När general Grant fördrev judarna

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

När general Grant fördrev judarna

Inlägg av Olays » 13 mars 2012, 15:17

Intressant artikel om en aspekt av Amerikanska Inbördeskriget jag inte visste nåt om, den spridda diskrimineringen av icke Protestanter i USA är kanske inte så känd i Sverige bla "No Dogs or Irish" skyltar som inte var helt ovanliga på senare delen av 1800 talet, denna pratar om Grant och judar.

http://www.slate.com/articles/news_and_ ... rica_.html
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2012, 19:09

Ändrade trådtitlen till svenska. Intressant ämne, och inget jag hört talas om tidigare.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av Marcus » 9 april 2012, 12:31

Detta var inget jag kände till tidigare, tack.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av sonderling » 24 juli 2014, 15:49

Verkligen intressant, alltså i "Slate" kan läsa dom mest oväntade och intressanta artiklar.

Nej, Judehatet förr (Nu?)i USA är verkligen okänt här och kanske oförståeligt i dag med USA´s benhårda stöd till Israel, trots att utrikesministrar privat tycker nått annat.
En fasters man som är av Norsk ursprung (Oslo trakten) och hette Blom i efternamn berättade att de ofta misstogs för judar och nekades hotell rum och annat. De såg ju dessutom väldigt svartmuskiga ut (Wallonblod eller t.o.m iland flutna spanjorer från armadan vem vet!?) så det gjorde inte saken bättre.
Minns att jag blev väldigt förvånad när jag fick höra den här historien som barn/ ung.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av tryggve » 24 juli 2014, 17:36

Detta hade jag aldrig heller hört talas om, där ser man. Jag förstod från den serie om förbudstiden i USA som gick på SVT för ett eller två år sedan att det fanns betydligt mer rasism och diskriminering mot andra grupper än svarta än vad jag hade trott.

Men just antisemitism och diskriminering av judar har jag i alla fall hört talas om, bland annat ska ju Joseph Kennedy ha uppvisat en hel del antisemitiska sidor...

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av Olays » 24 juli 2014, 19:35

Lite off topic kanske men det USA som existerade fram till ca 1880 då invandringen från Öst och sydeuropa verkligen kom igång var ju helt annorlunda än vad det är idag. Lagarna var skrivna av och för White Anglosaxon Protestants. Jag har studerat lite och många av de lagar som man i Sverige tycker är ju dubbelmoraliska och udda i USA kommer ju från konflikterna i USA i slutet på 1800 talet med de massiva invandrarströmmarna från Irland, Italien och östeuropa, folk som hade en helt annan syn på lagar och moral än de WASPs som hade skrivit lagarna dittils i USA, och som i ofta väldigt tuffa politiska processer lyckades skriva om många lagar till kompromiss lösningar som flera befolknings grupper kunde acceptera (obs detta varierar naturligtvis från delstat till delstat).

Våldsamt antikatolska argument användes ju tex när Alfred E Smith kandiderade till president 1928, Smith förlorade (och det var väl tur hade han vunnit så hade väl depressionen skyllts på katolikerna) men hans nominering skall väl ses som en bekräftelse att icke WASPs var så starka i USA att en Katolik kunde nomineras till president, jag tror att (faktiskt svårt att hitta material hemifrån) att mycket av delstatslagstiftningarna ändras under 20 och 30 talen av judiska, italienska och östeuropeiska delstats kongressmän och delstats senatorer. Så sent som 1924 instiftades en lag som skulle begränsa invandringen av Judar, Italienare och Slaver som då anlände i stora mängder. Det största invandringsåret var föressten så sent som 1907 då 1,285,349 personer invandrade till USA.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: När general Grant fördrev judarna

Inlägg av masase » 24 juli 2014, 23:50

Spänningar mellan olika etniska grupper (inklusive "vita" grupper så som Irish-Americans, Italian-Americans, WASP, etc) har varit starka långt in i modern tid.

Ett exampel är busing riots i Boston under 70-talet när man försökte desegregera Bostons skolsystem som var extremt uppdelat i väldigt specifika etniska grupper. http://en.wikipedia.org/wiki/Boston_busing_crisis.

Skriv svar