Skalman.nu forumet tog sina första steg 1999 i ezboard-formatet men 2002 tog vi steget till det phpbb-formatet vi alla känner idag. När jag skapade forumet som ett komplement till de små kronologier om olika militärhistoriska händelser som då fanns på skalman.nu trodde jag aldrig att forumet skulle växa så och bli den succé det är. Stort tack till er alla, våra kära medlemmar!
Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till alla moderatorer, nuvarande och tidigare, som lagt ner en mängd av sin tid på det ibland rätt otacksamma arbetet att moderera ett internet-forum.
Missa inte vår jubileumsutlottning!
Jag passar även på att inkludera två bidrag från medlemmar om jubileet:
Sarvi skrev:Skalman.nu forum firar nu 10-årsjubileum i sin nuvarande inkarnation, vilket för mig är en smula skrämmande eftersom det innebär att även jag nu är tio år äldre.
Min historia på forumet börjar egentligen redan på någon gång på våren 2000 (eller var det redan 1999?), då jag för första gången började besöka ett brunaktigt och lite svårläsligt forum med ett udda namn. Just då var det mestadels Tolkiendelen av forumet som för min del var mest intressant - det var mycket på gång med den kommande Sagan om Ringen-filmen - och jag minns långa, långa diskussioner mellan Danne och Den Stegrande Kamelen mfl om olika intrikata översättningsalternativ...
Den delen av forumet som handlade om historia var också läsvärd, och alltsomoftast råkade man halka in där bland stridsvagnar, generaler och kavallerichocker. Forumets medlemsantal växte sakta men säkert och diskussionernas vågor gick höga. På våren 2002 fick forumet en ny kostym och det var i och med det som möjligheten att ha moderatorer eller värdar i olika avdelningar uppstod. Som medlem var forumets nya kostym ett stort lyft rent användarmässigt och konceptet med värdar i olika avdelningar som kunde stämma i bäcken i alltför hetsiga diskussioner har visat sig vara framgångsrikt. Själv var jag under ett par år värd i avdelningen för det som idag benämns kalla krigets historia och jag måste passa på att ge en eloge till Marcus Wendel och redaktionen för det arbete som utförs varje dag men som inte alltid syns.
Det är för övrigt ganska roligt att gå tillbaka och läsa riktigt gamla trådar från forumets barndom och se hur både forumet och dess medlemmar har utvecklats under den här tiden. Många av dom som var med på den tiden är fortfarande kvar och bidrar till forumet. Själv har mitt historiaintresse också utvecklats under de här tio åren, mycket tack vare forumet och det intellektuella tuggmotstånd man möter här. Som tur är finns det också rum för mer lättsamma diskussioner och tidsfördriv - man frestas att tro att den apparat inte finns som inte varit med i quizzen om militär teknikhistoria vid det här laget, även om vissa frågor aldrig får sina svar. (Vad var det nu 1110 i pansarvärnspjäs 1110 stod för egentligen?)
Skalman är beroendeframkallande - men om summan av lasterna ska vara konstant så är forumet en ovanligt bildande ovana, dessutom i trevligt sällskap.
För att citera Hans en gång när vi hade en tråd om "Hur hittade du hit?"Hans skrev:Hur jag hittade hit är väl fullständigt ointressant - men HUR I H*LVETE KOMMER JAG HÄRIFRÅN?!?
Jag ser fram emot dom kommande tio åren med forumet.
Battler skrev:Hittade hit på förra (ezboard) forumet, var inne på en sida om "2. SS-Panzer-Division Das Reich" när jag i länksammlingen hittade en svensk flagga vid en av länkarna, det var Skalman. Sedan dess har jag dagligen besökt Skalman (nästan). Varför jag är här; mest underhållning, men alltid lär man sig något nytt, får film och boktips, restips när man skall ut och resa mm. Är inte så aktiv nu för tiden, men är inne minst en gång per dag och läser.

och ser fram mot de kommande åren!