkter kanske du också vill kommentera -

http://www.peterenglund.com/textarkiv/husarerna.htm

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av spett » 19 juli 2012, 11:37

Englund skrev ett något avvaktande referat och jag mera en diatrib.

Men Englund skriver under på att striden var resultatslös.
När Royal Navy led svåra förluster under evakueringen av Grekland 1941 ifrågasattes om de avskurna var värda alla dessa dyrbara skepp.
Då svarade någon att : "It takes three years to build a ship. It takes three hundred years to build a tradition".

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av cats » 19 juli 2012, 13:47

varjag skrev:
- och vi noterar, vid Avdelingen för Humanvetenskap. Vilket ju låter präktigt och medmänskligt enligt fastslagen svensk modell. Humanvetenskap är ju ett ganska nytt ord och jag kan bara ana vad det innebär. Men föreställer mig att sådana begrepp som ''pacifism'' och ''klasskamp'' är inbyggda axiom i den vetenskapen.
Nej. Inte nödvändigtvis. Humaniora är de vetenskapliga ämnen som studerar människan som kulturell varelse. till dem räknas ämnen som filosofi, historia, idéhistoria, estetik, arkeologi, retorik, språk och litteraturvetenskap. Till humanvetenskaperna räknas också sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. Religionsvetenskap eller teologi räknas ofta även de ( iaf i Finland) till humaniora.

Ämnena skall studeras objektivt utan förutbestämd uppfattning för att kunna kallas "vetenskap". Det finns alltså inte per automatik någon form av inbyggd "präktig och medmänsklig" grundsyn i humanistiska ämnen.

Men liksom alla andra mänskliga varelser har även akademiker rätt till en egen övertygelse :)

Själv har jag haft Folkloristik som huvudämne, utan att för den skull tagit någon större skada :lol:

Thomas64
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 augusti 2012, 12:28

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av Thomas64 » 10 augusti 2012, 12:39

Man skulle väl knappast lägga flera år på att skriva en bok i ett militärhistoriskt ämne om man var pacifist. Då skulle man väl välja att skriva något annat. För att jag bedömt en enda strid i världshistorien som ganska meningslös så behöver detta ju inte betyda att jag menar att allt militärt våld är meningslöst. Snarare tvärtom. Det finns dock militärt våld som har varit ganska fånigt och omdömeslöst. Självklart måste våldsanvändning av militära förband vara knutna till den av staten förda politiken. Alltså en förlängning av politiken.

Vilken avdelning jag tillhör och vilket namn denna avdelning har är väl inte särskilt intressant i sammanhanget. Det är ju inte jag som hittar på namnet. Jag är helt enkelt historiker och man får finna sig i att ens arbetsplats bytar namn ständigt och jämt.

Dock anser jag att synpunkterna i övrigt är intressanta och befogade.

Vänliga hälsningar

Thomas Sörensen (förf. till Sista striden)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av spett » 11 augusti 2012, 13:21

Det var en hovsam och ödmjuk respons. Är van vid annan typ av respons från Harrison.

Men landets politik brukar gagnas på lång sikt av att ha stridsdugliga förband, som kan vinna utan gott omdöme.

Tänker man på strategiska konsekvenser kan man med skäl argumentera att Napoleon inte vann vid Borodino eller Ligny eftersom han inte vann tillräckligt mycket.
Men även fast fransmännen kapitulerade strax efter så kan man inte påstå att de inte vann kavallerislaget vid Versailles 1815.

Haquinus
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 december 2012, 10:17

Re: Recension av Sista Striden ( Bornhöft 1813 )

Inlägg av Haquinus » 13 december 2012, 10:30

Min mormors mormors far tog värvning i Skånes husarregemente 18110820. Jag har hittat honom i 1812-1814 års generalmönsterrula för Bjäre härads skvadron. Chefen för denna skvadron var Bror Cederström, så jag förmodar att han deltog i detta slag.

Skriv svar